Gå til innhold

Kan bryllupsgjester kle seg i hvitt?

Anbefalte innlegg

Gjest Dainty

Jeg skal i et bryllup helt i begynnelsen av juni, og har en utrolig nydelig, kremhvit kjole jeg kunne tenke meg å bruke. Har aldri brukt den før og den kostet ganske mye, så hadde vært supert å innvie den ved en slik anledning! Den rekker litt forbi knærne og er i et florlett stoff.

Så det jeg lurer på er: Kan man bruke hvitt i bryllup? Er den regelen om at kun bruden skal bruke hvitt, gammel og foreldet, eller tenker folk fremdeles slik? Tidligere har jeg alltid brukt andre farger i bryllup, men det har vært tilfeldig. Hva tenker dere vordende bruder, er dette noe dere bryr dere om?

Hvis det er uhøflig å møte opp i hvitt, velger jeg selvsagt et annet antrekk. Jeg er for øvrig brudgommens ekskjæreste, så jeg ønsker ikke å virke som om jeg prøver å "kuppe" bryllupet :fnise:

Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/484150-kan-bryllupsgjester-kle-seg-i-hvitt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Syrin_Ulven

Må nok desverre innrømme at jeg hadde blitt snurt om noen andre hadde kommet i hvitt på "min" store dag....

...beklager....

Den flott kjolen får innvies ved en annen anledning.

Er enig med den, men om eg skal gifte meg skal det bare være lite med de nærmeste, så da hadde det egentlig ikkje vært så farlig for min del.

Spør bruden hva ho syns.

Annonse

Gjest Dainty

Ok, ser ut som kjolen blir hengende i skapet enn så lenge :trist:

Jeg tenkte at siden kjolen verken er fotsid eller helt hvit, så minner den ikke om en tradisjonell brudekjole. Og bruden vil jo så klart være langt mer pyntet, med slør, slep på kjolen etc, så jeg ser liksom ikke for meg av noen kan forveksle oss. Men hvis denne skikken fremdeles eksisterer like sterkt, så får jeg heller dra på kjoleshopping :)

Med mindre du kjenner bruden godt og du vet at det er greit for henne, så hadde jeg holdt meg unna hvit kjole. Jo mer formellt bryllupet er, jo strengere bør man holde seg til slike regler også. Det er f.eks mer akseptert i et lite hagebryllup enn i et stort galla-bryllup.

Dersom du velger å bruke kjolen, så bruk farget tilbehør som belte, sjal osv, så det ikke blir helt hvitt.

Gjest Dainty

Jeg mener at det at du er brudgommens ekskjæreste er avgjørende. Du bør ikke gå i den kjolen da. Heller ikke rødt ;)

Jeg må bare avklare at vi slettes ikke har noe "konkurranseforhold", jeg og brudgommen har et helt avslappet og ikke-romantisk vennskapsforhold i dag, og jeg har alltid ønsket dem det beste. Men jeg ser jo allikevel poenget ditt, selv om jeg ikke helt skjønner greia med rødt? Er dette også en regel? :klø:

Annonse

Jeg må bare avklare at vi slettes ikke har noe "konkurranseforhold", jeg og brudgommen har et helt avslappet og ikke-romantisk vennskapsforhold i dag, og jeg har alltid ønsket dem det beste. Men jeg ser jo allikevel poenget ditt, selv om jeg ikke helt skjønner greia med rødt? Er dette også en regel? :klø:

Ja, det er en gammel regel det med rødt. Vet ikke hva det kommer av. Kanskje fordi rødt er en lidenskapelig farge og tiltrekker masse oppmerksomhet.

Annonse
Gjest Syrin_Ulven

Men jeg ser jo allikevel poenget ditt, selv om jeg ikke helt skjønner greia med rødt? Er dette også en regel? :klø:

Etter det eg har forstått (basert på hva folk her inne har skrevet) så signaliserer rødt at man har hatt seg med brudgommen og er dermed litt upassende (og kanskje ein liten "fornærmelse" til bruden)..

Endret av Syrin_Ulven

Jeg er ikke kategorisk avvisende til hvitt, men slik du beskriver den høres den ut som en kjole som kan stjele oppmerksomhet. Min tante gikk i hvit kjole i bryllupet vårt, men den hadde blå blomster i mønsteret, og så veldig lite "brudete" ut, men ensfarget hvitt synes jeg blir feil...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...