Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som vet hvor mye morsmelk ca en 2 mnd baby trenger i løpet av døgnet?

Hvis flaske skal gis,hvor mye til hvert måltid?

Har ei frøken som ikke faller til rod etter måltid.Kaver, kaster på hode,spiser på fingre og småskriker..Føler jeg beg få mindre melk,prøver å pumpe på dagen....Får ikke ut veldig mye.Det meste j har fått ut fra et bryst er 60 ml på dagen.Hun veier 3660 og er 50 cm lang hvis det har noe å si.Sovner deres alltid etter måltid?Hun må jo få være våken men det virker som hun ikke er fornøyd.Urolig i pusten også..Hun har lagt på seg fint til nå..Prøvd smukk om hun har et stort suttebehov,men den roer ikke..Tips?

Videoannonse
Annonse
Gjest navnelapp
Skrevet

Ta kontakt med helsesøster ang. vekta, den virkar låg så vidt eg kan vurdere. Pass på at du et godt, at du drikk nok heile tida og at du får kvile. Du produserer så mykje mjølk som kroppen har kapasitet til å produsere.

Skrevet

Glemte si at hun er født 5 uker for tidlig..Var 44 cm og 2170 gram,så vekta er fin den..Har veid jevnlig..

Skrevet

Babyen får ut mer melk en det en pumpe klarer å få ut, så det går ikke å måle på den måten.

Men har hun vært urolig lenge? Det kan jo være økedøgn hvis det er snakk om et par dager

Skrevet

Jeg fikk aldri ut så mye melk med pumpa, babyen er stort sett flinkere til å få ut melka.

Men, det kan jo være andre årsaker til kaving med brystet enn at du ikke har nok melk: du kan ha dårlig utdrivningsrefleks som gjør at melka ikke kommer kjapt nok, det fikses lett ved å få resept på nesesprayen Syntocinon :)

En annen ting det kan være er feks låsninger i nakken/ryggen (KISS) slik at det er vondt og ubehagelig å die. Du kan lese mer om KISS på kiss-kidd.no, en av risikofaktorene er for tidlig fødsel så det kan være greit å sjekke opp for sikkerhetsskyld. Her er en liste over manuellterapauter som behandler barn, du trenger ikke henvisning og det er gratis å sjekke.

Skrevet

Hun kaver ikke bare når hun ligger ved brystet...Når hun blir holdt opp etterpå også etter å ha rapt,finner ikke roen..Får jeg hun til å sovne etter måltid våkner hun etter noen min og er like urolig..Trur ikke det er økedøgn.

Hvor ofte ammer dere?Føler jeg sitter med puppen ute hele tiden for å få roa henne..

Hun har vært sånn en stund..

Pusten er også så "pipete når hun er sånn,rolig pust når hun sover men når hu våkner er a sånn pipete og høres ut som det er mye luft på en måte..

Skrevet

Hun kaver ikke bare når hun ligger ved brystet...Når hun blir holdt opp etterpå også etter å ha rapt,finner ikke roen..Får jeg hun til å sovne etter måltid våkner hun etter noen min og er like urolig..Trur ikke det er økedøgn.

Hvor ofte ammer dere?Føler jeg sitter med puppen ute hele tiden for å få roa henne..

Hun har vært sånn en stund..

Pusten er også så "pipete når hun er sånn,rolig pust når hun sover men når hu våkner er a sånn pipete og høres ut som det er mye luft på en måte..

Da tror jeg jeg ville dratt til en manuellterapaut først som sist, for den uroligheten høres veldig ut som slik min datter var, og hun hadde en låsning i nakken. Vi hadde to behandlinger, med 4 ukers mellomrom, og fikk en ny unge allerede etter en behandling.

Jeg ammet vel så og si konstant, eneste gangene snuppa roet seg ellers var i bæresjal.

Skrevet

Når mini viste tegn på å få for lite mat på kveldstid, testa jeg det med å amme i ca tre kvarter først, og så prøve å gi flaske etterpå for å se om han ville ha mer. Da drakk han 110 ml (!) og var superfornøyd. Sovna som en stein. Da var han vel et sted mellom 3 og 5 uker. Etter dette begynte vi å gi flaske i tillegg til pupp på kveldsmåltidet. Kan jo være verdt å prøve?

Skrevet

Når mini viste tegn på å få for lite mat på kveldstid, testa jeg det med å amme i ca tre kvarter først, og så prøve å gi flaske etterpå for å se om han ville ha mer. Da drakk han 110 ml (!) og var superfornøyd. Sovna som en stein. Da var han vel et sted mellom 3 og 5 uker. Etter dette begynte vi å gi flaske i tillegg til pupp på kveldsmåltidet. Kan jo være verdt å prøve?

Probleme med det er at man hopper over øke"døgnet". Jo mer barnet henger på brystet jo mer melk produserer man, men hvis man begynner å gi ekstra flaske ved siden av vil man komme inn i en sirkel der man aldri klarer å produsere nok.

• Liker 1
Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk som råd av helsesøster å tilby MME etter amming, vi hadde da slitt lenge med ammingen og en misfornøyd baby. Hun la på seg som hun skulle, men var veldig urolig og sov minimalt. Da hun fikk MME i tillegg fikk vi en helt annen baby, så våres var sulten... Problemet var nok ikke at jeg hadde lite melk, men at hun fikk veldig mye av den tynne og ikke den tykke, fete som metter (kommer normalt på slutten av ammingen).

Men det heter seg vel at de skal ha 10-12% av kroppsvekten hvis jeg ikke husker feil.

Skrevet

Jeg ser at det var litt bastant det jeg skrev ja, sorry.

