Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når jeg er på date syns jeg det er ubehagelig å ta det som en selvfølge at mannen betaler. Jeg hater å utnytte andre og "være til bry". Derfor foretrekker jeg å betale selv. Føler meg så bortskjemt og krevende om jeg lar han ta regningen uten å si noe. Og hva skal man si i så fall? Føler det er litt rart å liksom spørre han om han skal betale. Egentlig ganske ubehagelig å ta opp temaet i det hele tatt, uten å virke for ditt eller datt. Diskutere penger i startfasen er ikke så kult...

Hvertfall, sist vi var på kino betalte han billettene (ok det siden det var 1.date og han inviterte). Når vi skulle ha godteri derimot fortet jeg meg til kassen med mitt for å betale selv, fordi jeg syns det var teit om han skulle betale.

Fornærmer jeg gutten ved å være "gira på å betale selv" tror dere? Han virker gira på å spandere, virker som han vil være gentleman, men jeg føler meg som en tosk og får dårlig samvittighet. Samtidig vil jeg ikke si noe eller skremme han med å virke som en "100% selvstendig feminist som skal klare seg selv".

Snart skal vi på kino igjen. Er det uhøflig av meg å bestille og betale billettene?

Og tilby å betale min del av regningen om vi drar på restaurant?

Vil liksom finne balansen mellom å være "feministen som absolutt skal betale selv " og "bortskjemt jente som forventer gutten betaler alt".

Hvordan praktiserer dere det på date?

P.S Etterhvert som vi evnt. blir kjærester deler vi regningen, hvertfall slik jeg er vant med, men før den fasen liksom. Jeg føler meg så usikker på det der!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg mener nei. Før når jeg faktisk var på date brukte jeg å insistere på å betale samt å faktisk betale. Når ei jente kom meg i forkjøpet, for eksempel ved å bestille kinobillett, syns jeg det var fint gjort av henne. Samfunnet er helt idiotisk sånnsett. Det er ingen rasjonell grunn til at oss gutter skal føle at vi må betale for dere jenter, men vi gjør altså det. :popcorn:

Gjest lolita___
Skrevet

Det er jo greit at han spanderer i starten så kan dere etterhvert finne på en løsning.Det gjorde min kjæreste hvertfall,nå deler vi på det uten å tenke nå er det din tur osv.

Skrevet

Etter min mening er det bare gjerrig å syns det er greit. Én ting er å gjøre det, en annen ting er at det er "forventet". Forrige jente jeg var på date med insisterte på å betale en del av datingen, og det ble en liten lek i å være kreativ for å betale for hverandre. Stortsett var jeg mer pågående og frempå så jeg betalte uansett. Men, det var veldig godt å vite at hun gjorde forsøk på å betale.

Gjest lolita___
Skrevet

Jeg mener gutten er gjerrig hvis han ikke spanderer på første date..Uansett hva han bør være gentlemen og betale.

Gjest lolita___
Skrevet

Og nei jeg forventer det ikke,det er bare at jeg er vant til slike menn..Jeg sier ikke at de skal betale hver gang,men første daten er normalt eller så er han sikkelig gjerrigknark

Skrevet

Vel, for the record så mener jeg også det. Men jeg syns det er galt dersom jenter forventer det. :popcorn:

Gjest lolita___
Skrevet

Jepp det blir galt.Har en sånn venninne og hun blir aldri spandert på nettopp pga hun forventer det.

Gjest hogwash
Skrevet

Hvis du er redd han skal ta det ille opp så bare forklar det enkelt og greit. De fleste menn er ganske enkle å ha med å gjøre.

Skrevet

Jeg synes det er kjempekoselig at han vil spandere, men jeg tilbyr alltid å betale for meg selv. Hvis han da fortsatt ønsker å spandere sier jeg tusen takk og lager ikke noe mer styr ut av det :)

Skrevet

Jeg syns det er helt absurd at en mann skal forventes å betale for en dame... Hva skal nå det være godt for?

Om det er en date, så skal man vel møtes for å se om man liker hverandre, med kjærestetsatus som evt. resultat på en god kveld? Skal mannen "kjøpe seg inn", og forvente kjøtt i løs vekt som betaling? Dette er forhistorisk praksis.

