Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg liker veldig godt å lese bøker fra en annen tidsalder, som vikingtiden, middelalder, andre verdenskrig osv. Gjerne fra Norges-området. Er det noen som vet om noen bøker eller forfattere som skriver skjønnlitterært, med innblikk i historien? Det trenger ikke å være fra Norge, men aller helst Europa. England, Danmark, Frankrike (revolusjonen) eller lignende. Håper på svar, jeg trenger nye boktips, og er litt historieinteressert :D

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg likte veldig godt Havets Katedral av Ildefonso Falcones. :jepp: Der er historien lagt til begynnelsen av 1300-tallet, og følger oppveksten til en gutt i Barcelona.

Skrevet

Stormenes Tid av Ken Follett er fantastiske bøker fra 1100-tallets England. Historien sirkler rundt byggingen av en katedral og personene som er involvert. Det finnes også en frittstående oppfølger, I all Evighet, der handlingen er lagt 200 år senere.

Bøkene om Matthew Shardlake av C. J. Sansom er også noe av det beste jeg har lest. De første bøkene i serien finnes på norsk, men de er også lette å lese på engelsk. Den første boka heter Oppløsning. Dette er krim med historien er langt til reformasjonstidens England, forfatterene har en doktorgrad i historie og det merkes. Du kan formelig føle og lukte og se gatene, bygningene og menneskene fra 1500-tallet, samtidig som de er kjempespennende.

Akkurat nå leser jeg Company of Liars av Karen Maitland. Her foregår handlingen under Svartedauden i (tada!) England. Et følge av mennesker med svært forskjellig bakgrunn slår seg sammen på sin ferd nordover for å prøve å slippe unna pesten. Hovedpersonen Camelot selger (falske) relikvier, med seg har han blant annet en enarmet historieforteller, en jordmor, et par på rømmen, to italienske musikere og ei jente som leser fremtiden i runer.

En utrolig fascinerende bok som fenglset meg fra første kapittel. Tror ikke den finnes på norsk, men den er lett å lese på engelsk.

Skrevet

Å, sånne bøker liker jeg godt også!

Støtter forslaget om Stormenes Tid over, fantastisk. Ellers liker jeg Jan Guillou sin serie om Arn, den foregår i svensk middelalder. Les Miserables handler kanskje ikke mest om historie, men foregår under den franske revolusjonen. Ellers er serien om Hulebjørnens Klan av Jean M. Auel også bra, der er handlingen satt til den siste istiden.

Skrevet

Og Alexandre Dumas` bøker må man ikke glemme! De tre Musketerer seriene, Greven av Monte Cristo, Jakten på den sorte tulipan (han/forfatterfabrikken hans har laget mange flere bøker men det er de jeg har lest).

Takk for infoen om at det er laget en oppfølger til Stormens tid Gekko, det var jeg ikke klar over :)

Skrevet

Jeg anbefaler Phillippa Gregorys mange bøker om livet rundt Henry VIII og tudortiden generelt.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Her var det mange tips jeg kan ta til meg :)

Selv vil jeg gjerne anbefale Kristian Kristiansens bøker om Adrian Posepilt, Jesper Nattman og Jomfru Lide. Bøkene er skrevet om hvordan det var i Trondheim på 1700 tallet, og den er nok ekstra interessant for de som kjenner byen. Handlingen foregår rundt mange gamle bygninger som står enda, så det er jo litt gøy kjenne seg igjen i omgivelsene han beskriver.

Skrevet

Her var det mange tips jeg kan ta til meg :)

Selv vil jeg gjerne anbefale Kristian Kristiansens bøker om Adrian Posepilt, Jesper Nattman og Jomfru Lide. Bøkene er skrevet om hvordan det var i Trondheim på 1700 tallet, og den er nok ekstra interessant for de som kjenner byen. Handlingen foregår rundt mange gamle bygninger som står enda, så det er jo litt gøy kjenne seg igjen i omgivelsene han beskriver.

:)

Samme gjelder for Oskar Bråten og hans "Ulvehiet" som beskriver gamle Oslo på både en sår og underholdende måte.

Skrevet

May Grete Lerums bøker om LIVETS DØTRE er fine og veldig lettleste. De handler om flere generasjoner med vestnorske kvinner som alle har legende og synske evner. Massevis av action og romantikk, med en god dasj historie på toppen.

Gjest nobilian
Skrevet

Jeg liker veldig godt å lese bøker fra en annen tidsalder, som vikingtiden, middelalder, andre verdenskrig osv. Gjerne fra Norges-området. Er det noen som vet om noen bøker eller forfattere som skriver skjønnlitterært, med innblikk i historien? Det trenger ikke å være fra Norge, men aller helst Europa. England, Danmark, Frankrike (revolusjonen) eller lignende. Håper på svar, jeg trenger nye boktips, og er litt historieinteressert :D

Liker også Follett, driver med "I all evighet" selv for øyeblikket.

Vil anbefale "Treenigheten" av Leon Uris. Uris var jøde, og bøkene hans om midtøsten er noe fargede, for å si det sånn, men i "Treenigheten" er handlingen lagt til The Great Famine i Irland. Flott bok. Med kritisk sans kan man også lese "Exodus", om hendelsene rundt opprettelsen av Israel (presiserer at dette ikke er en historiebok). Uris var uansett kjent for å gjøre god research, akkurat som Follett.

Vil også anbefale "Krig og Fred", som er en fortelling om Napoleonskrigenes samtid, sett fra et russisk perspektiv. I samme åndedrag kan nevnes "Anna Karenina" av samme forfatter, dette er velskrevet om intrigemakeri og maktkamp i det gamle Russlands føydalsamfunn.

Skulle du ha interesse av en liten dose egyptisk historiedrama, kan anbefales bøkene om Taita av Wilbur Smith. Smith er fan av arketyper, men har stor kunnskap om emner han skriver om, selv om det ikke er politisk korrekt å like ham.

Til slutt vil jeg anbefale to historikere. Først; Anthony Beevor. Han skriver ikke romaner, men relativt faktatunge fremstillinger av viktige hendelser under andre verdenskrig. Han skriver likevel så livlig og spennende at det mange ganger fint kan måle seg med spenningsromaner.

Så har du denne Simon Sebag Montefiore. Han har skrevet seriøse bøker, blant annet enn omfattende biografi om Stalin, men har kastet seg over populær-historien. "Ondskapens Ansikter" og "Mennesker som endret verden" er slike man kan bla i, legge fra seg og finne igjen en annen gang - og hver gang vil man føle seg litt beriket, fascinert eller forferdet.

Skrevet

Tusen takk for svar alle sammen :)

Skrevet

Sjekk gjerne følgende forfattere:

Bernard Cornwell

Conn Iggulden

Stephen Saylor

Robert Harris

Ken Follett

Sigrid Undset

Og en annen her nevnte Simon Sebag Montefiore: Prøv Sashenka, skal være en veldig god roman.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...