Gå til innhold

Kan jeg gjøre noe?

Anbefalte innlegg

Gjest Huldra
Skrevet

Jeg er mor til 2 barn, som også har god kontakt med far og hans nye samboer. Hans nye samboer er veldig koselig...ingeting i veien med oppførsel i den forstand.

Problemet er at barna mine klager på at det er skittent hos far, og at hans nye samboer "lukter fett hår", svette og diverse andre kroppslukter. Jeg tenkte først at barna overdrev, men fant ut at jeg skulle ta turen innom forrige gang barna skulle bort. Og jeg tenker...Er det mulig å bo sånn?? Jeg er ikke blandt de som skurer og vasker hele dagen, men dette var virkelig en sjokkartet opplevelse. Badet var direkte motbydelig, med fettrander i badekaret (i flertall) i blandet hår og diverse. Uten å gå mer i detalj har jeg ikke sett det verre noen sted utenom på tv.

Hvordan kan jeg på en fin måte si at noe må gjøres?? Det går jo utover barna, og kaster alle klar til vask etter at de har vært der, forsi det er lukt i klærne. De mistrives faktisk i "møkka".

En annen tilg jeg har tenkt på er...far var jo veldig strikt og renslig tidligere. Han har jo skkiftet slit til å bli en "lassis".

Er det noen som har råd på hvordan keg kan angripe det, eller har vært ute for noe slikt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Barna kunne kanskje si fra til far at de synes det er ekkelt å være der fordi det er så skittent, og spørre om far og samboer kan rydde og vaske før de kommer. Eller du kan spørre. Det er jo en ærlig sak, så enten vil far gjøre noe med det/ få samboer til å gjøre noe med det, eller så kan barna be om å møte far et annet sted,- og bare være sammen med han noen timer. Hvis far skjønner at de ikke vil hjem dit og overnatte, vil han vel gjøre noe.

Har tro på at det vil ordne seg hvis dere sier fra på en hyggelig måte.

Gjest Lille-pus
Skrevet
Det er jo en ærlig sak, så enten vil far gjøre noe med det/ få samboer til å gjøre noe med det,.......
Uthevet tekst er gjort av meg.

Jeg ønsker meg en slik samboer-dame ! En jeg har rett til å kommandere til å vaske etter meg og mine. En som uten å kny ser det som sin helt personlige, naturlige oppgave å holde orden og rydde og vaske etter meg og alle mine, selv om hun er en og vi andre er mange fler :fnise:

Skrevet

Jeg ønsker meg en slik samboer-dame ! En jeg har rett til å kommandere til å vaske etter meg og mine. En som uten å kny ser det som sin helt personlige, naturlige oppgave å holde orden og rydde og vaske etter meg og alle mine, selv om hun er en og vi andre er mange fler :fnise:

Er du stemor er du husslave, det er da vel klart for alle? Stemor skal følge ordrer fra biomor!

Skrevet

Lille-Pus :ler:

Jeg ville vært VELDIG forsiktig med å legge meg borti hvordan andre mennesker har det i sitt eget hjem. Dette har du etter min mening ikke noe med, med mindre det er helseskadelig for ungene.

Dersom ungene er store nok til å reagere på det, er de kanskje store nok til å be sin far vaske også? Hadde ungene bedt meg vaske fordi de syntes det var skittent, hadde vaskebøtta kommet fram rimelig fort. Det er da deres egen far det er snakk om?

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Det er jo ikke så rart at hun skrev det, ts skrev da også at "hans nye samboer "lukter fett hår", svette og diverse andre kroppslukter."

Skrevet

Hvor gamle er barna? Kanskje de burde ha flere plikter hos far og være med på å ta vare på huset?

Her hos oss ser ting ofte bombet ut når stebarna mine er her. Far og jeg er altfor slappe med å kreve at ungene gjør noe selv for å holde orden, og jeg føler ikke for å løpe rundt som et pisket skinn for å holde det rent og ryddig hele tida. For at ting skal endres må vi kreve mer av barna (de er mer enn gamle nok til å hjelpe til), og far ser ikke problemet på samme måte som jeg, så sånn går nå dagene. Det skulle blitt månelyst både hos stebarn og moren deres om jeg - den usle stemoren - skulle finne på å kreve at barna rydder etter seg og deltar i husarbeidet.

Gjest Huldra
Skrevet

Det er et vanskelig tema dette her. Er ikke snakk om at det ser bombet ut, men det er direkte grisete. Barna våre er vant til å ta i et tak, har faste plikter når de er hos meg. Det vil si at de tar av sengene sine selv, oppvaskmaskin tømmes fylles i. Har små plikter fast i hverdagen, så det kommer ikke som noe sjokk. Men eldste barnet føler plikt overfor småsøsken og bytter på senger når hun er der, prøver å vaske klær og rundt om kring, men er ikke så lett å rekke over alt på en helg, som hun sier. Hun er bare 12 år og har prøvd å ta det opp...Resultatet er at hun må gjøre det selv når hun kommer. Det jeg er redd for, er at de skal bli så frustret og fortvilet at de ikke vil bor dit mer. De trenger å ha et godt forhold til sin far, og jeg motet meg opp og snakket litt med han denne helgen. Barna var hos meg, men han stakk innom for å si hei.

Tok det opp på en vennlig måte og spurte om de trengte hjelp til husarbeid, og at jentene vegret seg for å besøke. Han hadde merket forandring hos barna, sa han, og de hadde sagt at de synes det var skittent innimellom. Det var ikke lett fikk jeg beskjed om, for det ble så snart skittent igjen?? Jeg har nå formidlet videre, og kan ikke gjøre annet enn å se. Jeg fikk meg ikke til å si at samboeren hans luktet altså, he he....Det får han finne ut av selv.

Skrevet

Rot og skitt er to forskjellige ting. Jeg hadde nok sagt i fra om det sistnevnte. Bryr meg heller ikke om hvordan folk har det, men om barna var hos faren sin fast og det var drittent, så hadde jeg nok sagt noe.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...