elvital Skrevet 15. april 2010 #1 Skrevet 15. april 2010 I år har jeg tenkt å få tak i blomsterkasser til verandaen(sol fra 10-11 tiden til solen går ned ca 21 vil jeg tro). Det store spørsmålet da er: Hva slags blomster skal jeg ha? Noen som har gode forslag? Bør helst ikke kreve for mye stell, tror ikke jeg har så supergrønne fingre akkurat. Skal også så litt i år, og ha litt tomatplanter og sånn, tenkte jeg. Kom med forslag! Hittil har jeg tenkt: - Solsikker - Tomater (planter og frø kanskje?) - Paprika? - Agurk? - Gulrøtter? - Erter
Kamikatze Skrevet 15. april 2010 #2 Skrevet 15. april 2010 Vet ikke om du snakker om å plante grønnsaker generelt eller om du vil ha dem i altankassa? Tomater er kult, men krever litt av deg. Egentlig synes jeg du er altfor seint ute nå. De bør spires inne mellom februar-mars, slik at du allerede har grønne planter i blomsterpotter i slutten av mars, om du skal få noe frukt. De bør pottes om, men tar mye plass, og bør stå i en omfangsrik urne/tønne eller i jorda. De drikker mye, og står de på altanen i en urne, må de vannes daglig/annenhverdag når de blir store og sola står på. De bør knipes jevnlig, særlig mot slutten, slik at du får mer og større frukt. Gjødslingen går greit. Hønsegjødsel, hestemøkk eller flytende gjødning i vannet. Man tager hva man haver. Ikke planter du reiser lenge bort fra, og de krever mer enn en liten skvett vann, om naboen er dum nok til å påta seg vanningsansvar. Tror jeg anbefaler deg å droppe grønnsakene i altankassen, og heller satser på prydplanter, gjerne med litt krydderplanter innimellom. En ypperlig nybegynnerplante er blomkarse. Den er også blant de tørste, og trivs egentlig best i dypere jord enn hva altankassa kan tilby, men den vokser raskere enn inflasjonen, gjør mye utav seg, og er spiselig. Innimellom kan du plante gressløk, dill, persille, mynte, og paprika/pepper (til de blir så store at de må pottes om). Har du plass, kan du kanskje lage dine egne plantekasser av noen plater forskalingsfiner eller annet billig trevirke, og kle dem innvendig med tykk plastduk. Da får du mer jord i, og dypere kasse, og kan forsøke deg på poteter og gulrøtter og så videre. Blomkarse er amatørens drøm. Den vokser som om den skulle ha betalt for det. Men den vokser helst ned, og liker å ha noe å slynge seg til (hyssing, espalier, søyler) om du vil ha et ord med i laget. Så er det bare å finne noen ting som kan stikke opp fra kassa. Selv syntes jeg kombinasjonen blomkarse, lobelia og nelliker/stemorsblomst fylte godt opp, med minimal innsats.
Amys Skrevet 15. april 2010 #3 Skrevet 15. april 2010 Tomater, paprika og agurk har vi hatt på verandaen vår (samme solforhold som hos deg). Men de trenger store potter for å bli fine, jeg tror ikke de vil like seg i små blomsterkasser til å henge opp, hvis det var det du hadde planer om å kjøpe. Vi har også hatt diverse krydderurter, disse trenger minimalt med stell (foruten masse vann hver dag). Du kan enten kjøpe ferdige planter fra matbutikk eller gartneri, eller du kan så fra frø. Definitivt mest morsomt å så fra frø, men det er litt mer jobb (og du må se å komme igang hvis du skal ha planter før sommeren)
Gjest Mahareth Skrevet 15. april 2010 #4 Skrevet 15. april 2010 Om det er større urner du skal ha, så vil jeg bare si at tomat-, agurk- og paprikaplanter kan du kjøpe på gartnerier som regel, og da slipper du å tenke på å så de selv. Jeg skal selv ha urter og blomkarse i år, i en altankasse. Ikke blomkarsen, for den trenger mer plass. Gulrøtter trenger masse jord, og bør plantes i en grønnsakshage. Jordbær kan plantes i større urner, det finnes mange som er beregnet på det. De har små nisjer oppover, som du kan plante i. Du får kjøpt plantene på gartnerier. Om du kjenner noen som har en jordbæråker kan du helt sikkert få avleggere derfra, for de produserer massevis.
elvital Skrevet 15. april 2010 Forfatter #5 Skrevet 15. april 2010 Ser jeg forklarte meg litt uklart i hovedinnlegget, sorry for det. Tenkte så klart blomster i blomsterkassene. Krydder/tomater/grønnsaker blir evt i egne krukker på gulvet e.l. Tror jeg ender opp med å kjøpe et par ferdigplanter kanskje jeg. Får vel bare ta meg en tur på gartneriet å se hva de har..
Gjest Mahareth Skrevet 15. april 2010 #6 Skrevet 15. april 2010 Blomster som er enkle er Chrysantemum. Det er de fargerike som minner om prestekrager og tusenfryd. De trenger bare masse vann og lys. IKKE prøv potteroser hvis du ikke er flink med blomster. De dør bare man tenker på at de kan være vanskelige Eføy er pent og dekorativt, og kan overleve inne i potte over vinteren. Det er en hardfør plante, så den klarer seg med det meste så lenge den får litt vann og lys inni mellom.
Stor&Sterk Skrevet 16. april 2010 #7 Skrevet 16. april 2010 Fin tråd å slenge seg på ..... 'solsikker, ikke til blomsterkassenen,,he he he, men til store krukker.... Ønsker da å plante selv selvfølgelig. Når begynner man, og hvordan gjør man det ?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå