Gå til innhold

ukepenger til 8åring?

Anbefalte innlegg

Skrevet

i så fall, hvor mye og hva går de til?

Videoannonse
Annonse
Gjest Rosemor
Skrevet

Den gangen mine barn var 8, fikk de 30 kr i ukepenger.

Det skulle dekke lørdagsgodt, og litt sparing.

Skrevet

Da jeg var åtte fikk jeg ukepenger. Gjorde noen oppgaver i huset og fikk 25 kr i uken for dette. Var kjempeopptatt av å spare pengene mine, men det jeg brukte gikk til Donald blader.

Skrevet

Da går man vel i andre klasse eller noe slikt?

Husker jeg fikk litt penger på den tiden. Vi bodde i huset ved siden av en nærbutikk, og to hus botrenfor lå en baker. Donaldblad kostet 11 kroner og kom ut hver tirsdag, så jeg tror jeg fikk omtrent 15-20 kroner i uka, for jeg hadde råd til bladet+ bolle :)

Skrevet

Vår 8-åring får 50,- i ukepenger. Da har han ansvar for å rydde rommet og så har han et par andre oppgaver utenom det. Det er ikke alltid han bruker pengene og da sparer han de til noe han gjerne ønsker seg. Lørdagsgodt kommer utenom.

Gjest Mot ord deling
Skrevet

Uke penger??? :nei: Mener du "ukepenger"

• Liker 1
Skrevet

Jeg er sjokkert over hvor mye penger ungene deres får :overrasket:

Vår 8-åring får kr 15 i uken, for det har han 5-10 min med plikter fire dager i uken (da teller ikke rydde rommet, rydde etter seg, legge bort skittentøy osv. som er noe alle hjemme hos oss gjør). Han har stort sett ikke noe å bruke pengene på, så som oftest går de i sparebøssa...

Skrevet

Jeg fikk 20 kr i ukelønn som 8 åring i 1998, men måtte jo hjelpe til hjemme for dem da. De pengene gikk stort sett til lørdagsgodt:) Regner med at kursen har steget litt, så det ville vel sikkert tilvare 40-50 kr i dag?

Skrevet

Vår 8-åring får 50,- i ukepenger. Da har han ansvar for å rydde rommet og så har han et par andre oppgaver utenom det. Det er ikke alltid han bruker pengene og da sparer han de til noe han gjerne ønsker seg. Lørdagsgodt kommer utenom.

:overrasket:

Skrevet

Får ta utgangspunkt i jentene våre (har fem barn født i 1995 – 2005, jentene er født høst/vinter i 1998 og 2000).

Jentene har lommepenger, yngste kr 300, eldste kr 350 pr mnd. De har da bl a ansvar for jule- og fødselsdagspresanger (kan neppe regne med mer enn fem barneselskap/år hver, skolen har tre – fire – fem elever pr årstrinn), samt egne hobbyer og kontingenter. Ellers står de fritt, men de vet vi setter pris på at de bruker 25 – 50 kr/mnd til veldedig arbeid. I tillegg har begge nå – forutsatt skikkelig skolearbeid – mulighet for å tjene litt penger. Ved arbeid i vår felles bedrift, samt ved å bistå med noen oppgaver i forbindelse med to «hotellværelser» og fire ferieleiligheter vi leier ut (ferieleilighetene kun i sommerhalvåret, er i vinterhalvåret utleid til en lokal bedrift som bruker dem som arbeidsboliger). På slikt arbeid har ingen av dem problemer med å tjene seg kr 3 000 – 4 000/år. Eldste kan sikkert klare 7 000 (tjente nær 6 000 i 2009), uten at det gir «for lite» tid til verken skole, ulønnede hjemmeoppgaver eller lek/venner, slik vi ser det.

Vi sørget for opplæring i «budsjett og regnskap» (selvsagt brukte vi andre begreper) da de startet med lommepenger, og har fulgt opp at opplæringen sitter. De skal føre regnskap over inntekter og utgifter. Dette kan vi kreve å få se, men har hittil ikke følt behov – de viser jo i dagliglivet at dette håndterer de fint. Har et bevisst forhold til penger, har alltid nok til «pliktting» som gaver og kontingenter, har alltid litt penger liggende og alltid fornuftig planer for bruken av disse. Hva skal så «revisor» se etter? Mener det da er langt viktigere å samtale rundt økonomiske problemstillinger enn å sjekke detaljer. Tror nok de, særlig yngste, «tenker regnskap» litt annerledes enn oss, men hva så? Måten hennes fungerer jo, hun trenger da slett ikke være en blåkopi av oss?

