Gjest gjest-nana Skrevet 15. april 2010 #1 Skrevet 15. april 2010 jeg har tenkt å gi noe ting å gjør til min datter som er 8år, men vet ikke helt hva jeg kan forvent . Dere som er flinke til det hva er de gjør hjem?
litle_my Skrevet 15. april 2010 #2 Skrevet 15. april 2010 -Ta ut søpla -Rydde i yttergangen -Rydde eget rom -Ta av sengetøy (vanskelig for de minste å legge på igjen) -Støvsuge -Vaske servanten på badet -Ta ut av oppvaskmaskin -Plukke opp etter seg selv (!)
Gjest AnonymBruker Skrevet 15. april 2010 #3 Skrevet 15. april 2010 Tørke støv. Vanne planter. Pusse av speil. Rydde rommet sitt. Rydde litt i aviser eller blader (kaste de som er over 1 uke gamle). Kaste boss. Sette tallerkner og bestikk på bordet til middagen.
Reveal Skrevet 15. april 2010 #4 Skrevet 15. april 2010 Faste oppgaver: Rydde rom Rydder opp sine ting fra fellesrom Gå med søppel Pakke/tømme skolesekk/treningsbag Rydde av matbordet, inn i kjøleskap/oppvaskmaskin Sorterer klesvasken sin Setter på vaskemaskin Holde sine ting i orden i gangen Når hun vil: Tørker støv Støvsuger Henger opp klesvask Etc etc
Ellam Skrevet 17. april 2010 #5 Skrevet 17. april 2010 Oj.. dette ble en påminnelse om at jeg må la mine barn slippe til mer i husarbeidet. før jeg fikk barn var jeg bestemt på at barna skulle ha oppgaver i hjemmet, men etter at jeg fikk barn merker jeg at dette ikke alltid er like enkelt. har 3 barn og ofte blir det enkleste å gjøre ting selv (blir ikke det beste i lengden da skjønner jeg)Men vil ha det gjort på min måte å da Bare 12 åringen i huset her som har oppgaver,men ingen faste han heller, 7 og 6 åringen gjør vel heller lite . De rydder stort sett opp etter seg, men ellers ser jeg at det er mye som de kunne ha gjort.. Husker selv fra jeg var liten at jeg og min søster hadde ukentlige oppgaver. Må vel ta meg på tak og lære opp barna til å hjelpe til mer hjemme
Gjest yojo Skrevet 17. april 2010 #6 Skrevet 17. april 2010 Her må jeg også skjerpe meg..... Gutt på snart 8 burde klare endel av disse tingene! Ellam, jeg var også bestemt på at han skulle bidra mye, men det har sklidd noe ut
Gjest Fraulein Fix Skrevet 17. april 2010 #7 Skrevet 17. april 2010 Min mann har en 8 år gammel jente (som han har hovedomsorgen for og som bor følgelig mest hos oss) og jeg vil gjerne innføre noen faste oppgaver. Jeg selv hadde faste oppgaver hele oppveksten og synes det er en selvfølge at barn lærer tidlig at alle må bidra i et hjem. Og jeg merker dessuten at jenten begynner å få litt "det er ikke min jobb" holdninger, også på ting som egentlig er "hennes jobb", fordi min mann er den curlingpappaen.. Jeg har foreslått å gi henne faste oppgaver,som f.eks ta ut søppel, feie kjøkkengulvet etter middag, dekke på bordet eller noe annet i den retningen. Men min mann vil ikke og sier at hennes oppgave er å holde rommet sitt ryddig, noe som hun ikke gjør og han ikke følger opp heller. Arrgh! Jeg kan forestille meg hvordan det blir om 5-6 år, med en tenåring som har fått service hele livet.. :/
Beauté Skrevet 17. april 2010 #8 Skrevet 17. april 2010 (endret) Mine barn på 13,10 og 6 år gjør ting i huset. De to eldste hjelper til med matlagingen noen ganger. Men har laget en liste der de annenhver dag rydder og vasker kjøkkenet etter middag. Det fungerer flott. Det virker som at ting fungerer bedre når det er skrevet ned svart på hvitt her i huset. Når jeg jobber så kommer de hjem til huset uten oss, og da har jeg en liste klar på hva jeg forventer av dem. Dette blir gjort. Det er bretting av klær, henge opp vasken, tømme oppvaskemaskinen og sette inn, rydding, vasking av bad og toalettet, eget rom, støvsuging, handling etc etc. Yngste hjelper til å sette inn i oppvaskemaskinen, henge opp klær, rydde. Fungerer helt flott. Endret 17. april 2010 av Beauté
Miss Puddel Skrevet 17. april 2010 #9 Skrevet 17. april 2010 gutta på 12 og 9 må rydde bort etter seg når de har spist. De skal ta opp reint tøy og legge i skapene når jeg har vasket tøy, holde orden på rommet, bytte strø i rotteburene, og skifte på kattekassene. Minstemann har som fast oppgave å støvsuge i gangen, eldstemann som fast oppgave ¨å rydde ut av oppvaskmaskinen. I tillegg skal de holde orden på romet sitt. At alt dette virkelig blir gjort og fungerer skal jeg vel ikke hevde, det er ikke uvanlig at jeg kanskje må gå etter og rette opp litt, men i utgangspunktet er det deres oppgaver, og de TROR at de gjør det selv...
