Anjah Skrevet 14. april 2010 #1 Skrevet 14. april 2010 Jeg tenkte jeg skulle bake enten Stromboli eller Foccacia til helgen. I oppskriftene står det at jeg skal bruke noen spiseskjeer med olivenolje. Men hva slags olivenolje skal jeg bruke til slik baking egentlig? Vet at det finnes forskjellige typer, eks kaldpresset, Virgin, extra Virgin etc. Noen som har peil? Blir selvfølgelig veldig takknemlig for svar!
Anjah Skrevet 15. april 2010 Forfatter #2 Skrevet 15. april 2010 Ingen som har peiling på olivenoljer her altså? *dytte på*
Nalla Skrevet 15. april 2010 #3 Skrevet 15. april 2010 Er ikke så veldig god på oljer selv, men så vidt jeg har forstått det så bruker man kaldpressede oljer (som extra virgin) til kalde retter som f.eks salater da disse setter for mye smak på steking. Til steking/baking på høye temperatuerer er en raffinert og nøytral olje bedre. Slik er i alle fall teorien min. Men på jobben lurer jeg på om vi kanskje bruker olivenolje til foccacia, men husker ikke i farten om den er E.V. eller ikke.
Anjah Skrevet 15. april 2010 Forfatter #4 Skrevet 15. april 2010 Takk takk for svar! Så raffinerte oljer til baking altså. Hmm... Kan du navnet på noen slike raffinerte oljer? Anjah
Nalla Skrevet 15. april 2010 #5 Skrevet 15. april 2010 Rapsolje og solsikkeolje er vel raffinerte, men vil tro det står på flasken kanskje?
Woof Skrevet 15. april 2010 #6 Skrevet 15. april 2010 Olivenolje til Focaccia ! Og ikke minst, det skal være E.V. Det er ingenting annet som duger. Jeg er enig i at Extra Virgin kanskje ikke er ideell til alle slags bakverk, men i focaccia er det ingen vei utenom.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå