Neshorn Skrevet 15. april 2010 #1 Skrevet 15. april 2010 Noen som vet hva som skjer hvis man ikke møter til eksamen (vanlig skoleeksamen på universitet) ? Mister man automatisk bare et forsøk og tar konten? Eller må man møte opp og skrive "jeg trekker meg fra eksamen". Vurderer droppe en eksamen i år pga har 2 stk helt oppi hverandre og rekker ikke lese godt nok til begge. Men er så redd for å "havne utfor systemet". Vurderer å snike til meg en sykemelding, bare for å ha mitt på det tørre (ikke for å få ekstra forsøk, er en ganske enkel eksamen jeg står på første forsøk uansett, i verste fall andre) Når må man i så fall levere sykemeldingen? Noen som har erfart noe eller tilfeldigvis vet? Evnt. har en link til generelle eksamensregler (regner med de er nasjonale)
Nalla Skrevet 15. april 2010 #2 Skrevet 15. april 2010 (endret) Da jeg gjorde det på høyskolen fikk jeg bare "ikke møtt". Mistet dermed ett forsøk. Hvis du har tenkt å "hoppe over" en eksamen kan du i alle fall hos oss melde deg av emnet senest en uke før eksamen. Da slipper du å bruke noen av forsøkene dine! Forresten så står helt sikkert reglene rundt eksamen mtp sykdom osv på hjemmesiden til skolen/universitetet ditt? Endret 15. april 2010 av Nalla
Gjest AnonymBruker Skrevet 15. april 2010 #3 Skrevet 15. april 2010 Du mister forsøket ditt ja, er nesten bedre å faktisk prøve og evnt ta det opp igjen hvis du stryker. Selv om man har tre forsøk så får vi ihvertfall bare prøve to ganger på ett år, neste gang må vi vente med til det emne kommer opp igjen og det skjer jo stort sett bare en gang i året.
Hinata Skrevet 15. april 2010 #4 Skrevet 15. april 2010 Eksamensreglene er vel ikke nasjonale, men er forskjellige for hver undervisningsinstitusjon. Her på NTNU er det bare noen fag som man kan konte, og for å få lov til å konte må man møte opp på eksamen, være der en time, og levere blankt, eller så må man ha sykemelding. Hvis man ikke møter opp, og ikke har sykemelding, får man ikke ta faget før den neste ordinære eksamenen, som regel et år etterpå.
Gjest SmallTalk Skrevet 15. april 2010 #5 Skrevet 15. april 2010 Du må nesten lese eksamensreglementet for å finne ut hva som er gjeldende der du studerer. Hos oss så er det sånn at dersom du ikke møter til eksamen, så har du ikke fullført faget og du mister retten til konteeksamen. Ergo: Du må ta faget på nytt. Dersom man møter opp, og heller sitter den obligatoriske tiden, men leverer blankt, så får man ta konteeksamen. Uansett, så bør du møte. Bedre det enn å risikere å ikke få ta konte.
MissStiles Skrevet 15. april 2010 #6 Skrevet 15. april 2010 På min skolen er det også sånn at hvis du ikke møter opp og ikke leverer sykemelding, så telles det som en gang. Jeg ville heller gjort et forsøk. I verste fall må du konte igjen. Møter du ikke opp, så mister du en sjanse. Litt dumt å bruke opp en sjanse uten å prøve, synes jeg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå