Gå til innhold

Tynn/slank = sunn og god helse ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, er det å være tynn/slank synonymt med det å være i god form, ha bra helse?

Selv mener jeg ikke det. Selv kjenner jeg mange tynne/slanke menn og kvinner som spiser lite, næringsfattig, få måltider for dagen, og er opptatt av å holde seg tynn. De tror gjerne de lever en sunn livsstil.

Og så er det jo et veldig fokus på kjendiser og kropp. Vi får stadig høre om kjendiser som går på en eller annen sinnsyk kur, blir kjempetynn og får masse skryt i blader og på tv for at de ser så bra ut.

Får man automatisk god helse av å være tynn/slank ?. Underholdningsbransjen i verden mener nok det....

Min påstand er at det å være slank/tynn ikke nødvendigvis er et synonym for det å være sunn og frisk.

Videoannonse
Annonse
Gjest AnonymBruker
Skrevet

Nei, ikke i det hele tatt.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Nei, det er selvfølgelig ikke sånn at det å være tynn/slank er synonymt med å være sunn/ha god helse. Men jeg drister meg likevel til å hevde at sannsynligheten for at du er sunn og har god helse er mye større dersom du er av normal vekt for din høyde.

Men du har et poeng, det er mange som ser seg blind på vekt og glemmer å behandle kroppen så bra som den fortjener. Trening og sunt kosthold bør ikke være en straff fordi man ikke er fornøyd med seg selv, det bør være en selvfølge.

Skrevet

Er ikke det ganske opplagt?

Skrevet

Nei, for mange jenter så er det ikke opplagt i det hele tatt.

Hvorfor tror du det er så mange som skryter av at de har sååå høy forbrenning, og kan spise hva de vil, men ikke legge på seg? Og at de aldri har trent men likevel går glatt inn i alt av str 38? Himmel, å skryte av det understreker jo bare ens egen idioti, samt ignorans overfor alt som har med kropp og helse å gjøre.

Men det er to vesentlige forskjeller på en slank/normalvektig som ikke trener og spiser søppel og drikker mye, kontra en overvektig som ikke trener, men spiser mer av søppelet, er at de er i ulike faresoner. Den overvektige er i større fare for å utvikle insulinresistens og diabetes kontra den normalvektige, mens den tynne er like ille stilt når det kommer til hjerte-karsykdommer og kreft.

Skrevet

Men jeg drister meg likevel til å hevde at sannsynligheten for at du er sunn og har god helse er mye større dersom du er av normal vekt for din høyde.

Mitt spørsmål er da, hva er normalvekt? Denne grensen har blitt flyttet og flyttet og flyttet og...... De som var normalvekt før, er overvektige nå... det hjelper også lite med BMI, den blir brukt helt feilaktig i dag...

Hvordan vet dere hva normalvekt er?

Noe som er normalt er vel egentlig noe som er ganske vanlig, dvs hos en stor del av befolkningen ?

Skrevet

Nei, for mange jenter så er det ikke opplagt i det hele tatt.

Hvorfor tror du det er så mange som skryter av at de har sååå høy forbrenning, og kan spise hva de vil, men ikke legge på seg? Og at de aldri har trent men likevel går glatt inn i alt av str 38? Himmel, å skryte av det understreker jo bare ens egen idioti, samt ignorans overfor alt som har med kropp og helse å gjøre.

Men det er to vesentlige forskjeller på en slank/normalvektig som ikke trener og spiser søppel og drikker mye, kontra en overvektig som ikke trener, men spiser mer av søppelet, er at de er i ulike faresoner. Den overvektige er i større fare for å utvikle insulinresistens og diabetes kontra den normalvektige, mens den tynne er like ille stilt når det kommer til hjerte-karsykdommer og kreft.

Jeg har en kompis. Han står tidlig opp. Er på jobb, og kommer hjem på ettermiddagen. Da sover han, og deretter bøtter inn med kaffi. Senere på kvelden spiser han middag (Grandis eller takeaway hver dag nesten). Så bøtter han innpå med mer kaffi før han legger seg altfor sent. Ingen fysisk aktivitet, men tv og data. Denne fyren har dårlig kondis og er tynn som en fjøl... Eg lever et mye sunnere liv med trim og sunn mat... jeg er dobbelt så stor som han.... Håper fyren ikke stryker med.....

Har også et vennepar som er tynne.... de duger ikke på fjelltur i det hele tatt, spiser usunt og går nesten aldri ut av leiligheten. Jeg og kona er i grei form i forhold til dem... Vi har ikke problem på fjelltur over mange timer. Det er litt sånn fordi man har noen kilo for mye så blir man sett på som usunn...

Skrevet (endret)

Desverre ikke for altfor mange..

Hvordan vet dere hva normalvekt er?

Er ikke dette inviduelt?

Hva som er normal vekt for ett menneske trenger ikke nødvendigvis være det som er rett for ett annet med samme høyde feks.

Endret av Lotte28
Skrevet

Jeg minne om at man kan være tynn/slank og samtidig være sunn også. :opplyser: Synes det stadig vekk koker ned til at om man er tynn/slank, så sulter man seg, men hvis man er litt overvektig, ja da er man i hvert fall sunnere enn de som er tynn/slank.

Gjest SmallTalk
Skrevet

Jeg minne om at man kan være tynn/slank og samtidig være sunn også. :opplyser: Synes det stadig vekk koker ned til at om man er tynn/slank, så sulter man seg, men hvis man er litt overvektig, ja da er man i hvert fall sunnere enn de som er tynn/slank.

Absolutt, men det TS fokuserer på er at mange mennesker faktisk tror at man er sunn og har god helse så lenge man er tynn. Uansett hvor dårlig kosthold man har og hvor lite man trener. Og at noen kilo ekstra automatisk er assosiert med dårlig helse og usunt kosthold, uansett hvor sunt man spiser og uansett hvor mye man trener.

Et eks er at en person med noen kg ekstra som trener regelmessig og som har et sunt og variert kosthold er sunnere enn en tynn person som ikke trener og som kun spiser junk.

Skrevet

Absolutt, men det TS fokuserer på er at mange mennesker faktisk tror at man er sunn og har god helse så lenge man er tynn. Uansett hvor dårlig kosthold man har og hvor lite man trener. Og at noen kilo ekstra automatisk er assosiert med dårlig helse og usunt kosthold, uansett hvor sunt man spiser og uansett hvor mye man trener.

Et eks er at en person med noen kg ekstra som trener regelmessig og som har et sunt og variert kosthold er sunnere enn en tynn person som ikke trener og som kun spiser junk.

Jeg skjønte det. Poenget mitt var at debatten om hva som er sunt/usunt ofte tenderer til å bli svart-hvitt.

Gjest Coarvi
Skrevet

Absolutt, men det TS fokuserer på er at mange mennesker faktisk tror at man er sunn og har god helse så lenge man er tynn.

Er det egentlig så mange mennesker som tror det, eller er det bare noen av dere som tror at det er mange som går rundt og har den oppfatningen?

Jeg kjenner ingen som tror at tynn/slank automatisk betyr god helse. Jeg kjenner mange som er naturlig tynne selv om de dytter i seg masse drit, og jeg kan forstå at mange av dere liker å tro at disse menneskene innbiller seg at de er sunne. Men de fleste er faktisk ikke så dumme, de vet at de lever usunt, men siden de fleste i dag prioriterer vekt fremfor helse så betyr det ikke så mye for dem. Og det forstår jeg godt, jeg hadde neppe prioritert sunn mat selv hvis det ikke hadde vært for at jeg kjenner det på kroppen om jeg spiser annerledes. For de fleste er det ganske vanskelig å leve sunt kun fordi det er lurt for fremtidens del, når de i dag føler at formen er topp (liker man ikke å gå tur i fjellet gjør det jo ikke dem noe at formen er for dårlig til å gå i fjellet, og da er formen topp for deres egen del).

Jeg syns ikke man skal dømme tynne (eller overvektige for den saks skyld), usunne mennesker som uvitende bare fordi de lever som de gjør. De fleste vet nok at de ikke har en sunn livsstil, men så lenge de ikke bryr seg så er det faktisk ikke så mye å gjøre med det. De er ikke uvitende eller dumme av den grunn, de har bare tatt et valg.

Skrevet

Jeg syns ikke man skal dømme tynne (eller overvektige for den saks skyld), usunne mennesker som uvitende bare fordi de lever som de gjør. De fleste vet nok at de ikke har en sunn livsstil, men så lenge de ikke bryr seg så er det faktisk ikke så mye å gjøre med det. De er ikke uvitende eller dumme av den grunn, de har bare tatt et valg.

Hvorfor dømme noen uansett da? Tynne, feite, sunne, usunne osv. Man velger nå selv hvordan en vil leve sitt liv og andre bør ha mer enn nok med å leve sitt eget og ikke se og følge med på alle andre..

Skrevet

Det er rett og slett skummelt hvor langt mennesker er villig til å gå for å få den perfekte kropp. Den perfekte kropp gjenspeiler god helse/sunnhet. Jeg finner lite sunnhet for kroppen i den rovdrift som veldig mange driver med.

Diskusjonen her setter fokus på at tynne/slanke også er usunn, at dette ikke går på det man kan se på en kropp, men hva vi gjør med kroppen vår. Helse er likt for alle.

Skrevet

God hälsa = normalt BMI, ickerökare och tillräckligt med muskler för att orka vardagen typ. En del slanka är sunda, en del är så osunda man kan bli. Detsamma gäller feta människor. Det handlar mer om livsstilen än om vikten.

Skrevet

Det handlar mer om livsstilen än om vikten.

:enig: JEPP!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...