Noen sier her at de ville ha sett på gutten som gnien om han ikke betalte, men hva i all verden sier det om jenter som forventer å få alt gratis i et fremtidig forhold?!? Slikt hadde jeg ikke ville ønsket å gå i kompaniskap med. Det må være to parter som kan dra et forhold fremover (også økonomisk), ellers blir det slagside og veeeldig tungt etterhvert for den ene som må bære for to.

Kunne aldri tenkt meg å gå med på et slikt arrangement for egen del. Det er en selvfølge å betale for mitt eget forbruk.

Jøjjemeg! :ler:

Skrevet

Tenker at det kanskje er forskjell om man går på en date for å finne ut av hverandre, f.eks om man kun har kommunisert på nettet, enn om man blir bedt ut av en man allerede kjenner litt. Jeg prøver uansett å få betalt selv, ihvertfall noe i løpet av daten. Liker ikke å stå "i gjeld" til noen.

Skrevet

Jeg forventer ikke at gutten betaler for alt på en date. Mange gutter jeg har møtt, vil absolutt betale første daten. Etter hvert synes jeg at man kan komme frem til en løsning. Annen hver gang eller dele det litt.

Skrevet (endret)

Hvilket år lever vi i igjen? Jeg syns det virker fullstendig unaturlig å forvente at mannen betaler bare fordi han er mann. Dersom jeg var på date og mannen ble fornærmet fordi jeg betalte for meg selv eller fordi jeg ville spandere på ham, ja da ville jeg hvertfall vite at dette ikke var en mann jeg ville bruke mer tid på.

Og hvorfor i all verden skulle det være uhøflig å ta initiativ til å bestille og betale billettene? I så fall har noe tydeligvis gått meg hus forbi.

Jeg mener ikke at man på død og liv ikke skal ta i mot dersom mannen insisterer på å spandere, men jeg syns det burde være like naturlig at kvinnen spanderer eller at man betaler hver for seg.

Endret av Vera Vinge
Skrevet

For meg er det en selvfølge å betale for meg selv. Hvis han gjerne vil betale, så får han jo lov til det, men det ville aldri falle meg inn å forvente det. Og er han så gammeldags at han blir skremt av at jeg kan betale min egen middag, er han uansett ikke noe for meg...

Gjest Airi Chikako
Skrevet

Vel, vi har en grei løsning på dette nå, vi betaler litt om hverandre etter hvem som har penger der og da. Nå dater vi jo ikke lenger, men da vi gjorde det, ville jeg at vi skulle dele utgiftene. Dette ble det bare rot av^^ Den første dagen endte med at han trodde jeg betalte for å ikke føle at jeg skyldte ham noe, så jeg kunne bli ferdig med ham med høyt hevet hode... Det var jo bare å forklare at sånn var det ikke, men det er ikke lett hverken for gutter eller jenter å vite hvordan man kan opptre. Det er liksom vi befinner oss i et vacum mellom før og nå; ingen vet helt hva som kan forventes...

Skrevet

Foretrekker å dele date regningen, ja forventer det også. Eventuelt er det underforstått at den ene betaler i dag, den andre i morgen :)

Skrevet

For meg er det naturlig at man betaler hver for seg - iallefall første gangen. Så kan man bytte på det etter hvert (som er den løsningen jeg personlig liker best).

Så nei, det er ikke det minste uhøflig at jenta bestiller og betaler kinobilettene. Tror jeg hadde syntes det var veldig rart hvis en mann ble snurt pga det.

Skrevet

Jeg syns man bør avtale det på forhånd - før daten.

Da blir det ingen problemer.

Skrevet

Jeg tenker at det å bestille kinobillettene er en kjempegrei måte å få betalt noe på, for da slipper man den litt pinlige situasjonen der man sitter med regningen og begge insisterer på å betale. :) Ellers syns jeg at man selvfølgelig skal tilby seg å betale hvis man spiser middag eller lignende, men hvis mannen insisterer på å betale syns jeg det er greit å la han gjøre det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...