Gjest Vito Skrevet 19. april 2010 #10 Skrevet 19. april 2010 Temmelig mye og trives godt med det. Synes selv hun er både stor og flink, det samme synes vi. Oppgavene er vi blitt enige om i felleskap, ut fra hennes ønskes og våre ønsker/mål for opplæring/oppdragelse. La oss se litt på rammmene først: Har fem barn, to gutter født i 1995. klasse, jenter født i 1998 og 2000, gutt født i 2005. I den grad det har betydning: Bor godt utpå landet og driver næringsvirksomhet – langt fra gårdsdrift – i den gamle driftsbygningen på småbruket vi har kjøpt. Jenta født høst/vinter 2000 har disse oppgavene: Sammen med sjetteklassingen Dekke frokostbord mandag – lørdag i «A»-uker» (pt oddetallsuker, A-uker og B-uker er innarbeidet begrep hos oss). Skal være dekket til frokost kl 0615 (alle hos oss er utpregede A-mennesker klar for arbeid kl 0700). Vaske bad/kjellergang hver lørdag i A-uker. Skal være gjort til kl 1700. Lage/levere frokostposer til gjester i «B»-uker, skal være gjort til kl 0615. Må forklare litt nærmere her: Vi har to doble «hotell»værelser i den gamle driftsbygningen til utleie søndag – torsdag kveld. Hvert av disse brukes ca to dager/uke i gjennomsnitt, hvert tredje besøk her er i forbindelse med egen næringsvirksomhet. I våre egne ferier er «hotellet» stengt. Spyle/vaske utetrapp hver lørdag i B-uker. Skal være gjort til kl 1700. Fireåringen hjelper VELDIG gjerne til her.... Ordne middag hver fredag – menyen er alltid enkel og bestemt på forhånd, den legges for søndag – lørdag. Skal være ferdig kl 1600. Holde felles værelse «i orden». Skal være vasket og sengetøy skiftet hver lørdag kl 1700. Stelle fire små bed i vekstsesongen. To er rose- og krokusbed, to er for frøblomster, her avgjør de selv hva de vil så, et bed og en pakke frø for hver., vi gir litt råd om hva som er «lett» og «vanskeligere». Klippe/rake en lekeplen (ca 250 kvm, håndklipper) når de selv – eller lillebror – mener det er «på tide». Sammen med fireåringen: Bære ut søppelbøtter i kjøkkenskap hver dag umiddelbart etter middag og tømme rød/grønn i rett dunk, grå i kompost. Skylle/tørke dem i vaskekjelleren. Vanne stueblomster «ved behov». 4-åringen skal gjøre mest mulig. Dekke middagsbordet mandag – fredag (fireåringen skal gjøre mest mulig, men en del må «rettes»). Skal være ferdig kl 1600. Alene: Holde orden i egne saker, inkl å bære eget skittentøy i vaskekjeller etter frokost, etter skoletid og før leggetid og legge dette på «rett vask» (også ei «usikker-hylle» i hylla vasken sorteres i, misbruk av denne ville vi tatt tak i). Hente egne klær i hylle i vaskekjelleren og legge disse i skuffer/skap på eget værelse. Minst en gang/dag. Holde eget utstyr (f eks sykkel) i orden. Ber selvsagt om hjelp når noe blir for vanskelig, skal da helst be et av de eldre barna (og disse oss, om det er behov), og skal være «lærevillig medhjelper», slik at hun kanskje klarer jobben selv neste gang. Gjøres i praksis lørdag ettermiddag når ting ikke har bråhast (f eks punktert dekk). Reparere det helt enkle på eget tøy, f eks sy i en knapp, sy sammen ei flenge på «hjemmetøy». Gjøres