De har en del oppgaver hjemme, disse er en del av oppdragelsen, fastsatt BARE ut fra det, og «straffes» ikke via lommepengene om noe gjøres for dårlig (barna har konkurranse seg mellom om å gjøre disse best mulig, så ganske teoretisk problemstilling…). Kan også si de er svært flinke på skolen og yter topp flid og innsats her. Og tid til hobbyer/venner har de også!

Skrevet

:overrasket:

Kan ikke si at jeg synes 50,- er mye. Hvis han skulle ha fått mindre, så måtte likevel vi foreldre betalt resten av f eks et blad. Blader koster fra 40,- og oppover. I tillegg så er det diskotek i nabolaget hver/annenhver fredag. Da er det bedre å gi 50,- i uken og så kan han disponere de som han vil, enten til sparing, på blader eller diskotek.

Han rydder rommet ( flere ganger i uken faktisk ), går ned med bosset/papp, og henter lillebroren i barneparken.

Hvis du synes det er mye for en 8-åring, så bør du heller reagere på de foreldrene som gir barna 100,- bare for å gå ut med bosset..

• Liker 1
Gjest AnonymBruker
Skrevet

Her i huset får 6 og 7 åringen 50kr i ukepenger. De har faste oppgaver som skal gjøres hver dag. Oppgavene er: Rydde rommet, rydde klærne, re sengen, de bytter på annenhver uke å rydde yttergangen. En gang i uka vasker de bad og do.

50kr er ikke så mye synes jeg, det blir en dagslønn på ca 7kr det.

De blir forøvrig trekt 5kr for hver oppgave de glemmer eller ikke gidder å gjøre.

Skrevet

Her i huset får 6 og 7 åringen 50kr i ukepenger. De har faste oppgaver som skal gjøres hver dag. Oppgavene er: Rydde rommet, rydde klærne, re sengen, de bytter på annenhver uke å rydde yttergangen. En gang i uka vasker de bad og do.

50kr er ikke så mye synes jeg, det blir en dagslønn på ca 7kr det.

De blir forøvrig trekt 5kr for hver oppgave de glemmer eller ikke gidder å gjøre.

Fornuftig synes jeg.

Skrevet

Jeg synes absolutt ikke 50 kr. i uken er for mye. Hadde antagelig betalt noe sånt selv. Det krever jo faktisk litt penger for å lære seg hvordan man skal bruke dem.

Jeg husker når jeg var ca.8 år. Jeg fikk hovedsakelig 20kr i uken, men ønsket så veldig å bli Plan-fadder, så moren min sa jeg kunne bli det hvis jeg hjalp til litt selv. Så hver uke fikk jeg 20kr i hånden, og gav 10 tilbake til mammma. Det hadde jo ikke så mye å si for henne såklart, men jeg føler jeg lærte mye av det.

Skrevet

Jeg husker jeg fikk 30 kr i ukepenger når jeg var på den alderen der, men det er nå snart 20 år siden.. Så etter et par år gikk jeg opp til 50, så 100. :)

For de pengene måtte jeg rydde rommet.

Pappa hadde også slektninger som hadde reke-båt, så han fikk kjempemasse reker av de, og da husker jeg at jeg fikk 10 kr per time for å hjelpe han å renske de. :))

• 2 år senere...
Gjest anonym erfaring
Skrevet

Jeg er sjokkert over hvor mye penger ungene deres får :overrasket:

Vår 8-åring får kr 15 i uken, for det har han 5-10 min med plikter fire dager i uken (da teller ikke rydde rommet, rydde etter seg, legge bort skittentøy osv. som er noe alle hjemme hos oss gjør). Han har stort sett ikke noe å bruke pengene på, så som oftest går de i sparebøssa...

Gjest anonym
Skrevet

I nå tid er allt 5x dyrere enn før så man har like mye muligheter som i gamledager

Gjest Gjest
Skrevet

Vet faktisk om flere barn i 10-års alderen som får 150-200 kroner i ukepenger. Synes det er VELDIG mye......

Skrevet

Mine på 4 og 5 får ca 20 kr i ukepenger hver, og de legger de på bøssene sine, :)!

Jeg fikk 150 i uke/lommepenger hjemme og de sparte jeg på et syltetøyglass:) Så jeg hadde alltid penger når jeg trengte!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...