Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Denne presten klarte ikke svare spørsmålet, men kan du?

http://www.youtube.com/watch?v=TgfyVZEHcLQ

Adam og eva var skapt av gud, de hadde bare 2 barn, begge sønner Kain og Abel, hvordan fikk de videre barn da?

Er ikke incest forbudt I disse religionene, hvis de hadde kvinnelige søsken, hvordan kunne de få barn med dem?

Videoannonse
Annonse
Gjest AnonymBruker
Skrevet

Sønnene tok sikkert hver sin tur med Eva til ei datter kom, så fikk Adam hoppe på når ho var gammel nok, og sånn gikk det vel videre.

Innavl er nok eineste logiske svaret.

Skrevet

Nei, jeg tror ikke på "skapelseshistorien." Tull og tøys.

Gjest Trajan
Skrevet

Nei jeg tror på læren om evolusjonen. Rett og slett fordi evolusjon er fakta

Skrevet (endret)

Tror nok ikke på Adam og Eva, nei. Men når det er sagt, synes jeg det er forbløffende at den presten ikke kunne svare. Særlig fordi han ikke kom på at Abel ble drept, og fikk aldri barn. Presten fikk vel jernteppe, går jeg ut ifra. Det står nemlig helt tydelig i første Mosebok at etter at Adam og Eva fikk Set, fikk de et uspesifisert antall "sønner og døtre".

Det jeg husker jeg stusset på var mer spesifikt med Kain, som jo ble forvist før Set ble født, og han skulle etter sigende ha funnet seg en kone og grunnlagt en by (til tross for at han ble dømt til å for alltid være en vandrer). Jeg husker i konfirmasjonsundervisningen i 8. klasse at jeg spurte presten vår om hvor denne konen kom fra, og spesielt hvem det var han fryktet skulle kunne drepe ham, om det da kanskje var flere Adamer og Evaer skapt av Gud og at historien i Bibelen var et slags bilde på dem alle (på dette tidspunktet hadde jeg vel egentlig forlatt barnetroen, men interesserte meg likevel i teologien). Presten svarte noe i retning av at hun ikke kunne vite nøyaktig hvordan det gikk til, men hun gikk ut ifra at det nok var flere, altså at Adam og Eva ikke var de eneste.

Selve skapelsesberetningen er ikke noe teologisk problem for Kristendommen, da den kan tolkes på så mange måter. Det er først når noen har bestemt seg for at én spesifikk tolkning er den eneste riktige at man kan begynne å plukke den fra hverandre.

Endret av K.A.
Skrevet

Enig, ja glad det er så få som tror på den historien :)

Skrevet

Denne presten klarte ikke svare spørsmålet, men kan du?

http://www.youtube.com/watch?v=TgfyVZEHcLQ

Adam og eva var skapt av gud, de hadde bare 2 barn, begge sønner Kain og Abel, hvordan fikk de videre barn da?

Er ikke incest forbudt I disse religionene, hvis de hadde kvinnelige søsken, hvordan kunne de få barn med dem?

Virker som om du ikke fortstår forskjellen på de to ordene "første" og "eneste". Slå dem opp i ordboken. ;)

Adam & Eva var de første menneskene på jorden, men det er ingenting som tilsier at det ikke kan ha blitt skapt flere mennesker etter dem.

Skrevet

Virker som om du ikke fortstår forskjellen på de to ordene "første" og "eneste". Slå dem opp i ordboken. ;)

Adam & Eva var de første menneskene på jorden, men det er ingenting som tilsier at det ikke kan ha blitt skapt flere mennesker etter dem.

:klø: Hvor var det jeg brukte de to ordene?

jo forstår forskjellen ;)

Bibelen inneholder historiene om hvordan vi mennesker ble skapt, gud skapte adam, så skapte han eva ut fra ribben hans, etter det fikk de barn som videre poppulærte jorda, det står ikke at gud senere skapte nye mennesker!

Man kan heller ikke finne på nye forklaringer stadig vekk for å støtte påstanden?

Skrevet

Det står i Bibelen at Abel gikk ut i verden og fant seg en kone, da er det vel åpenbart at det ble skapt flere mennesker på et eller annet tidspunkt.

Skrevet

Jeg lurer på en ting også. Hvor kommer dinosaurene inn i bildet?

Gjest VinglePetter
Gjest Trajan
Skrevet (endret)

Jepps. Det er faktisk folk som tror det fantes dinosaurer på jesu tid.

Litt merkelig med tanke på at dinosaurer ikke er nevnt i bibelen.

Så vit jeg vet

Jesus og dinosaurene.... Merkelig at Hollywood ikke har laget en film om det....

Endret av Trajan
Skrevet (endret)

Det står i Bibelen at Abel gikk ut i verden og fant seg en kone, da er det vel åpenbart at det ble skapt flere mennesker på et eller annet tidspunkt.

Ja, da er vell den eneste forklaringen at adam og eva fikk døtre også, og at resten av jorda ble overbefolket som følge av incest!

Og at incest ikke ble forbudt før I etterkant, det er altså kreasjonshistorien du tror på?

Ja, så var det dinosaurene da, de vandret på jorda sammen med oss :skratte:

for en tåpelig påstand og forsvare, "sorry" hvis du føler deg krenket altså...

Endret av ExMuslimAtheist
Gjest Wolfmoon
Skrevet

Det er jo også fasinerende at ordet Adam i den hebraiske orginalteksten ikke nødvendigvis er et egennavn, siden adam også rett og slett kan bety "mann" eller eventuelt som en referanse til "menneskeheten". Altså har noen en eller annen gang i historien bestemt at adam=egennavn, mest sannsynlig i forbindelse med en eller annen oversettelse. .

Skrevet

Har dere glemt Adams første kone, Lilith? Hun og Adam ble skapt som likeverdige, men hun ville ikke underkaste seg. Dermed ble Eva skapt av Adams ribben...

Skrevet

Ja, da er vell den eneste forklaringen at adam og eva fikk døtre også, og at resten av jorda ble overbefolket som følge av incest!

Nei, hvorfor det?

Halkatla har jo rett i det hun sier. Dernest står det som sagt at Abel gikk ut i verden og fant seg en kone. Vi som gidder å lese det som faktisk står der, skjønner at dette betyr at flere mennesker ble skapt etter at Adam og Eva fikk barn.

De første kapitlene i Bibelen er jo slektsoppramsing til det ekstreme. Parene der fikk typisk 500 barn. Det betyr ikke nødvendigvis at de konkret fikk 500 barn, men kan være et bilde på hvordan menneskeheten vokste med ulike par som utgangspunkt.

Forøvrig er det ikke relevant for denne diskusjonen om skapelsesteorien er sann eller ikke, for du diskuterer med helt feil utgangspunkt. Du angriper Bibelen, uten å engang vite hva som står der.

Leser man Bibelen bokstavelig er det klart det bare er viss-vass, men om den er sann må du huske på at dette er menneskenes ord. Den er ikke skrevet av noen Gud, men er forfatternes tolkninger. Og alle vet om jeg skulle hatt noen helt annen til å skrive ned "mine ord", er det høyst sannsynlig at boken ville blitt en helt annen enn om jeg skrev den personlig.

• 1 måned senere...
Gjest *Twinklestar*
Skrevet

Litt merkelig med tanke på at dinosaurer ikke er nevnt i bibelen.

Så vit jeg vet

Jesus og dinosaurene.... Merkelig at Hollywood ikke har laget en film om det....

akkurattt det hadde vi en diskusjon om når jeg gikk på videregående for ett par år siden(kristen privatskole). det endte med at den ene læreren undersøkte det, og han fant ikke noe om dinosaurer i bibelen. han fant også ut at det var en del andre dyr som ikke er nevnt der da ;)

Gjest Hans72
Skrevet

Kvinner nevnes stort sett ikke i Bibelen, så de kan utmerket godt ha hatt søstre, jo.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...