Betina Skrevet 15. april 2010 #1 Skrevet 15. april 2010 Hjelp meg kjære kattevenner! Vi skal sannsynligvis flytte til en annen by i sommer. 5-6 timers kjøretur unna. Så lurer jeg på hvordan ta med pusene på minst muig traumatisk måte? Alt. 1) Fly. Tar jo mye mindre tid. MEN har hørt så mange skrekkhistorier om katter og hunder som har vært ute å flydd. Alt. 2) Bil. Men hvordan gjør vi det? Skal vi gjøre dem vant med å kjøre bil først en periode? Ha dem i bur eller sånn bilsele til katt? Erfaringer mottas med stor takk
Gjest AnonymBruker Skrevet 15. april 2010 #2 Skrevet 15. april 2010 Om dere velger bil så bør de i bur som er sikra godt og sitter fast. Det er tryggere for alle om man kræsjer (så man ikkje får ein katt i bakhodet eller ut frontruta), etter det eg har forstått.
thirteen Skrevet 15. april 2010 #3 Skrevet 15. april 2010 Min mors katter er vant til å kjøre bil, de er med på hytta når de drar dit. Det er vel 4 timers kjøretur. Hvis du har litt tilvenning med dem, så tror jeg det skal gå bra å kjøre dit.
Gjest Iril Skrevet 15. april 2010 #4 Skrevet 15. april 2010 Vi skal flytte enda litt lenger, og skal kjøpe bur som kan festes i baksetet med selen. Har hørt så mange historier om katter på fly at det tør jeg ikke. Tar med mat og vann, og har sele på dem så vi kan lufte dem litt av og til.
Gjest Glør Skrevet 15. april 2010 #5 Skrevet 15. april 2010 Jeg hadde helt klart valgt bil, det tar litt tid, men er mindre traumatisk, siden de slipper opp i lufta, og å bli slengt rundt på pakkebånd, få feil merkelapp osv. Siden det er såpass langt bør du ha ett litt romslig og solid bur, jeg har brukt hundeburet vårt når jeg har kjørt så langt med kattene, så du kan jo spørre noen som har hund om de har noe du kan låne. De bør også ha en skål med vann, og en liten kasse de kan gjøre fra seg i. Buret bør også stroppes fast i bilen, med lastestropper, så du er sikker på at det ikke seiler rundt ved en eventuell krasj. Sele er nok ingen vits til katt, siden de lett vrir seg ut av dem hvis de virkelig vil. Er det voksne katter tror jeg heller ikke det er så mye vits med tilvenning. Jeg har kjørt mye med mine katter i forbindelse med flytting og dyrlegebesøk, og de hater det like mye hver gang. Den første halvtimen av turen sitter de og skriker i kor, og så resignerer de og ligger stille resten av turen. Du kan som regel roe dem litt ned hvis du legger ett mørkt klede over buret, siden de føler seg tryggere i en "hule".
Betina Skrevet 16. april 2010 Forfatter #6 Skrevet 16. april 2010 Tusen takk for alle svar! Hundebur er sikkert en god ide, men vi har ikke så veldig stor bil så jeg vet ikke om det er plass Hva gjør jeg da? Er d greit å ha dem i hvert sitt kattebur? Og hvordan gjør vi det da med dosituasjonen?
Gjest AnonymBruker Skrevet 17. april 2010 #7 Skrevet 17. april 2010 Jeg har bare positiv erfaring med å ta med katten min med på fly. På forhånd ringer jeg flyselskapet og reserverer plass til katten i kabinen (begrenset antall dyr per fly). Så har jeg katten med meg i bag som er godkjent for flykabin og plasserer den under setet foran. Katten min er rolig under hele reisen. Dersom dere har rolige katter burde det gå bra med fly.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå