Gå til innhold

Bunadssølv

Rosebud

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har en nydelig Rogalandsbunad med tilhørende sølv, som ikke har blitt brukt på 3 år. Dette har satt spor på sølvet, som nå er nesten svart - usj! Så må finne noe å pusse det med, men hva anbefales? Pusseklut, sånn væske man dypper sølvet i, annet? Er redd for å gjøre noe feil, så hadde satt stor pris på noen tips :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For all del, ikke dypp-rens det. Da blir alt blankt, også det som SKAL være svart...

Ekspert-tipsene det linkes til, kan du prøve. Er sølvet veldig svart, prøv med tannbørste og sølvpuss. Evt Q-tips på søljebladene.

Hmm... Må visst se over mitt eget, har konfirmasjon om en drøy uke... :gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også rogalandsbunad og har det uoksiderte sølvet, det som er på bildet øverst til venstre her. Jeg dypper mitt sølv i sånn sølvpuss for sølvbestikk og så pusser jeg over med en slik klut man får kjøpt hos sølvsmed. De delene som er sydd fast på bunaden pusser jeg kun med kluten.

Mellom hver gang jeg bruker det oppbevarer jeg sølvet i en tupperwareboks, da holder det seg så jeg slipper vanligvis å gjøre noe med det. Dette siden det ikke kommer luft til slik at det kan oksidere.

Dersom du har det oksiderte sølvet bør du IKKE bruke sånn dyppepuss, da tar du det svarte som SKAL vare på sølvet. Da er det sikkert bedre å bruke metoden Antoinette linker til. Men det sølvet jeg har (og som er det mest vanlige til rogalandsbunad) kan gjerne dyppes, det skal være helt blankt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipsene er linket til er til å stole på, Hilde Nødtvedt er en av landets fremste sølvsmeder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om sølvet er veldig stygt ville jeg rett og slett levert det inn hos en gullsmed for skikkelig rens og puss. Koster ikke mange kronene, og blir garantert fint ( og du slipper å sitte å gnukke med q-tips....)

Her i gården er det buandsølv til fire, og jeg orker rett og slett ikke å pusse alt selv. Leverer inn hele dungen ca annenhvert år, og henter det nypusset og fint. Oppbevarer det i små plastposer mellom bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tipsene er linket til er til å stole på, Hilde Nødtvedt er en av landets fremste sølvsmeder.

Var ikke meningen å si at tipsene ikke er til å stole på, men jeg fikk inntrykk av at de gjaldt mest for oksidert sølv med mye krinkelkroker?

Sølvet til rogalandsbunaden er ganske slett og ikke oksidert (den vanligste varianten) og kan derfor fint pusses med sølvpuss som tar oksidlaget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ikke meningen å si at tipsene ikke er til å stole på, men jeg fikk inntrykk av at de gjaldt mest for oksidert sølv med mye krinkelkroker?

Sølvet til rogalandsbunaden er ganske slett og ikke oksidert (den vanligste varianten) og kan derfor fint pusses med sølvpuss som tar oksidlaget.

Tusen takk for svar alle sammen :)

Jeg har omtrent samme sølv som deg, Klematis, altså dette uten mange kriker og kroker, og uten områder som skal være svarte. Trenger buaden for kjapt til at jeg tør satse på å levere det inn til rens nå i konfirmasjons- og 17mai-sesongen, men skal prøve tipsene fra linken i morgen, og hvis det ikke blir blankt nok, tar jeg en tur på butikken og kjøper en pusseklut og en sånn boks man dypper i, og gjør sånn som du Klematis skriver; klut på det som er sydd fast, og dyppe resten og tørke over. Har også en myk tannbørste liggende jeg kan bruke (tror de er litt inngrodd etter tre år, disse søljene), som du Halkatla skriver (risikerer jeg forresten å ripe sølvet da? Det er jo et relativt mykt metall...).

Neste gang skal jeg begynne planleggingen litt tidligere - typisk meg å vente til rett før med å fikse sånt, hehe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...