Gå til innhold

typisk sms språk. hva er det,

Gjest green tea

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest AnonymBruker

Selv forbinder jeg det med forkortelser som "jg" og "dg" i stedet for jeg og deg, og også "ord" som koooz og kleeeemz.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest Feline.

SMS-språk, slik jeg tenker på det, er at man skriver på dialekt, og forkorter ord. Fjortiser bruker ofte bokstaven Z istedenfor S i sitt SMS-språk virker det som.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest AnonymBruker

Jeg var 14 år da jeg fikk min første mobil i 2002, og da merket jeg ikke noe særlig til denne zzz-ingen. Det var noe man brukte på kødd. Koz og klemz skulle liksom være på slutten av enhver SMS. Jeg så aldri til dette. Jeg brukte ordboken (T9), og skrev bokmål, uten dialekt og forkortelser. De følgende årene satt jeg en del på IRC, og der var det en haug med nerder som så rødt hver gang de så en stakkarslig Z! Og det visste jeg å benytte meg av. :gjeiper: Er helt ekstremt hvordan noen gidder å reagere på en ussel Z eller to. :fnise:

Men typisk ZMZ-språk er vel oxo, jg/eg, e/r, åsså, ass, i stedet for "leker" så blir det til "lekr", etc. Dette er helt ok i mine øyne om det er viktig å forkorte sms-en til et minimum, spesielt om man er i utlandet, eller skal spare litt penger. Jeg har super-SMS så dette er ikke noe jeg gidder. ^^

Så sånn er det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk min første mobil i 1998, og da var det sånn at en sms maks kunne inneholde 160 tegn og (etter noen mndr som gratis) kostet 1,50 per stk.

Da begynte man å forkorte det som kunne forkortes, sånn at det ble sånn som dette: Jg fikk mi 1.mob i -98, & da var d sånn at 1 sms maks knne ha 160 tgn og $ 1,50.

Forståelig at dette språket oppsto da, men sært at det finnes ennå, siden sms er tilnærmet gratis og kan være så lange man bare vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk min første mobil i 1998, og da var det sånn at en sms maks kunne inneholde 160 tegn og (etter noen mndr som gratis) kostet 1,50 per stk.

Da begynte man å forkorte det som kunne forkortes, sånn at det ble sånn som dette: Jg fikk mi 1.mob i -98, & da var d sånn at 1 sms maks knne ha 160 tgn og $ 1,50.

Forståelig at dette språket oppsto da, men sært at det finnes ennå, siden sms er tilnærmet gratis og kan være så lange man bare vil.

Hehe, vi dro den enda lenger! Mellomrom var jo bare sløsing, så våre SMSer ble mer som dette:

HehViDroDnEnaLengr!MlmromVaJoBarSløsng,såVårSMSrBleMrSmDte. :fnise:

Så fort det ble mulig å skrive lenger meldinger (og vi samtidig ble gamle nok til å tjene våre egne penger) forsvant dette i min gjeng, og nå kjenner jeg ingen som skriver sånn, eller som forkorter noe som helst egentlig. Det eneste som henger igjen for min del er at jeg fortsatt bruker to prikker (..) i stedet for tre (...).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, de manglende mellomrommene hadde jeg glemt. Vi brukte vel mellomrom som oftest, men ikke mellom . og ny bokstav. Husker det å sende en hel sms bare for å bekrefte noe var noe av det teiteste man kunne gjøre, så det var en uskreven regel at intet svar betydde OK eller ja på hva enn man spurte om. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...