Gjest SmurfeLurfen Skrevet 15. april 2010 #1 Skrevet 15. april 2010 Hei! Kom over diktet Hjembygdens Sanger og Nordlansreiser av Herman Wildenvey som var så fin. Leste de i ei bok men finner ikke teskten til Hjembygdens Sanger på nettet. Er det noen som kanskje kan poste den? Nordlandsreiser fant jeg Lurte også på om noen vet om de bare finnes i diktform eller om noen har laget en sang av det? Her er i alle fall diktet: Nordlandsreise Nordland, Norge! Nu i kveld vil jeg gjennom blåsten bære frem mitt kvad om dine fjell, om hva jeg har skuet selv. Her er sangen til din ære fra et sønnlig hjertes vell: Nordland, Finnmark, Norges jord, gråstensgrå og uten varme, men langs fjellets fot en fjord skjønnere enn noen tror rekker sine ømme arme ut mot livet som en mor… For det gror og liv blir til her på disse kolde kanter: Her er mer enn hav og sild: Unge svermeøynes ild lyser blankt som diamanter Eller mørkt som morildspill. Hvorsomhelst vi holder stopp ser vi midt blant stenkolosser: flagg fra slanke stengers topp, blomster, bær og lyng i knopp, kortsagt liv som døden trosser og lik kilder spruter opp. Og på alle grønne trærs siste grense, se her lever fugleberg som stundom bærs ut til havs og opp til værs, og som sne i sol de svever innenskjærs og utenskjærs. Og se her: Hvert nordnorsk slott, det er klipper, vilt forrevne. Verdner har til grunne gått, Disse står hvor de har stått. Ubesungne, ubeskrevne, Troner de i hvitt og blått. Men der velder virke frem Under himlens strenge skyer. Se, langs fjordens grønne brem ligger gårder, hjem ved hjem, stundom endog store byer. Måtte Gud velsigne dem!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå