Gjest AnonymBruker Skrevet 15. april 2010 #1 Skrevet 15. april 2010 Ville du hatt noe imot å date en veggis eller betyr det ingenting? Tror du det skaper mye problemer i hverdagen om den ene er veggis og den andre ikke? Er veggiser "umulige" å ta med på restaurant eller lage mat til? Tror du de fleste veggisene respekterer kjøttetere eller er de fleste av typen som skal moralisere hver gang dere spiser sammen og prøver å gi deg dårlig samvittighet?
Gjest AnonymBruker Skrevet 15. april 2010 #2 Skrevet 15. april 2010 Umulig å si. Det er ingen mal på hvordan en veggis er, du må bli bedre kjent med mennesket før du vet noe. :gjeiper:
Sequax Skrevet 15. april 2010 #3 Skrevet 15. april 2010 Hadde vel kommet an på om det var en ekte vegetarianer eller en "vegetarianer"...sistnevnte vil si en som kaller seg vegetarianer men allikevel spiser fisk og i noen tilfeller også kylling. En "vegetarianer" er i så fall greiere å lage mat til!
Zealuu Skrevet 15. april 2010 #4 Skrevet 15. april 2010 Hvis den ene er veggis på sin hals, så må jo livspartneren deres f.eks. enten innrette seg i matveien, eller så må de lage to retter til middag nokså ofte. Jeg vil tro at et forhold med en veggis fører med seg noen logistiske problemer her og der, men om det ellers er verdt, så holder man vel ut det? Dette kommer selvsagt an på om det er en militant veggis som tar det som en personlig fornærmelse at du spiser kjøtt, eller en mentalt frisk en.
Gjest AnonymBruker Skrevet 15. april 2010 #5 Skrevet 15. april 2010 Hadde vel kommet an på om det var en ekte vegetarianer eller en "vegetarianer"...sistnevnte vil si en som kaller seg vegetarianer men allikevel spiser fisk og i noen tilfeller også kylling. En "vegetarianer" er i så fall greiere å lage mat til! Ingen vegetarianere spiser kylling og fisk bare for å ha det avklart^^ (finnes dog en type veggiser som spiser fisk, men disse regnes vanligvis ikke som vegetarianere) Kylling er noe av det verste man kan spise som veggis fordi disse dyra lider mest. Man kan derimot skille på vegetarianere og veganere, sistnevnte kan være utfordrende å lage mat til fordi de spiser ingen animalske produkter. Førstnevnte holder seg kun unna alt kjøtt. (uansett om det er fra kua, høna eller fisken) Regner med at vegetarianeren TS skriver om er vanlig vegetarianer, altså en person som ikke spiser kjøtt, men kan spise melk, egg osv. Hilsen erfaren veggis:)
Sequax Skrevet 15. april 2010 #6 Skrevet 15. april 2010 Ingen vegetarianere spiser kylling og fisk bare for å ha det avklart^^ (finnes dog en type veggiser som spiser fisk, men disse regnes vanligvis ikke som vegetarianere) Kylling er noe av det verste man kan spise som veggis fordi disse dyra lider mest. Man kan derimot skille på vegetarianere og veganere, sistnevnte kan være utfordrende å lage mat til fordi de spiser ingen animalske produkter. Førstnevnte holder seg kun unna alt kjøtt. (uansett om det er fra kua, høna eller fisken) Regner med at vegetarianeren TS skriver om er vanlig vegetarianer, altså en person som ikke spiser kjøtt, men kan spise melk, egg osv. Hilsen erfaren veggis:) Ja, jeg vet det, men enkelte jeg har vært borti kaller seg faktisk vegetarianer uten å faktisk være det. Veldig merkelig....
Gjest Frosk Skrevet 15. april 2010 #7 Skrevet 15. april 2010 Jeg kunne gjerne datet en veggis (Sånn rent bortsett fra at samboeren min muligens ville syntes det var litt dumt...) De fleste restauranter / kaféer klarer å servere etellerannet vegetarisk (selv om mange ikke akkurat imponerer) - og å lage vegetarmat er vel aldeles ikke vanskelig. Om ene parten må ha kjøtt, så går det som regel fint an å ha kjøtt ved siden av vegetarretten - vi lager aldri to middager (men ikke-veggisen spiser gjerne vegetarmat, da). (Og som nevnt over her, ingen vegetarianere spiser noen form for kjøtt - enten det nå kommer fra kuer, fisk eller kylling)
Daria Skrevet 15. april 2010 #8 Skrevet 15. april 2010 Jeg hadde ikke hatt problemer med å date en veggis -så lenge han ikke hadde problemer med at jeg spiser kjøtt...
Gjest AnonymBruker Skrevet 15. april 2010 #9 Skrevet 15. april 2010 Å date en ekte veggis ville vært helt greit for min del. Spiser selv kjøttfritt i perioder, så det ville ikke utgjort noen utfordring egentlig, og det finnes jo så mye god vegetarmat
The Kitten Skrevet 15. april 2010 #10 Skrevet 15. april 2010 For meg er personlighet viktigere enn hva vedkommende spiser.
Kamikatze Skrevet 15. april 2010 #11 Skrevet 15. april 2010 Vegetarianere deler seg selv inn i undergrupper som pescetarianere, veganere, lacto-ovo-veggiser og sånn. Kjøttetere deler veggiser inn i to grupper: De som spiser tofuen sin i fred, og de som misjonerer. Ingen liker misjonerende fundamentalister. Men er veggis noe du greier og være uten å gjøre deg uspiselig for en kjøtteter, så ser jeg ikke andre skjær i sjøen enn når du tar overdose med hvitløk...
Gjest lillagubban Skrevet 15. april 2010 #12 Skrevet 15. april 2010 (endret) Jeg er veggis, men putter meg selv ikke i noen gruppe av den grunn. Jeg bare liker ikke kjøtt og blir dårlig av det, i tillegg til at jeg ikke har lyst til å spise det heller. Opplever det desverre som noe problematisk, da måltider ofte blir kleint. Dessuten er det alltid fælt å måtte fortelle noen at "å, kjempesnilt at du har ordna mat til meg, men jeg spiser ikke det". Jeg misjonerer overhodet ikke, unnskylder meg heller. Det virker som måltider, spes middag betyr utrolig mye for mange, mens for meg er det bare mat Så for en veggis som meg, så hadde det vært en velsignelse å være sammen med en som gir litt f. i mat og spiser hva han vil, akkurat som meg! Alle er forskjellige... Endret 15. april 2010 av lillagubban
blargh Skrevet 15. april 2010 #13 Skrevet 15. april 2010 Skulle gjerne datet en veggis... spesielt siden jeg er det selv :D
Gjest Cipheria Skrevet 15. april 2010 #14 Skrevet 15. april 2010 Positivt for min del. Er ikkje vegetarianar sjølv.
Elle Melle Skrevet 15. april 2010 #15 Skrevet 15. april 2010 Hvis vedkommende er flink til å lage god og variert mat, gjerne. Hvis vedkommende bare spiser brødskiver med nugatti, nix.
Gjest Illiya Skrevet 16. april 2010 #17 Skrevet 16. april 2010 Nei, jeg kunne ikke vært sammen med veggis. Og mannen min svarte det samme. Jeg orker ikke å stadig høre kritikk for mitt valg av mat, at jeg spiser noe som har øyne og som har hjerne osv. Jeg orker ikke en sånn misjonær som nærmeste person, beklager. Jeg forutsetter da at veggisen er det pga sin overbevisning, og at slike lett vil smitte den over på de nærmeste, og særlig den de bor med. Har inntrykk av at det er flest jenter som er veggiser, stemmer det?
Gjest Realisten Skrevet 16. april 2010 #18 Skrevet 16. april 2010 Om jeg ville datet en veggis? Altså.. Om jeg ville datet en blek, spinkel, hengslete jente med pistrete hår og sløvt blikk som sjanglet som en bestemor med ortostatisk hypotensjon hver gang hun reiser seg opp? Så klart ikke. Hvem vil vel utsette seg selv for noe sånt?
Gjest AnonymBruker Skrevet 16. april 2010 #19 Skrevet 16. april 2010 Om jeg ville datet en veggis? Altså.. Om jeg ville datet en blek, spinkel, hengslete jente med pistrete hår og sløvt blikk som sjanglet som en bestemor med ortostatisk hypotensjon hver gang hun reiser seg opp? Så klart ikke. Hvem vil vel utsette seg selv for noe sånt? De veggisene jeg kjenner er ganske feite..
Gjest AnonymBruker Skrevet 16. april 2010 #20 Skrevet 16. april 2010 Ikke minst er det også anti-evolusjonært. Sannsynligvis er årsaken til at vi utviklet oss til mennesker det faktum at vi fikk evnen til å lagre fett, noe andre liknende primater ikke hadde/har. Aper, som primært er plante-etere har ikke underhudsfett. Mennesket fikk sannsynligvis denne evnen til å lagre fett i brystet, rompa, magen og ikke minst HJERNEN som et direkte resultat av å spise fet fisk, fett på dyr og selvsagt også nøtter og enkelte andre vegetabiler. Men viktigs for vår overlevelse som art var evnen til jakt på dyr, som gjorde at vi ble feitere, som gjorde at vi overlevde perioder med dårlig fangst og kulde, og sannsynligvis gjorde også arakidonsyren fra denne maten oss også smartere. Fosfolipidstrukturen ved Sn2 ble mest sannsynlig forandret og gav oss et raskt evolusjonært forskritt. Det er en god ting å spise mindre kjøtt og mindre av drittmaten. Av solidaritet til resten av verden som sulter, og ikke minst for vår egen del i et samfunn der ekstrem fråtsing faktisk reduserer levealderen fremfor å gjøre det kosthold skal gjøre, holde oss i live. Det er sunt å være litt sulten i blandt. Problemet til mange fanatiske vegetarianere er imidlertid at de ikke har så god greie på kosthold og derfor også har et meget mangelfullt næringsinntak. Jeg ser det ofte i min jobb som ernæringsfysiolog. Hvis du skal dekke anbefalt inntak av proteiner og mange essensielle mineraler og vitaminer så skal man ha et meget godt, variert og gjennomtenkt kosthold dersom man ikke spiser noen dyreprodukter.(Hverken egg, melk, fisk eller kjøtt). Værst er imidlertid de som er raw foodere, der man ikke en gang spiser mel. Jeg har til gode å se NOEN av dem som ikke er anemiske og som får i seg halvparten av hva man trenger av næringsstoffer. Fanatisme er nok desverre aldri den riktige veien og gå. Og om man alikevel skal være det, så husk for all del at det mest irriterende andre mennesker vet er folk som misjonerer.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå