Gå til innhold

Hvordan skal vi menn med lav selvtillitt og lite erfaring klare å få seg kjæreste?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, jeg er en mann som nærmer seg 30år og jeg skal ærling innrømme at jeg sliter litt med litt lav selvtillitt, noe jeg egentlig har gjort til en viss grad igjennom hele mitt voksent liv, pgr av avsninger fra andre mennesker, på de fleste arenaer i livet. Jeg har ikke så stort sosialt nettverk, for å si det sånn

Jeg har prøvd alt mulig fra å sjekke damer på byen og nettdating, men kommer aldri noe vei. Jeg merker nå derfor at jeg begynner å miste livsgnisten litt og har et helt sykt savn etter nærkontakt og sex.Jeg syntes dette er veldig synd, siden jeg ellers i livet har sunne interesser og er en helt normal type som absolutt ikke har noen andre "komplekser".

Jeg er bare livredd for å leve et relativt ensomt liv og aldri kunne stifte en familie. Så finnes det noe damer der ute som liker menn som er litt beskjedene og rolige og som mangler en del erfaring? Inntrykket mitt er nemlig at det er ekstremt vanskelig å finne seg en partner hvis man er litt usikker på seg selv og ikke er så flink til å "sjekke opp", spesielt hvis man er en mann!? Jeg ser jo ganske normal ut og er godt trent, så jeg tror ikke at utseende mitt har en negativ innvikrning!

Videoannonse
Annonse
Gjest AnonymBruker
Skrevet

Tror du bare må prøve å skyve vekk noe av den usikkerheten og tørre å prøve.

Ellers, hør med de venner og kollegaer du har om de kjenner noen som kunne passet?

Skrevet

Siden kvinner tenner slik på selvtillit er det vanskelig for oss menn som ikke er stinne av selvsikkerhet. Mange sier at det er en som passer for alle, også for oss mer tilbakeholdne menn. Jeg tviler litt på dette. For problemet er at det ikke bare er partyjenter som tenner på selvsikre menn, men sjenerte jenter gjør det samme. Legg så til at de aller fleste kvinner er ekkelt submissive og passive, så da er det kanskje ikke så rart at de foretrekker menn som er på hugget og skygger unna menn som er mer forsiktige. Typisk nok sier ofte sjenerte jenter at det ville blitt et problem hvis typen var like sjenert som dem, om ikke annet så fordi det ville blitt vanskelig å bli kjent med ham i utgangspunktet. Dessuten liker kvinner å bli dratt med på ting, som de sier. Dvs. å bli dratt opp av sofaen, bli introdusert for andre mennesker, invitert med på ting og tang, og da passer det bedre med en som er utadvent og har et stort sosialt nettverk. Selv kan jentene bare lene seg passivt tilbake og bli tatt med storm som de sier av typen, både i overført og bokstavelig forstand.

Så det ligger i dagen at det er store kjønnsforskjeller her med tanke på hvor gode sjanser du har på partner- eller sexrelasjonsmarkedet. For sjenerte jenter er det ikke noe problem whatsoever, da selvsikre menn liker både utadvendte og sjenerte jenter. Faktisk kan det være et gode at hun er sjenert, siden hun da muligens er et godt koneemne for den selvsikre mannen med kanskje 70-80 tidligere partnere bak seg. Disse forskjellene er nok bare én av faktorene som gjør at kvinner generelt har ekstremt mye bedre sjanser for å finne seg en partner enn det menn har, enten det nå er snakk om tilfeldig sex eller en livsledsager.

Skrevet

Kanskje du blir nervøs fordi du vil for mye. Glem usikkerheten din, men gi litt blaffen. Gi blaffen i om de liker deg. Bare møt damene for å ha en hyggelig aktivitet eller prat, og la det som skjer skje.

Det de egentlig er ute etter er samtrivsel, det er nesten umulig å få til hvis du vil for mye , og har ett tjukt lag med anspente nerver utapå. Det beste er å dra dem med på en felles entusiasmeting.

Skrevet

Forstår deg veldig godt da jeg har vært der selv. Men kanskje jeg kan hjelpe deg litt på vei med et par råd?

Du sier at du har prøvd å sjekke damer på byen. Min påstand blir da: Slutt med det, og heller se deg godt rundt i nærmiljøet ditt ( les: din egen bakgård ). Det er faktisk større muligheter for å finne en "riktig" partner der enn ute på byen. Alt fra dama bak kassen i butikken til hun som pleier å gå tur med hunden sin nesten hver kveld... tror du forstår hva jeg mener. Prøv å se hva damene rundt deg har av interesser og tilnærme deg dem gjennom det, hvis du skjønner. Høres kanskje tåpelig ut, men vil påstå at det virker :)

Jeg var også veldig sjenert, og gjerne uerfaren også. Jeg hadde hatt et godt øye til ei dame i over 2 år faktisk! Hadde så lyst å spørre henne på en "date" men våget aldri ( ville ikke risikere å bli avvist... ). Kjente henne litt gjennom våre barns aktiviteter ( fotball, skole, etc. ) men ikke noe mere enn en lett prat eller et smil og "Hei!". Tenkte så det knaket i veggene mine her hjemme: skal - skal ikke - skal - skal ikke. Til slutt så bestemte jeg meg for at nå var det nok: jeg ringer, så får hun heller si nei og jeg kan få fred. Hun sa JA!!! Slik fant vi hverandre, og vi er nå et par.

Så jeg råder deg til å glemme "byen", se godt rundt deg og ikke vær redd for å ta kontakt. Du høres ut som en grei kar, og det er jeg sikker på at de damene du kontakter også vil synes. Hva er det værste som kan skje? At de sier nei? SO WHAT?! Du har i alle fall prøvd! Verden faller ikke sammen, og du kan gyve løs på "neste" :) Om ikke annet kan du få deg flere venner gjennom dette, og som igjen kan utvide ditt sosiale nettverk. På den måten har du muligheter for å treffe enda flere.

Håper du får det til, og jeg ønsker deg lykke til. Det er aldri for sent vet du! ( jeg var 40 :) ).

Skrevet

Jeg har møtt noen av disse sjenerte og usikre guttene, og problemet er altså ikke at dere ikke stråler at selvtillitt, men at det virker som om dere ikke har noe å si. Jeg forstår jo at det er vanskelig å skravle i vei når man føler seg usikker og sjenert, men du forstår kanskje også at det kan være ganske kjedelig å ha en samtale med noen når man føler at man må "holde i gang" samtalen hele tiden?

For min egen del synes jeg ikke det gjør noen ting om daten er så nervøs og usikker at han snubler i ordene, så lenge han har noe å si! Dessuten bør det helst virke som om han liker å prate med meg også. Det han sier trenger ikke nødvendigvis være så veldig interessant, bare han ikke snakker om det samme hele tiden. (En fyr jeg var på en date med snakket om jobben sin to timer i strekk, det ble litt mye).

Skrevet

Jeg har møtt noen av disse sjenerte og usikre guttene, og problemet er altså ikke at dere ikke stråler at selvtillitt, men at det virker som om dere ikke har noe å si. Jeg forstår jo at det er vanskelig å skravle i vei når man føler seg usikker og sjenert, men du forstår kanskje også at det kan være ganske kjedelig å ha en samtale med noen når man føler at man må "holde i gang" samtalen hele tiden?

For min egen del synes jeg ikke det gjør noen ting om daten er så nervøs og usikker at han snubler i ordene, så lenge han har noe å si! Dessuten bør det helst virke som om han liker å prate med meg også. Det han sier trenger ikke nødvendigvis være så veldig interessant, bare han ikke snakker om det samme hele tiden. (En fyr jeg var på en date med snakket om jobben sin to timer i strekk, det ble litt mye).

Det skjønner jeg, men slik er ikke jeg. Jeg er ikke så veldig sjenert egentlig, for på de få datene jeg har vært så har jeg nesten kanskje pratet for mye, siden jeg hater sånn "pinlig" stillhet. Jeg har VELDIG mye å snakke om, siden jeg interesserer meg for mye rart. Jeg er bare dritt lei av å prøve og prøve å sjekke damer uten å komme noen vei, uansett om det er snakk om nettdating eller på byen.Men det kommer nok frem at jeg er litt usikker, siden dere kvinner er meget flinke til å lese kroppsspråk

Noen her nevnte å prøve å sjekke damer under hverdagslige hendelser, noe jeg kunne ønske var litt lettere gjort en sagt. Inntrykket mitt er nemlig at det er meget vanskelig å komme i kontakt med norske kvinner under hverdagslige omgivelser, som feks i parken, på butikken eller whatever.Tror dette henger sammen med at nordmenn generelt ikke akkurat er det mest åpene folkeslaget!?

Gjest gjestdeluxe
Skrevet

Om man ikke kan lese, så må man lære bokstavene og øve. Det samme med for eksempel:

-Gå

-Sykle

-Spise

-Drikke

-Kjøre bil

-Tegne

-Spille fotball

-Spille et instrument

-Bruke Power Point

-Stykke opp en avocado

-Svømme

Når det gjelder jenter, så må man starte et sted. Uten det første steget kommer man ikke videre.

Skrevet

1: Skaff deg hund

2: Gå på tur

3: Hils på andre kvinnelige hunde-turgåere

;)

Skrevet

I stedet for å bare jobbe med å få seg dame, hva med å jobbe med å øke selvtilliten og med å fjerne de årsakene som gjør at du er lite tiltrekkende for kvinner i stedet? Det finnes masse bøker på dette temaet, og det er mye du selv kan gjøre for å bli mer tiltrekkende, blant annet å trene opp sosiale ferdigheter.

Å jobbe med å bare søke etter en dame som tilfeldigvis vil ha deg er å begynne i feil ende. Jobb heller med å bedre deg selv, slik at DU kan velge blant kvinner og ikke bare omvendt!

Skrevet

Tror ting hadde blitt en del bedre for meg hvis jeg klarte å glemme damer og ikke brydd meg så mye om fremtiden, men dette er lettere sagt en gjort. Føler bare at jeg har gått glipp av så mye og at det ikke er noe bedre å vente i fremtiden heller, når det kommer til damer og sex!

Er bare en veldig kjip følelse når man aldri får den fysiske nærheten man trenger og jeg kan ikke fatte åssen andre menn på 40 år + som aldri har hatt dame osv. har klart å komme seg igjennom dette uten å bli "gale"? Jeg har vell et veldig stort behov for fysisk nærhet og sex som jeg aldri får dekt:(

Det værste er at jeg ikke vet hva som er galt, jeg vet ikke hva annet jeg kan gjøre for å forandre situasjonen.Alle dates jeg har vært på syntes jeg har gått ganske bra egentlig, men tydeligivs ikke bra nok! Hvorfor skal det være så sykt vanskelig for meg??

Gjest f0niks
Skrevet

Hva med å bli venner med kvinner uten å tenke på sex først? Dette kan være lurt for å etablere et avslappet forhold til det motsatte kjønn. Samtidig lærer du noen av forskjellene i forhold til kommunikasjon. Kvinner er meget interessante på det intellektuelle plan også. De har gjerne en annen vinkling på tilværelsen enn oss menn/gutter.

Skrevet (endret)

Jeg stusser litt på at du ikke forstår hvorfor du ikke avanserte til andre nivå (date nr2). Du kan ha vært veldig nær, men tapt med minste margin mot en storsjarmør som har utstrålt noe bedre enn det han egentlig er. I så fall får du kanskje en sms fra dama til sommeren når sjarmøren drar på ferie med hun som dama ikke visste om.

Det hadde kanskje vært interessant å få tilbakemelding om hva som gikk nesten bra, og hva du manglet fra de du har snakket med, du kan jo sende en melding til de og spørre om de kan hjelpe deg med litt feedback og råd.

Jeg tror egentlig det lønner seg å slappe av og være seg selv. Jo mer du ligner på deg selv, desto mindre er sjansen for at dama blir skuffet, og at det går mot brudd etter et år eller 5. Da filtrerer du egentlig vekk damer som du egentlig ikke bør satse på.

Endret av I Grosny
Skrevet

Hei,

Jeg må si meg enig i de fleste råd her. Jeg er også nesten 30 år. Jeg hadde en gang i tiden god selvtillit, men noen destruktive forhold raserte den, og jeg måtte bygge den opp igjen. Det tok sin tid, men var vel verdt det.

Tiden etter disse destruktive forholdene var jeg veldig sjenert (er fremdeles ganske sjenert men skjuler det). Jeg brukte det som en fordel ved å forsøke å utstråle en veldig "gi-f" vib når jeg var ute. Dro aldri ut for å finne noen, men for å ha det kjekt med venner og venninner.

Jeg "brukte" jentevenner for å bygge meg opp igjen, og begynte å forstå hva jeg gjorde galt, og hva jeg gjorde riktig (ikke tenk koffert nå). Jeg jobbet litt som Bartender, og fikk kontakt med det motsatte kjønn på den måten.

Du bør nok forsøke å fokusere på selvtilliten, og ikke på damene. Deretter forsøk å sette en "spin" på dine negative sider, å få de til å virke som positive... i hvertfall for deg selv. Lev livet og si til deg selv så ofte du kan "jeg er best, jeg er flott og smart".

Hilsen lykkelig i forhold

Skrevet

Hei, jeg er en mann som nærmer seg 30år og jeg skal ærling innrømme at jeg sliter litt med litt lav selvtillitt, noe jeg egentlig har gjort til en viss grad igjennom hele mitt voksent liv, pgr av avsninger fra andre mennesker, på de fleste arenaer i livet. Jeg har ikke så stort sosialt nettverk, for å si det sånn

Jeg har prøvd alt mulig fra å sjekke damer på byen og nettdating, men kommer aldri noe vei. Jeg merker nå derfor at jeg begynner å miste livsgnisten litt og har et helt sykt savn etter nærkontakt og sex.Jeg syntes dette er veldig synd, siden jeg ellers i livet har sunne interesser og er en helt normal type som absolutt ikke har noen andre "komplekser".

Jeg er bare livredd for å leve et relativt ensomt liv og aldri kunne stifte en familie. Så finnes det noe damer der ute som liker menn som er litt beskjedene og rolige og som mangler en del erfaring? Inntrykket mitt er nemlig at det er ekstremt vanskelig å finne seg en partner hvis man er litt usikker på seg selv og ikke er så flink til å "sjekke opp", spesielt hvis man er en mann!? Jeg ser jo ganske normal ut og er godt trent, så jeg tror ikke at utseende mitt har en negativ innvikrning!

Kanskje du rett og slett legger listen for høyt når du prøver deg på en dame, senk nivået litt :)

Skrevet

Jeg kjenner noen menn i din situasjon. Altså nært/over tredve, alene, uforstående.

Hvis jeg skal summere hvorfor disse mennene ikke har dame, blir det

* Kravstor. Hun må være vakker, ung, karismatisk, ettertraktet, tjene godt, intelligent, enig, underdanig, godtagende.

NOEN menn tror dama skal være barbi kombinert med femtitalls husmor. De er kun interessert hvis hun er feilfri, mister interessen straks hun viser noen menneskelige trekk, og mener seg lurt etterpå.

* Egenrådig. Mannen oppfatter enhver kritikk som et brudd, er ikke interessert i å endre noen av sine vaner for å bygge et forhold, er ikke interessert i å ha med dama på noen av sine aktiviteter for å bygge et forhold.

TROR virkelig menn at dama er fornøyd med å leve et parallelt liv og kun møtes til sex og når han mener hennes sosiale ting er interessante nok for ham? Slike menn har misforstått hva forhold betyr, altså ikke komplett underdanighet fra mannen, men en viss interesse for å blande livene. Ofte er det samme mann som ovenfor...

* Mangler selvinnsikt. Menn som forteller at de har god humor men ikke eier humor, menn som sier de liker sosiale ting men kun vil drikke seg under bordet med kameratene, menn som har planer om å gjøre alt men aldri får ut fingeren.

VÆR litt selvkritisk, også kvinner liker menn som vet hvem de er og ikke juger på seg.

* Gir ingen signaler. Menn som holde interessen så godt skjult at selv ikke vennene skjønner det, som ikke oppsøker damen de liker, ikke snakker med damen de liker, ikke smiler hvis hun snakker til dem, ikke inviterer hvis hun forteller om en film hun har lyst til å se osv.

GREIT nok at sjenerte folk strever med å sjekke, men forventer dere virkelig at dama skal komme hjem til deg, rive av deg klærne, ha sex med deg, flytte inn hos deg, dra deg til presten og lage barn med deg, uten at du i det minste lar henne skjønne at du er interessert?

-Som sagt er dette observert blandt mine kjente. Noen har flere av punktene, de fleste bare det første eller siste.

Prøv å tenke på sjekking som utveksling av gaver, der informasjon og interesse er presangene. Vær generøs med deg selv, du taper tross alt ingenting hvis du ikke lykkes på første forsøk. Hvis du er gjerrig derimot, taper du alltid.

Skrevet

- Og så er det noe uattraktivt ved det å anse folk som et middel til å oppnå tilfredsstillelse. (apropos "behov for sex og nærhet.) De fleste mennesker liker å føle seg viktig i egenskap av seg selv, å bli valgt fordi partneren liker dem heller enn for de behovene de kan stille.

Prøv å bytte ut "sex og nærhet" med "et sted å bo", "noen til å betale strømregningen" eller for den del "barn". Hvordan ville du like det hvis en kvinne er interessert i deg av en av disse grunnene?

Det er kanskje en ide å bli kjent med flere damer, finne ut hvem de er, se om du liker dem, kanskje blir forelsket og ønsker å starte et forhold, før man begynner å kjenne på hvilke behov man trenger å få stilt.

Skrevet

Hmm.. du kan få meg :klemmer:

Allright! Hvordan skal jeg få kontaktet deg? :gjeiper:

Noen over sa at jeg satt lista for høyt, noe som kanskje kan stemme innimellom, men det holder egentlig at jeg er litt seksuelt tiltrukket av dama..når det kommer til det fysiske:) Veldig pene damer blir jeg bare skremt av, og av erfaring, så har de ofte mindre bra personlighet, siden de bare kan plukke og velge blant gutta! De kan være litt høye på pære, for å si det slik;)

Skrevet

- Og så er det noe uattraktivt ved det å anse folk som et middel til å oppnå tilfredsstillelse. (apropos "behov for sex og nærhet.) De fleste mennesker liker å føle seg viktig i egenskap av seg selv, å bli valgt fordi partneren liker dem heller enn for de behovene de kan stille.

Prøv å bytte ut "sex og nærhet" med "et sted å bo", "noen til å betale strømregningen" eller for den del "barn". Hvordan ville du like det hvis en kvinne er interessert i deg av en av disse grunnene?

Det er kanskje en ide å bli kjent med flere damer, finne ut hvem de er, se om du liker dem, kanskje blir forelsket og ønsker å starte et forhold, før man begynner å kjenne på hvilke behov man trenger å få stilt.

Er vell litt av det som er problemet, jeg syntes det er veldig vanskelig å bli kjent med nye mennesker, og damer er ikke noe unntak. Jeg er ikke ute etter noe one night stand og slikt! Håper ikke det fremsto som at jeg mente det?

Men skjønner ikke helt hva du vill frem til, for nærhet og sex er vell en av grunnen til at man finner seg en partner? Er selfølgelig mange andre fordeler, men det er dette jeg først og fremst savner mest og det er veldig normalt, siden dette er et av de største behovene vi mennesker har;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...