Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en pc som etterhvert går utrolig sakte. Må vente opptil en halvtime før den er klar til å finne startsiden sin. Da har den jobbet som besatt hele tiden.

Jo, jeg skjønner at den er smekkfull av alt mulig og at jeg burde "rydde",- men hvordan gjør jeg det? Hva skal jeg kvitte meg med og hva må beholdes? Vil jo ikke slette viktige ting heller.

Har over hodet ingen peiling på data, og har heller ingen i min omgangskrets som har det.

Hjelp! :sjenert:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Høres ut som virus, har du et virusprogram?

Her i huset skjer det samme innemellom (dårlig virusprogram..) men da tar vi med maskinen til en bekjent som formaterer den (er ikke helt inne på alt som har med data å gjøre men tror det er det han gjør ;))

Vi tar ihvertfall det vi vil beholde over på en ekstern hardisk og så sletter han alt på maskinen og innstalerer på nytt

Skrevet

Som Shade skriver, så hørest det ut som et virus.

Siden du ikke hadde så masse peiling på å rense PC kan du jo prøve å lese denne artikkelen.

Skrevet (endret)

Takk for svar begge to. :)

Å beholde det man vil og rense resten, høres fornuftig ut, men ekstern harddisk; jeg har ikke mere enn èn pc her...hvordan foregår slikt ellers? Har mye bilder som jeg jo vil beholde, men har aldri tatt kopier. Får jeg til det tro?

Og takk for link. Jo lengre jeg leste nedover, jo mere hypokonder følte jeg meg. Har nok samtlige sykdommer på denne maskinen vil jeg tro. :tristbla:

Jeg har et litt gammelt Norton-program, som jeg har kjørt en gang i mnd, men det er sikkert ikke nok. Dette er ikke lett.

Endret av Margareth
Skrevet

Her er an link til eksterne hardisker:

http://www.komplett.no/k/kl.aspx?bn=10095&gclid=CJL_04aaiKECFQUrDgodtCGeQQ

Jeg googlet det bare og gikk inn på øverste linken så det er en stor sjanse for at det finnes billigere/bedre der ute ;)

Man kobler den til maskinen og så overfører man bildemapper og lignende man vil beholde over der.

Hvis du har innstalerings cd`en som jeg innbilder meg følger med når man kjøper data så tror jeg det bare er til å slette alt som er igjen på maskinen og så innstalerer fra cd`en på nytt.

Som du kanskje skjønner har jeg ikke helt peilingen på nøyaktig hvordan dette foregår :ler: Men det er sikkert noen her inne som vet det bedre enn meg.

Ellers så er det greit å stille inn virusprogrammet på å ta en gjennomsøkning hver dag

Skrevet

Når det gjelder bilder m.m. som du vil beholde så ville jeg alltid hatt en eller tp sikkerhetskopier, f.eks på CD/DVD og ekstern harddisk.

Når jeg kjøpte min første eksterne harddisk og fikk sikkerhetskopiert alt av innhold fra PC'n gikk det bare et par dager før den stakkars PC'n min tok kvelden. Det skal bare en liten feil på harddisken til, så må du ha ny! Å få noen til å finne frem feriebilder osv fra en kresjet harddisk kan bli en dyr affære (8.000-10.000 må du fort regne med om de i det hele tatt klarer det), mye billigere å ta backup regelmessig!

Hilsen ei som har lært av skade

Skrevet

Takk for svar. :) Her må jeg nok til å sikkerhetskopiere en masse. Maskinen er smekkfull av bilder. Får lese litt i link og forsøke å finne ut av jungelen.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Du skriver at du kjører et gammelt virusprogram en gang i måneden. Dette bør du faktisk gjøre oftere.

Siden du er såpass grønn på data så må jeg spørre deg. Oppdaterer du virusprogrammet jevnlig? Eventuelt at du har satt på automatisk virusoppdatering?

Skrevet

Eh....nei. Det er dette som er litt kinkig; jeg vet jo ikke stort om hva jeg skal gjøre. :sjenert:

Sammenligning: Jeg føler meg som en som ikke kan reparere bil i det hele tatt; jeg bare holder i rattet liksom. Veldig upraktisk i lengden.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

En pc kan gå tregere av full harddisk og. Er det ingen med litt datakunnskaper du kjenner som kan hjelpe til da? Trenger ikke å være ekspert for å få til akkurat det.

Skrevet

Nei, jeg kjenner faktisk ingen som vet hva de driver med på data. De er som meg: ganske håpløse, men glade i å være på nett alikevel. :)

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville ha sjekket om virusprogrammet ditt er oppdatert.

Trykk på ikonet for Norton og så får de lete litt rundt og se om du finner en lenke/knapp som det står oppdatering/update på. Oppdatere og ta så en ny virussjekk på maskinen din.

Skrevet

Syns det er litt kronglete å finne ut av hva som er bra å laste ned og hva jeg ikke trenger i det hele tatt. For meg kan ganske mye se bra ut, men er det bra? Og ting som koster penger er jeg ikke interessert i, ettersom jeg har blitt fortalt at det ligger ting gratis "der ute"...jeg vet bare ikke hvor, og hva.

Ordentlig dumt å være analfabet på data, men jeg skal ta en titt og se om jeg forstår noe mere av det hele.

Gjest Nedfall
Skrevet

Takk for svar begge to. :)

Å beholde det man vil og rense resten, høres fornuftig ut, men ekstern harddisk; jeg har ikke mere enn èn pc her...hvordan foregår slikt ellers? Har mye bilder som jeg jo vil beholde, men har aldri tatt kopier. Får jeg til det tro?

Og takk for link. Jo lengre jeg leste nedover, jo mere hypokonder følte jeg meg. Har nok samtlige sykdommer på denne maskinen vil jeg tro. :tristbla:

Jeg har et litt gammelt Norton-program, som jeg har kjørt en gang i mnd, men det er sikkert ikke nok. Dette er ikke lett.

Ett litt gammelt Norton-program vil jeg tippe kanskje kan være en demoversjon av Norton Antivirus, som fulgte med maskina når den var ny, og som nå er timet ut.. ? Ikke særlig sikkert, nei. Det fins gratisversjoner av antivirus, som er vel så gode som betalvare. Vil anbefale deg å legge inn ett av disse etter å ha avinstallert Norton.

Men først: Ser Nalla anbefaler sikkerhetskopier av bildene dine, til CD/DVD. Skriver under på den. Det er vel egentlig der du bør begynne. Brenn ut alt av bilder du har på maskinen. Å kjøpe ekstern harddisk, venter du med til du har brent ut det du har kjært.

1.Få tak i en pakke DVD-R eller DVD+R plater (f.eks en 10/25 pack).

2.Brenn. (Har du ikke noe brenneprogram, kan du prøve dette gratisprogrammet)

Tenk igjennom: Hva annet trenger du å ta backup av?

Skrevet

Jeg tenker. :) Hva annet trenger jeg å ta backup av...? Det er slikt jeg ikke vet. Hva må jeg ha og hva kan jeg la gå? Hva er viktig for maskinens del, og hva er for min egen del?

Gjest Nedfall
Skrevet (endret)

Jeg tenker. :) Hva annet trenger jeg å ta backup av...? Det er slikt jeg ikke vet. Hva må jeg ha og hva kan jeg la gå? Hva er viktig for maskinens del, og hva er for min egen del?

Ok. Hvis du har en Windows gjenopprettingsplate, trenger du ikke bry deg om å ta vare på systemfiler (selve windows). Gjenopprettingsplata legger alt dette inn på nytt.

Du har bilder på maskinen, du trenger å finne ut hvor de ligger, og brenne dem ut på en DVDR plate. Hvis du ikke selv har valgt å lagre dem en annen plass vil sannsynligvis mesteparten ligge i mappen "Mine Bilder" (xp), eller bare "Bilder" (Vista). For å være på den sikre siden vil det være lurt å ta med alt som ligger lagret under din bruker. Da får du med "Mine dokumenter", "Favoritter", kontaktene i messenger, ting som ligger på skrivebordet og ting du måtte ha lagt på startmenyen, +++.

Hovedfolderen til din bruker finner du ved å gå inn på:

Start

Kjør

Skriv:

%userprofile%

- trykk enter

(Dette funker på både XP og Vista)

Du vil da få opp ett vindu med alle mappene og filene som ligger under din bruker. Det enkleste da er å merke alle sammen (bruk tastekombinasjonen Ctrl+a), og bare dra dem over i brenneprogrammet.

Kom til å tenke på.. om du kanskje skulle brukt ett annet brenneprogram, som kan dele filene opp på flere disker (en DVDR holder bare til ca 4GB), Ashampoo har ett gratis ett. Her er en liten veiledning til programmet.

Edit:

Har sjekket litt mer nå. Det der programmet kan ta backup av alle filene/mappene du kaster på det, men da kan du ikke dra over filene som jeg beskrev over her. Du må krysse dem av i ett windows explorer type grensesnitt. Knotete forklart, kanskje, men det ser bedre ut i virkeligheten.. ! :) I tillegg må du også velge "Backup og Restore Files and Folders" i programmet. Da vil programmet automatisk dele opp alt over flere CDR/DVDR plater, hvis det trengs.

En annen ting: Det fins ett utmerket verktøy innebygget i Vista som heter "Windows Enkel overføring". Det er ganske mye enklere, og mer automatisert. Det kan også dele opp over flere plater. Har du ikke Vista (eller Windows 7), kan du laste ned programmet gratis fra microsoft. Det er vel mest fokusert på å overføre filer og instillinger, fra en pc til en annen (typisk når du har kjøpt ny maskin, og vil laste over rubbel&bit fra den gamle). Men det fungerer like bra om du skal overføre tilbake til den samme pcen.

Guide finnes her, tilsvarende guide fra Microsoft her. Ang den siste guiden; bare pass på at du velger "CD", og ikke "En ekstern harddisk" eller "USB-flash-enhet", når du kommer til "Velg hvordan du vil overføre filer og instillinger til den nye datamaskinen" (se bildevedlegget).

Ville vel kanskje valgt det siste programmet, om jeg skulle gjordt det enklest mulig. Men du er kanskje allerede godt igang.. ?

post-15095-1271840763,8527_thumb.png

Endret av Nedfall
Skrevet (endret)

Duverden for en sørvis! :dagens-rose:

Her skal jeg forsøke meg frem og forhåpentlig klare dette selv. Føler meg flink allerede jeg.

Hjertelig tusen takk for hjelp...så langt. :biggrin:

Endret av Margareth

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...