Hvis man over lengre tid har problemer med urolig barn så blir det noe annet :) Alltid greit å høre med helsesøster i sånne tilfeller for hun kan kanskje hjelpe til med å avgjøre om det skyldes økedøgn eller noe annet

Skrevet

Jeg tror også du skal snakke med helsesøster om dette, og evt. sjekke med manuellterapaut. Når det er sagt, tror jeg det er ganske vanlig å ha det slik som du. Det er mange som blir overrasket over hvor mye amming det er de første månedene.

Jeg lurte også på om jeg hadde for lite melk, fordi babyen ville hele tiden ha mer, og hun sov aldri lenge om gangen. Når jeg forsøkte å pumpe, kom det nesten ingenting. Men hun la på seg veldig fint (nesten litt for fint, hun var skikkelig tjukk rundt 3-8 mnd), og derfor prøvde jeg aldri med MME.

Poenget mitt er ikke at du ikke må prøve MME - det kan godt hende det er det rette - men poenget er at det er vanskelig å forstå hvor mye en baby trenger og hvor mye den drikker. Hvis du passer på å drikke og spise nok, og babyen legger på seg normalt, vil jeg ikke tro at du har for lite.

Det kan godt hende du skal amme annenhver time. Og selve ammingen tar jo gjerne 15-45 min, så da er det ikke mye pause imellom (man regner annenhver time fra starttidspunktet). Det kan jo også hende at babyen din trenger litt pauser fra drikkingen, men uten at den er forsynt, og vil gjerne ha mer etter 5 min.

Skrevet (endret)

hva som er normalt for nettopp ditt barn er kanskje vanskelig å si på et forum.Men jeg ville veid barnet før og etter mat,da får du ca hvor mye barnet tar av melk.Det at barnet er urolig,sutter som gal på fingre ,trekker opp bein osv. kan være at barnet har mer rap på lager,mer sulten eller som min yngste,slukhals av de værste som gav han mageknip rett og slett.

3660 høres bra ut ,men vanskelig å bedømme over nett.

Jeg hadde puppen konstant ute med første ungen,han sutta som gal og var sulten enda han fikk hele tiden og jeg hadde mye melk. Han drakk ca 40ml som nyfødt (prematur) og var oppe i ca 60 ml pr måltid da han nærmet seg 2mnd. Gang 60ml med antall ganger du ammer og det blir en del.Min gikk fra 2500 gr til 4000gr på 30dager!

.Yngste var som nevnt slukhals,kunne drikke mellom 200-300 ml melk etter han fikk av meg.Selvfølgelig gulpet han da opp mesteparten og fikk masse vondt i magen.Jeg lot han spise i kortere perioder og gikk over til smokk.Han hadde sugebehov og brukte meg som smokk. Ettersom han la på seg mer enn nok,kunne jeg slappe av.Dessuten pumpet jeg ut melk etter amming, ca 800ml.Mer enn nok melk. Så at ungen virker sulten kan være andre grunner.

Kontakt helsesøster da disse kan mye.Om du må gi tillegg så er det jo ikke verdens undergang heller og du blir roligere. Lykke til

Endret av Kårky
Skrevet (endret)

Probleme med det er at man hopper over øke"døgnet". Jo mer barnet henger på brystet jo mer melk produserer man, men hvis man begynner å gi ekstra flaske ved siden av vil man komme inn i en sirkel der man aldri klarer å produsere nok.

Vil ikke en uke med uendelig amming på kvelden være økedøgn nok? Vi hadde en 3 uker gammel baby som bare gråt og gråt og bare roa seg med puppen,spiste, la seg, våkna etter ti minutter og gråt igjen i EN UKE. Når valget sto mellom det eller en tre uker gammel baby som fikk litt flaske i tillegg til pupp og la seg klokka 20, så var valget enkelt. Jeg fikk rett og slett ikke opp produksjonen på kveldstid. Synes ikke det var noen ond sirkel at han måtte ha litt flaske i tillegg til pupp på kveldsmåltidet jeg.Han var fornøyd og vi var fornøyd. Når babyen bare gråter, prøver man det meste og er fornøyd når noe fungerer.

Endret av Arielle
Skrevet

Jeg ville sjekka nakken hennes hos manuellterapeut ja. Høres veldig ut som jenta mi det der med uroligheten, og vanskelig med å få sove. Klarer ikke finne roen, og fryktelig suttebehov - men får ikke til sutten.. Er blitt mye bedre nå etter å ha fått behandlig for nakken.

Skrevet

Vil ikke en uke med uendelig amming på kvelden være økedøgn nok? Vi hadde en 3 uker gammel baby som bare gråt og gråt og bare roa seg med puppen,spiste, la seg, våkna etter ti minutter og gråt igjen i EN UKE. Når valget sto mellom det eller en tre uker gammel baby som fikk litt flaske i tillegg til pupp og la seg klokka 20, så var valget enkelt. Jeg fikk rett og slett ikke opp produksjonen på kveldstid. Synes ikke det var noen ond sirkel at han måtte ha litt flaske i tillegg til pupp på kveldsmåltidet jeg.Han var fornøyd og vi var fornøyd. Når babyen bare gråter, prøver man det meste og er fornøyd når noe fungerer.

Du har helt rett :) Jeg var, som sagt i det andre innlegget mitt, alt for bastant. Beklager igjen.

Skrevet

Hvor ofte ammer du om natten? Nattamming er lurt for å få opp melkeproduksjonen, så du kan forsøke å amme annenhver time om natten i et par dager, for å se om det hjelper, hvis det da er snakk om lav produksjon. Ellers støtter jeg rådet om manuellterapeut. Det er gratis for barn, men det kan være litt vanskelig å komme til pga. lange ventelister.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...