oftest lørdag når oppgavene ikke har bråhast. Enkel stryking (under veiledning) hver tirsdag kl 1830 – 1900. Vaske og koke poteter, samt andre grønnsaker etter avtale. Mandag – fredag. Rydde middagsbordet mandag – fredag Mandag – lørdag støvsuge et teppe stua + et lite «katteteppe» i entréen, først og fremst for kattehår (har skogskatt som liker å bruke særlig stueteppet som «pelsbørste» hver kveld). Etter frokost eller umiddelbart når hun kommer hjem fra skolen (i det siste tilfellet har ofte fireåringen «hjulpet», støvsugingen hans er ikke særlig verdt ennå). Være «lillebrors lekekamerat» - på hans premisser – hver tirsdag kl 1730 – 1830. Dekke kveldsbord fredag (eldste jente gjør dette hver lørdag). Skal være ferdig kl 2000. Ordne lillebrors kveldsstell hver lørdag (eldste jente gjør dette hver fredag). Skal være lagt kl 1900. Ha «kjøkken- og hustjeneste» sammen med meg og en av tvillingguttene hver A-lørdag kl 0730 – 1230 (inkluderer en handletur, kjøring til/fra butikk tar minst 30 min hver vei). Gi hjelp når vi ber om det (luking, frukt- og bærhenting, pass av lillebror....). Vi unngår så langt overhodet mulig å be unntatt lørdag og i skoleferie. Trenger jeg si at jenta, tross sine unge år, har hatt oppgaver hjemme noen år? Tror neppe hun får de store problemene med egen husholdning som voksen. Og, bare om noen skulle lure: Hun gjør skolearbeidet veldig bra og skikkelig, og finner også tid til både hobbyer og venner!
Gjest Vito Skrevet 19. april 2010 #11 Skrevet 19. april 2010 Kan også si litt mer konkret om hva et par oppgaver omfatter: «Lage frokostposer» vil si å finne en yoghurt og en plastskje, smøre pent og hygienisk et frokostbrød med salatblad/ost/skinke, og pakke dette i plastfolie, vaske et eple, legge alt pent i en standard pappose, legge denne i plastpose, skrive på «nr 1» eller «nr 2» og henge posen(e) i felles gang ved «hotellværelsene» (i den gamle driftsbygningen) innen kl 0700. «Holde værelset i orden» vil si at dette hver dag kl 1700 og ved leggetid skal være helt ryddig, ingen klær andre steder enn i skapene (og disse skal se ut som helt ryddige garderobeskap!), sengene oppredd, skrivebord /hyller ryddet for alt som ikke hører fast til der og ingenting annet enn det som evt lekes med NÅ på golvet – kort sagt slikt at hvem som helst kan slippes inn dit uten noen inspeksjon først. I tilegg skal sengetøy skiftes, dyner/puter luftes og værelset vaskes grundig hver lørdag, det skal også vaskes ellers «om nødvendig» (og lillebrors værelse skal vaskes hver andre lørdag, sammen med lillebror). Kan si at også tvillingene har samme krav til stell av sitt værelse. De gjør oppgava helt fint, men jentene steller et lite strek bedre, enda de er yngre! «Rydde middagsbordet» vil si at all mat på fatene legges over i plastbokser som settes på kjøkkenbenk, alt servise/bestikk + alt matlagingsutstyr som er satt på oppvaskbenk spyles og – så vidt mulig – settes i oppvaskmaskin, bord tørkes, rene bordbrikker/(tøy)servietter børstes og samles inn, skitne bæres i vaskekjeller og legges i rett sorteringshylle her).
Gjest Vito Skrevet 19. april 2010 #12 Skrevet 19. april 2010 Til slutt kan vi ta fireåringens plikter. For kanskje å hjelpe litt på forståelsen: Han knakk lesekoden før jul, har tallbegrep til 1 000 i orden, og kan enkel matematikk. Han kan også skrive helt korte og fullt leselige tekster. Rydde frokostbordet mandag – fredag (tømme evt rester i katteskåla – han vet at pus ikke spiser sitronskiver, men ellers det meste – legge brød i pose og pose i matskap, tømme brødkorga for smuler og sette denne i matskapet, legge lokk på alle påleggsbokser og sette disse i kjøleskapet, rydde servise, skylle dette og sette det i oppvaskmaskin). Han vil gjerne vaske bordet også. Det siste er sjelden særlig vellykket, men resten går som en drøm!Etter frokost bære skittentøy på eget værelse (det vi har lagt til side) i vaskekjeller og legge dette i «usikker-hylla» (sortere skittentøy er han for liten til). Hente rent tøy i sin egen (fargekodede) hylle her og legge dette på plass i skuffer/skap på eget værelse (det fineste tøyet kommer aldri i denne hylla....)Hente poteter i potetkjeller straks etter vaskekjellerturen. Det er fjærvekt utenfor, her veies posen han henter i, vekten skal ligge mellom to strek vi har satt på den når han ikke har fått annen beskjed. Holde eget værelse (les: bøttekott) OK ryddig. Han gjør sitt beste for å ha det like fint som sine større søsken. Tar også av eget sengetøy og legger på putetrekket, legge dynetrekk og laken på er helt umulige oppgaver ennå. Rydde sammen sine egne leker i stue/kjøkken. Hver dag kl 1815 (alarm på armbåndsuret) og han vet at jo snarere han rydder, jo lengre blir lesestunden på sengekanten. Holde orden i et bed som er «bare hans». Fikk denne oppgaven i fjor. Måtte nok ha litt hjelp av søsken, men måtte selv be om den hjelpen han trengte. Det var mindre enn man skulle tro hos en treåring, og både blomster og salathoder ble det!Legge ut/samle sammen tørrfisk (ca 40 fisker) hver dag i sesongen. Begynte med oppgaven i fjor, vi bærer kassene ut/inn. Plassen utnyttes ikke alltid optimalt, heldigvis ville en voksen fått plass til minst 50 fisker her. Være «postbud» på bedriften vår. En temmelig avansert oppgave for en fireåring, den omfatter følgende: Møte på kontoret når alarmen på armbåndsuret piper (da kommer det en virvelvind inn på kontoret i løpet av noen få minutter, tenk om Posten Norge alltid hadde vært like punktlig) vaske hendene godt på toalettet, hente UT-post på alle (7 – 8) arbeidsplassene, veie og sette frimerker på 8 – 15 brev, få disse sjekket av oss, legge dem i plastpose og i sykkelkorga, sykle ned til veien -(200 m), vente på landpostbudet her, ta med dagens post tilbake, sortere denne (vet at alt uten personnavn og alt som ikke ligger i konvolutt skal til oss), skjære opp konvoluttene med brevkniv – tar ikke innhold ut – og dele posten ut til ansatte! Han håndterer oppgaven strålende, vi har ikke tatt ham i feil siden i februar. I alle fall så lenge vi setter rett kryss på utenlandsbrev – ¾ av postmengden – der frimerket skal stå: Rødt kryss for Europabrev, svart kryss for verdensbrev. Det krysset er blitt vane for alle i vår bedrift. Han klarer godt å skille innenlands og utenlands adresser, men er slett ikke sikker på om «Latvia», «USA», «Tyskland», «Island», «Indonesia» etc er Europa eller ikke. Bare «Danmark» og «Sverige» han er HELT trygg på . For «postbud»-jobben har han betaling, kr 20 hver fredag når jobben er fint utført. Pengene hentes – i to femkroner og ti kronestykker – umiddelbart etter postutdelingen hos oss, og skal dels brukes til å kjøpe bananchips (hans «livrett»!) når han er med i butikken på lørdagen, dels spares på banksparebørsa. Hvordan han vil fordele avgjør han selv – som regel blir det 10 – 12 kr til bananchips, resten til sparebørsa. Og på butikken er det HANS oppgave å veie opp passe mye bananchips! Noen som ble litt overrasket over hva en oppegående fireåring faktisk kan betros etter skikkelig opplæring?
Gjest Trebarnsmor Skrevet 19. april 2010 #13 Skrevet 19. april 2010 Jeg ble litt overrasket over hvor mange detaljer en selvtilfreds forelder føler behov for å dele om barnas plikter og evner ... Jeg må også bli bedre til å slippe barna til - hos oss er nok problemet delvis at de er veldig tett i alder (og fortsatt små, den yngste er baby og kan rimeligvis ikke gjøre husarbeid), så når de to eldste f.eks. skal hjelpe til med å dekke bordet, vil begge gjøre det samme. For eksempel vil begge bære primen og blir stående og diskutere helt til de finner ut at de kan bære den sammen. Og så holder de altså i hver sin ende av primbokslokket. Og så er det melkas tur ... Sier seg selv at vi ikke kan holde på sånn til frokost hver dag. Kanskje vi må begynne med én eller to konkrete oppgaver som hver av dem har ansvar for, så går det seg gjerne til etter hvert ...
Gjest Vito - nr to Skrevet 19. april 2010 #14 Skrevet 19. april 2010 Jeg ble litt overrasket over hvor mange detaljer en selvtilfreds forelder føler behov for å dele om barnas plikter og evner ... Trebarnsomor, jeg kan virkelig ikke se at jeg har delt "mange detaljer"! Jeg har beskrevet rammene rundt familien (bosted, antall barn etc) som jeg mener blir ganske avgjørende å kjenne for å kunne vurdere rett og forsvarlig i en sak som dette, og jeg har tatt med en liten detalj om bruken av 4-åringens "selvtjente penger". Ellers har jeg gjort det HI bad om: Beskrevet hva de av våre barn som kan være naturlige å sammenlige med faktisk gjør. Selvtilfreds? Nei, langt fra! Det var nemlig på ingen måte VI som bestilt barn levert etter spesifikasjon, så VI har ikke særlig å være tilfreds for! Men tilfreds med de barna vi har: Ja, så absolutt! Og i tillegg veldig, veldig takknemlig for alle barna våre! Med både deres styrker og deres svakheter! Ellers har du veldig rett: Største bøygen er ofte å slippe barna til! Å ta imot "hjelp" fra småbarn er jo i starten det samme som å få dobbelt arbeid selv. Men også det er en del av oppdragelsen, og vel verdt arbeidet på lang sikt, om man ser lengre enn til neste uke. Lurt å gjøre det du sier, begynne med en eller to helt konkrete oppgaver for hver av dem. Men ikke tro at det "går seg til" på ganske lang tid, det er voksne som må være detaljadministratorer i praksis.
Gjest AnonymBruker Skrevet 27. april 2010 #15 Skrevet 27. april 2010 Trebarnsomor, jeg kan virkelig ikke se at jeg har delt "mange detaljer"! Jeg har beskrevet rammene rundt familien (bosted, antall barn etc) som jeg mener blir ganske avgjørende å kjenne for å kunne vurdere rett og forsvarlig i en sak som dette, og jeg har tatt med en liten detalj om bruken av 4-åringens "selvtjente penger". Ellers har jeg gjort det HI bad om: Beskrevet hva de av våre barn som kan være naturlige å sammenlige med faktisk gjør. Selvtilfreds? Nei, langt fra! Det var nemlig på ingen måte VI som bestilt barn levert etter spesifikasjon, så VI har ikke særlig å være tilfreds for! Men tilfreds med de barna vi har: Ja, så absolutt! Og i tillegg veldig, veldig takknemlig for alle barna våre! Med både deres styrker og deres svakheter! Ellers har du veldig rett: Største bøygen er ofte å slippe barna til! Å ta imot "hjelp" fra småbarn er jo i starten det samme som å få dobbelt arbeid selv. Men også det er en del av oppdragelsen, og vel verdt arbeidet på lang sikt, om man ser lengre enn til neste uke. Lurt å gjøre det du sier, begynne med en eller to helt konkrete oppgaver for hver av dem. Men ikke tro at det "går seg til" på ganske lang tid, det er voksne som må være detaljadministratorer i praksis. Har vel egentlig sagt det før, i at annet forum, kjenner igjen den deltajerte lange skrivestilen din, syntes egentlig ungene dine har altfor mange oppgaver. La barn være barn i alle fall en stund. Selv om selvfølgelig ingen barn har vondt av oppgaver, virker dette nesten som heldagsjobb spør du meg. Riktignok har nok jeg sikkert forlangt altfor lite av mine. Men jeg syntes ikke det er å sjemme bort ungene å lage skolemat eller frokost til dem. De har i alle fall vokst opp til å bli flotte greie unger, gjør sitt beste på skolen, og klarer seg godt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå