Gjest Mahareth Skrevet 15. april 2010 #1 Skrevet 15. april 2010 Jeg leter og leter etter sanger vi kan ha i kirka. Vi skal ikke ha solosang, og da synes jeg at vi skal ha noen sanger som gjestene kan være med å synge. Den eneste jeg har kommer på til nå er Morning has broken. Jeg er ikke kristen, og ønsker ikke en sang som er for "Gudsrettet" om dere skjønner hva jeg mener. Jeg liker No livnar det i lundar, men er det greit å bruke den i bryllup? Fant også en oversikt over salmer som er ok, og der var Måne og sol nevnt. Hva tenker dere?
Kirby Skrevet 15. april 2010 #2 Skrevet 15. april 2010 "Måne og sol" er jo veldig gudsrettet, da. Måne og sol, skyer og vind og blomster og barn, skapte vår Gud. Himmel og jord, allting er hans, Herren vår Gud vil vi takke. Ref.: Herre vi takker deg, Herre vi priser deg, Herre, vi synger ditt hellige navn. Jesus, Guds sønn, død på et kors. For alle, for oss, lever i dag. Ja Han er her, ja Han er her. Herren vår Gud vil vi takke. Ref. Ånden, vår trøst, levende varm, og hellig og sterk, taler om Gud. Bærer oss frem dag etter dag. Herren vår gud vil vi takke. Ref.
Gjest Mahareth Skrevet 15. april 2010 #3 Skrevet 15. april 2010 Hadde glemt teksten på den ser jeg Husket bare at melodien er fin.
LimaLama Skrevet 15. april 2010 #4 Skrevet 15. april 2010 Jeg leter etter salmer etter samme kriterier. Men for meg er det også viktig at det er en kjent sang, slik at jeg får med meg flere. Lurer litt på "Deilig er jorden" (ja, vet den også har et klart kristent budskap), men den er så veldig "julete".....
fru sp Skrevet 16. april 2010 #5 Skrevet 16. april 2010 Å leva det er å elska, er nydelig, men er kristen sang. Men du gifter deg i kirken? No livnar d i lundar er fin. Blott en dag?
Gjest Mahareth Skrevet 16. april 2010 #6 Skrevet 16. april 2010 Takk! Jeg tror jeg velger Å leva er å elska, den teksten likte jeg!
LindaM Skrevet 17. april 2010 #7 Skrevet 17. april 2010 "Alltd freidig" er en flott salme! som de fleste kan melodien på. Vi skal ha den og "kjærlighet fra Gud"
LimaLama Skrevet 18. april 2010 #8 Skrevet 18. april 2010 Den eneste jeg har kommer på til nå er Morning has broken. Jeg er ikke kristen, og ønsker ikke en sang som er for "Gudsrettet" om dere skjønner hva jeg mener. Jeg liker No livnar det i lundar, men er det greit å bruke den i bryllup? TIPS: Morning has broken ER OGSÅ på norsk! Vakker! Tror vi skal ha denne noske varianten. Ellers lurer jeg på "Vi skal ikkje sova bort sumarnatta. (Den står i treklang, så den er sikkert OK) No livnar det i lundar står på oversikten vi fikk av organisten i går, så jeg er ganske sikker på at den er OK også. Organisten sa forresten at: det meste av sanger er greit, med mindre teksten er ok. Altså at teksten ikke formidler "Gud finnes ikke" eller noen andre upassende ord.
Gjest Mahareth Skrevet 18. april 2010 #9 Skrevet 18. april 2010 TIPS: Morning has broken ER OGSÅ på norsk! Vakker! Tror vi skal ha denne noske varianten. Ellers lurer jeg på "Vi skal ikkje sova bort sumarnatta. (Den står i treklang, så den er sikkert OK) No livnar det i lundar står på oversikten vi fikk av organisten i går, så jeg er ganske sikker på at den er OK også. Organisten sa forresten at: det meste av sanger er greit, med mindre teksten er ok. Altså at teksten ikke formidler "Gud finnes ikke" eller noen andre upassende ord. Jeg skal søke opp den norske varianten med en gang Så bra at det meste er ok av sanger! Jeg følte nesten det åpnet seg en ny verden for meg nå
LimaLama Skrevet 18. april 2010 #10 Skrevet 18. april 2010 Så bra at det meste er ok av sanger! Jeg følte nesten det åpnet seg en ny verden for meg nå Ah, glemte å si....presten må godkjenne valget ditt....
Vær76 Skrevet 18. april 2010 #11 Skrevet 18. april 2010 En kjempefin sang som passer er "Mitt hjerte er ditt". Det er ingen salme, men ikke alle sangene i kirken trenger å være salmer. Husk at presten må godkjenne de som velges. Lykke til!
monamonalisa Skrevet 19. april 2010 #12 Skrevet 19. april 2010 Vær76: Den sangen er kjempefin!!! Den skal jeg prøve å få brukt som fellessang i kirka i vårt bryllup. Om mannen er enig da Eneste jeg er skeptisk til er om folk kan den?? Den er jo nokså kjent da, og sikkert like kjent som mange salmer... Jeg vil jo at mange skal synge med!
Gjest Sommerjenta* Skrevet 19. april 2010 #13 Skrevet 19. april 2010 Åh hva heter Morning has broken på norsk? Elsker den sangen! :rødme:
LimaLama Skrevet 19. april 2010 #14 Skrevet 19. april 2010 Åh hva heter Morning has broken på norsk? Elsker den sangen! :rødme: Nå er det morgen Det er salme nr. 127 fra "den nye, blå, salmeboken" ergo: Salmer 1997 Nå er det morgen, tåkene letter. Fuglesang vekker livet på jord. Takk, Gud, for sangen, dagen og lyset, sannhetens kilde, som er ditt ord. Skapelsens morgen, solen og vinden stryker din nåde mykt mot mitt kinn. Takk, Gud, for marken, skogen og gresset. Nyfødt er jorden, dagen er min. Jesus, du oppstod ren og forklaret, langs våre stier har du din vei. Vakker er jorden, mektig er håpet: Alt skal fornyes herlig i deg. (melodien er lik)
Gjest Sommerjenta* Skrevet 20. april 2010 #15 Skrevet 20. april 2010 Tusen takk:) Gjett om jeg skal kampanjere for den under vår vielse hihi. Bare ett år og tre måneder frem i tiden
LimaLama Skrevet 20. april 2010 #17 Skrevet 20. april 2010 Jepp. Også er det bra at den er kjent og ukjent på samme tid.....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå