Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg må inrømme at jeg adri har satt meg inn i alle de forsikringene som tilbys, utenom det generelle.

Jeg har reiseforsikring og dødsforsikring gjennom jobben.

Hvilke forsikringer har dere, hvorfor mener du at du trenger forsikringen, hvilke fordeler vil det gi deg/dere og ca hva betaler dere for det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har ingen forsikringer jeg ikke trenger, og hadde ikke villet hatt det heller. Fordi det er dyrt, de har en utbetalingsprosent på 50-70 %

For å ta en lite regne eksempel 30år

Alternativ 1 jeg kjøper alle forsikringene selskapet mener jeg bør ha, jeg betaler for dette 25.000/år og tilsammen 775.000 Da vil jeg i gjennomsnitt få utbetalt 465.000 hvis vi antar en utbetalingsprosent på 60

Alternativ 2 Jeg kjøper kun lovpålagte forsikringer å betaler for dette 5000kr/år de resterende 20tusen setter jeg i banken. Da vil jeg ha betalt 155.000 og få utbetalt (fremdeles gj.snitt) 93.000 i løpet av de 30årene. Men de 20tusen jeg satt i banken har blitt til 672.000,-

Valget er enkelt for min del, den eneste grunnen til at du bør vurdere forsikring er hvis du ikke har råd til å la være. da store ting som feks hus, dyr bil osv. Forsikring av hund tv mobil ol. er sløsing uansett hvordan en ser på det. Noen kan mene at det er verdt å betale for den tryggheten det gir, det gir meg en større trygghet å vite at min neste mobil blir gratis om jeg regner med pengene jeg ikke bruker på å forsikre den jeg har :)

Skrevet

Vi har hus-, innbo-, reise- og bilforsikring. I tillegg har mannen ullykes- og dødsforsikring via jobben, og jeg har en helseforsikring. Vi hadde livsforsikring på hunden de første årene vi hadde det, men sa den opp etterhvert.

Som ism85 sier, det viktige er om du tror du klarer deg uten erstatningen dersom noe skulle skje. Har du råd til å kjøpe ny bil (evt. klare deg uten en stund) dersom du skulle klare å smadre den du har? Kan du betale for deg dersom noe går galt på reisen? Eller satser du på at sjansen for at noe skal skje med akkurat deg er forsvinnende liten?

Vi vurderte dødsforsikring, men fant ut at det ikke lønner seg for oss. Den viktigste grunnen til å ha det er dersom den andre parten f.eks risikerer å miste huset dersom den ene dør.

Vi har begge familiemedlemmer som har stått lenge i helsekø i påvente på enkle opperasjoner, og vil ikke havne i den situasjonen selv, og har derfor valgt å ha helseforsikring, selv om den for mange virker unødvendig.

Forsikring på forbruksvarer synes jeg ikke er verdt det. Mye er dekket av f.eks innboforsikringen, og det aller meste er ting man har råd til å erstatte alikevell (eller kan klare seg uten).

Skrevet

Skal vi se... Jeg har boligforsikring (felles for sameiet jeg bor i) og innboforsikring. Videre har jeg ansvarsforsikring for bil- og dessuten full kaskoforsikring. Har også verdiforsikring på et smykke med noe høyere verdi enn mitt vanlige "juggel" ;) . (Det er vel den mest unyttige forsikringen jeg har.)

Videre har jeg ulykkes-, reise- og uføreforsikring. Sistnevnte anser jeg som spesielt viktig siden jeg er aleneboer og skulle jeg få bortfall av inntekt pga. alvorlig sykdom så vil jeg gjerne slippe økonomiske problemer i tillegg til de helsemessige. Av liknende grunner har jeg tegnet en liten forsikring mot "kritisk sykdom" som utbetales i sin helhet 30 dager etter stadfestet diagnose.

Man kan jo spørre seg hvor viktig helårs reiseforsikring egentlig er når man som oftest reiser med fly eller tog og betaler med kort, og dermed er dekket via forsikringsordningene til kredittkortselskapet. Jeg har valgt å ha det fordi jeg reiser en del korte turer med egen bil og gjerne vil sikre meg at jeg er dekket da også. Har dessuten gunstige forsikringsavtaler gjennom fagforening så utgiftene blir ikke helt hårreisende av den grunn.

Har også ulykkes- og reiseforsikring via jobb, men disse gjelder bare i arbeidstiden eller ved jobbreiser så derfor har jeg valgt å tegne tilsvarende privatforsikringer.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Videre har jeg ulykkes-, reise- og uføreforsikring. Sistnevnte anser jeg som spesielt viktig siden jeg er aleneboer og skulle jeg få bortfall av inntekt pga. alvorlig sykdom så vil jeg gjerne slippe økonomiske problemer i tillegg til de helsemessige. Av liknende grunner har jeg tegnet en liten forsikring mot "kritisk sykdom" som utbetales i sin helhet 30 dager etter stadfestet diagnose.

Jeg vil i nærmeste fremtid få bortfall av inntekt grunnet sykdom, skjer det ikke en endring i sykdommen snarest, så havner jeg i NAV systemet på arbeidsavklaringspenger. Jeg har ikke uføre forsikring, eller annen forsikring som vil kunne hjelpe meg økonomisk. Pr. nå har jeg ingen diagnose, men etter hva revmatologen sier er sannsynlighet for fibroamlgi stor. Er det for sent for meg å tegne forsikring mot borfall av inntekt?

Skrevet

Jeg vil i nærmeste fremtid få bortfall av inntekt grunnet sykdom, skjer det ikke en endring i sykdommen snarest, så havner jeg i NAV systemet på arbeidsavklaringspenger. Jeg har ikke uføre forsikring, eller annen forsikring som vil kunne hjelpe meg økonomisk. Pr. nå har jeg ingen diagnose, men etter hva revmatologen sier er sannsynlighet for fibroamlgi stor. Er det for sent for meg å tegne forsikring mot borfall av inntekt?

Du må nesten bare prøve, tror jeg, så får forsikringsselskapet vurdere. Jeg vil imidlertid tro sjansene er små ettersom du må minimum fylle ut egenerklæring på at du er frisk. (Tror formularet åpner for at de kan kreve legesjekk også.) Det var en av grunnene til at jeg tegnet for noen år siden, mens jeg visste jeg var frisk og rask. Jeg hadde nemlig hørt historier om folk som var blitt nektet uføreforsikring pga. gamle skader som de forlengst var friske av.

Skrevet

Når jeg og min mann tegnet uføreforsikring og kritisk sykdom, samt forsikring på barna (alvorlig sykdom og død),måtte vi fylle ut egenmld-skjema, som igjen blir sjekket ut av fastlegen. Alle de sykdommene vi skrev opp ble "trukket" fra i forsikringen, dvs at forsikringen ikke dekker hvis disse plagene skulle føre til sykdom/uføre.

Det vil si at det lønner seg å tegne forsikring mens man er ung og forhåpentligvis frisk. På samme måta er det jo logisk også, for hvis ikke ville jo alle først tegne forsikring når man får sykdom, og ikke før (ville bli ulønnsomt for forsikringsselskapene..)

Vi betaler 2000 i forsikring pr mnd for livsforsikring til meg om min mann, uføre/kritisk sykdom for oss og 3 barn. I tillegg kommer hus, bil og reise forsikring. Er egentlig i tvil på om det er nødvendig med livs- og uføre da..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...