Gå til innhold

Hvilken vogn kan vi ha i barnehagen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, lurer jo fælt på hvilken vogn som kan brukes til barnehagen. Har en Emmaljunga som vi vil ha her hjemme. Ellers har vi en Carena trille, og har fått tilbud om en TFK jogger. Kan trillen eller jogger'en brukes til barnehagen? Eller burde det være en mer 'solid' vogn, som den kombivogna vi har hjemme..?

Hva bruker du?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville hatt en mer solid vogn ala kombivogna.

Skrevet

Hvis barnet kun bruker vogna til å sove er det vel greit med en TFK jogger...

En trille vokser barnet ofte ut av, bena stikker utenom når de blir 2-3 år, så egner seg ikke som sove sted etterhvert som barna blir eldre...

Skrevet

Vi kommer til å bruke en trille med full liggestilling hvertfall det første året. Den skal jo uansett bare brukes til å sove i. Når ungen runder to år sover de vel ikke så mye på dagen?

Skrevet

Vi har Carenatrillen som sovevogn i barnehagen. Den fungerer supert. Har fleecepose og ullteppe oppi.

Skrevet

Vi kommer til å bruke en trille med full liggestilling hvertfall det første året. Den skal jo uansett bare brukes til å sove i. Når ungen runder to år sover de vel ikke så mye på dagen?

På min avdeling sover ALLE, og de 3 eldste er nå 3,2 år

Så det er ikke uvanlig at barn i barnehage har behov for å sove opp mot 3-årsalder.

Gjest lurer også
Skrevet

Lurer litt på dette jeg også.

Min lille gutt er 2 år. Han har til nå sover i en Teutonia Mistral, men har begynt å vokse ut av den. Lurer på å kjøpe en litt større vogn, men det er jo såååå mange forskjellige der ute.... :lete:

For følge med på tråden. Kanskje det kommer noen lure tips.

Skrevet

Jeg hadde ALDRI brukt en trehjuling som sovevogn til mitt barn iallefall!! Det er helt klart at en slik vogn lett kan velte dersom barnet er urolig eller prøver å komme seg ut av vognen. Har hørt om forferdelige ulykker med slike vogner... Så jeg ville iallefall ha valgt en vogn som er stabil og har fire hjul. :)

Skrevet

Jeg jobber i barnehage, og hos oss finnes alt fra kipe carena triller, trehjulinger, gamle og nye vogner om hverandre. Trehjulingene er like greie som 4 hjulingene, men jeg ville styrt unna kip paraplytrille da det blåser rett igjennom den. ;)

Skrevet

Til eldstemann kjøpte vi en godt brukt (og dermed veldig billig) simovogn på finn.no, den sto i barnehagen og ble brukt som sovevogn. Vognen bør være slik at barnet er mest mulig skjermet og at liggedelen er lang nok. Hos oss sover de ute så lenge det er varmere enn -10C.

Skrevet

Jeg jobber i barnehage, og hos oss finnes alt fra kipe carena triller...

Mener du kip som i kjip? Carenatrillen er helt fin, den. Den er lun hvis man bruker vognpose og er like comfy å sove i som en annen sportsvogn.

Hvis man skal ha super sovekomfort til barnet er 2-3 år gammelt bør man kanskje heller kjøpe en typisk dansk dypvogn, de er gigantiske. Større barn sover veldig greit i sportsvogner og triller, og mange av de større barna har jo bare en halvtimes-times dupp.

Skrevet

Mener du kip som i kjip? Carenatrillen er helt fin, den. Den er lun hvis man bruker vognpose og er like comfy å sove i som en annen sportsvogn.

Carenatrillen har bittesmå hjul som gjør den umulig å manøvrere på grus, i snø etc. Den er kort, slik at bena til en på 1,5 år stikker utenfor. Den må dekkes med regntrekk for å holde vind ute. Kan ikke bruke sele når en har pose oppi. Om dette er særegent for akkurat Carenatrillen tviler jeg på, såkalte paraplytriller er generelt kipe/kjipe. ;)

Skrevet

Noe av det viktigste med sovevognen i barnehagen, er at den er stabil og stødig, og tåler at et etterhvert ganske stort barn evt snur seg eller setter seg opp. Og så er det også en klar fordel at det er plass til både barn og tykkere vinterpose og liggeunderlag (lammeskinn e.l) til vinteren.

Det jeg har erfart etter mange år som pedagog for småbarn, er at de (ytterst få) gangene vi har opplevd at en vogn har veltet, så har det vært en 3-hjuling... Jeg har aldri opplevd at en 4-hjuling har gått i bakken med barn i, men 3-hjulingene er noe mer ustabile, og dermed mer sårbare for bevegelse når den står stille. Så jeg ville uten tvil valgt en 4-hjuling for å være på den sikre siden.

Og trille kan være vel så bra som dypvogn, da den gjerne er laget for lengre barn. Men da bør det være en skikkelig kalesje, og helst en bøyle som kan taes bort slik at man får god plass til ben og vinterpose, samt at det da er enklere å løfte barnet ut og inn av vognen.

Men på den annen side; jeg har også barn i barnehagen som sover som småstein i den "gamle" babyvogna si, og som ikke later til å bry seg om at den er litt for kort og at de ligger med føttene litt utafor...

Skrevet

Carenatrillen har bittesmå hjul som gjør den umulig å manøvrere på grus, i snø etc. Den er kort, slik at bena til en på 1,5 år stikker utenfor. Den må dekkes med regntrekk for å holde vind ute. Kan ikke bruke sele når en har pose oppi. Om dette er særegent for akkurat Carenatrillen tviler jeg på, såkalte paraplytriller er generelt kipe/kjipe. ;)

Enig i at trillekomforten er dårlig, men det er ikke sikkert behovet for trillekomfort er så stort som sovevogn i barnehagen. Når det gjelder seler har vi ihvertfall to vinterposer med hull til fempunktsele, som passer i Carenatrillen :).

Skrevet

Til eldstemann kjøpte vi en godt brukt (og dermed veldig billig) simovogn på finn.no, den sto i barnehagen og ble brukt som sovevogn. Vognen bør være slik at barnet er mest mulig skjermet og at liggedelen er lang nok. Hos oss sover de ute så lenge det er varmere enn -10C.

Vi har og en Simovogn stående i barnehagen. Betalte 500 kr for den på finn.no, og den er faktisk i helt grei stand, litt slarkete i håndtaket og litt umoderne i trekket (blått med bamser elns på), men ellers så er den omtrent som ny. Vi valgte å kjøpe den fordi de er store og gode, her sover de også ute så lenge det er varmere enn -10, så det er viktig å ha en vogn som er skjermende nok.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...