Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg fikk høre at man kan få refundert 28% av utgiftene man har hatt på ufrivillig trekk for personalmat. I min jobb trekkes vi en fast sum hver dag vi jobber, enten vi spiser der eller ikke. Jeg har nå ført opp utgiftene mine i selvangivelsen.

Jeg har også fått høre at man kan gå et par år tilbake i tid også, når man skal føre inn denne summen. Kan noen bekrefte dette? Jeg finner ingen informasjon om det ellers på nettet.

Og vet noen om arbeidsgiver har lønnshistorie på ansatte? Altså, hvis jeg ikke har fjorårets siste lønnsslipp (hvor personalmatskostnadene står oppført), kan arbeidsgiver oppdrive denne på noe vis?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, det virker helt usannsynlig. Selvangivelsen gjelder de inntekter du har hatt i 2009. Sånn sett er det ikke logisk at man skal føre utgifter for flere år tilbake.

Skrevet

Ja, du kan rette selvangivelsen opp til tre år tilbake i tid. Men det bør sendes i eget brev da, for det er ikke en del av årets oppgjør.

Antar at arbeidsgiver har oversikt over dette, det skader i alle fall ikke å høre med dem.

Skrevet

Ja, du kan rette selvangivelsen opp til tre år tilbake i tid. Men det bør sendes i eget brev da, for det er ikke en del av årets oppgjør.

Antar at arbeidsgiver har oversikt over dette, det skader i alle fall ikke å høre med dem.

Hvor står det skrevet?

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk høre at man kan få refundert 28% av utgiftene man har hatt på ufrivillig trekk for personalmat.

Hvor i alle dager har du fått dette fra? Man får ikke fradrag i skatt for mat, mat er en privatkostnad. Tvert imot er det slik at hvis arbeidsgiver ikke krever noe betalt for gratis kantine kan du bli skattlagt for dette som en fri fordel. Hvis det er slik at du ikke bruker tilbudet må du heller avtale med arbeidsgiver at du ikke skal trekkes.

Og hvis det hadde vært fradragsberettiget blir det uansett dekket av minstefradraget, jeg regner med utgiftene til maten ikke har oversteget 70 000 pr år?

Og hvis man skal gå tilbake i tid må man be om endring av likningen, ikke inkludere alt på årets likning. Dette nettopp av hensyn til om faktiske kostnader overstiger minstefradraget i løpet av ett år. Når du ber om endring av likningen kan det ta lang tid å få dette gjennoomført iom at de typisk setter deg langt bak i køen i forhold til saksbehandlingen.

Skrevet

Hvor står det skrevet?

Det husker jeg ikke i farten, men har sett det flere steder, senest i Dine Pengers selvangivelse-utgave for i år.

Skrevet (endret)

Hvor i alle dager har du fått dette fra? Man får ikke fradrag i skatt for mat, mat er en privatkostnad. Tvert imot er det slik at hvis arbeidsgiver ikke krever noe betalt for gratis kantine kan du bli skattlagt for dette som en fri fordel. Hvis det er slik at du ikke bruker tilbudet må du heller avtale med arbeidsgiver at du ikke skal trekkes.

Og hvis det hadde vært fradragsberettiget blir det uansett dekket av minstefradraget, jeg regner med utgiftene til maten ikke har oversteget 70 000 pr år?

Og hvis man skal gå tilbake i tid må man be om endring av likningen, ikke inkludere alt på årets likning. Dette nettopp av hensyn til om faktiske kostnader overstiger minstefradraget i løpet av ett år. Når du ber om endring av likningen kan det ta lang tid å få dette gjennoomført iom at de typisk setter deg langt bak i køen i forhold til saksbehandlingen.

Vi trekkes for mat enten vi spiser eller ikke; derfor 28% fradrag. Jeg leter også etter kilden hvor dette står. En tidligere medarbeider gjorde dette i fjor, og fikk tilbake et firesifret beløp. Det er jo absolutt verdt det.

Edit: Det er ikke mulig å velge å IKKE trekkes. Flere har prøvd. Litt steil arbeidsgiver..

Endret av Smulan
Gjest Vito - nr to
Skrevet

Vi trekkes for mat enten vi spiser eller ikke; derfor 28% fradrag. Jeg leter også etter kilden hvor dette står. En tidligere medarbeider gjorde dette i fjor, og fikk tilbake et firesifret beløp. Det er jo absolutt verdt det.

Edit: Det er ikke mulig å velge å IKKE trekkes. Flere har prøvd. Litt steil arbeidsgiver..

Du kan bare korrigere for 2009. Dersom du "ved en unnskyldelig feil" har fått feilberegnet skatt for 2007 og 2008, kan du innen 1.5.10 søke om fornyet ligning for disse årene. Her bør du søke veiledning ved nærmeste skattekontor.

Du skal heller ikke ha fradrag for HELE beløpet du evt trekkes med, det skal gjøres fradrag med et standardbeløp for hva en "vanlig lunsj" koster deg privat. Fastsatt i "Skattevedtaket for 2009" (2008) til kr 195 (190) pr uke om du har femdagersuke. Dersom du "tvangstrekkes" for mer enn dette og kan overbevise en kritisk ligningsfunksjonær om både beløpet og at du nettopp TVANGStrekkes, kan du kreve fradrrag for ytterligere utgifter. Det gjør du på post 3.3.7. Du må legge med VELDIG god dokumentasjon, ellers strykes posten resolutt. Men HAR du dokumentasjonen på plass er dette ofte en post som overses...

Ellers har arbeidsgiver ingen hjemmel for et slikt tvangstrekk uten at dette helt spesifikt går fram av din signerte arbeidsavtale, en annen signert avtale gjort med det, en tariffavtale (typisk for hotell-/restaurantfaget) eller et arbeidsreglement godkjent av Arbeidstilsynet! Har en slik ordning ulovlig påført deg merutgifter utover "standardsatsen" har du et ubetinget erstatningskrav mot arbeidgiver. Ti år tilbake, regnet fra dato til dato.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...