Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Etter løst prat sist uke skulle vi en gjeng på 5 stykker ut å ta en utepils i helgen. Da helgen kommer, er jeg ikke helt i "slag" og melder avbud. Jeg skriver noe som dette: "Kos dere på utepils, jeg blir ikke med denne gangen alikevell". Den venninnen som jeg skriver melding til svarer: "har du en god unnskyldning?". Jeg ble litt fornermet av spørsmålet, og gadd ikke svare henne.

Det er foresten ikke vanlig at jeg melder avbud når vi har en avtale, men denne gangen var det altså meg.

Jeg syntest det er rart å skrive tilbake på denne måten, og forlange en grundig unnskyldning... Vet at hun muligens ble skuffet når jeg ikke ble med, men alikevell...

Er det uhøflig å ikke komme med unnskyldning??

Endret av Odine
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du skrev jo at du ikke var i slag? Beder at du holdt deg hjemme, ikke sikkert det var så mye selskap i deg akkurat den dagen....?

Skrevet

Det var kanskje halveis på spøk at hun svarte med "har du en god unnskyldning?". Ikke lett å vite det når det kommer i en melding.

Skrevet

Ikke OK fra hennes side om du ikke har for vane å melde avbud. Men, jeg ville ikke skrevet det du skrev heller. Jeg ville først beklaget dernest forklart hvorfor jeg ikke kunne. For meg høres meldingen din ut som du ikke gidder, og om du ikke finner på ting ofte med venninnene dine høres det rett og slett ut som du kom på bedre tanker. :klemmer:

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Tipper hun sendte meldingen halveis på spøk. Uansett er det alltid dårlig gjort å droppe en avtale sånn rett før. Selv om dere var flere stykker, så kunne det jo skjedd at plutselig flere stykker meldte avbud. Når man har en avtale bør man strekke seg så langt man kan for å holde den. Det finnes ingen ting som er mer irriterende enn folk som avlyser avtaler rett før.

Skrevet

Vanskelig å si om hun mente det som en spøk eller om hun var alvorlig.

Om hun mente du burde ha en unnskyldning så synes jeg i grunn det sier mer om henne enn om deg og at du ikke ville dra. Hun kunne kanskje spurt om du skulle noe annet eller sagt at det var synd at du ikke kunne bli med. Men kanskje hun tolket meldinga di litt kort? Kanskje hun hadde forventet at du hadde forklart hvorfor du ikke ble med. Det kommer litt an på forholdet dere har også, og hvordan dere pleier å gi hverandre beskjeder.

Men å spørre om du har noen unnskyldning synes jeg uansett blir litt fjortis-reaksjon og ja en smule frekt.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Er litt avhengig av hvor "løs" avtalen var. Var det løselig prat om at "på lørdagen kan vi jo kanskje ta en utepils på puben ved femtiden" eller var det "Vi treffes på puben klokka fem på lørdag og tar en utepils"? Den første er ikke fullt så bindende som den andre i mine øyne.

Som en annen sier kan det jo skje at flere melder avbud. Jeg har selv opplevd å bli sittende alene når de tre venninnene jeg skulle møte avlyste i tur og orden rett før vi skulle ut en lørdagskveld. Alle tre hadde forsåvidt "gyldig" grunn, men gjorde det ikke noe kulere for meg som hadde gledet meg til å møte jentene og ta en tur ut den kvelden, men isteden ble sittende hjemme alene. De meldte avbud på så kort varsel at de fleste andre jeg kjenner hadde andre planer som ikke inkluderte meg.

Skrevet

Det må være spøk fra hennes side at hun sendte en sånn mld tilbake. Så lenge man sier ifra at man ikke kommer, så ser jeg på det som greit.

Skrevet

Synes du kunne ha skrevet grunnen til at du ikke kom. Når du ikke skrev noe om det, lurte hun selvfølgelig på det. Det kunne jo høres ut som du bare ikke gadd, ut fra formuleringen din. Kanskje det var en spøkefull måte å spørre deg om det. Skjønner ikke at du tar det ille opp.

Skrevet

Hun mente det sikkert ikke slik. Ble sikkert bare litt teit formulert. Hadde dere snakket i telefon, så hadde du sikkert hørt på tonefallet hva hun *egentlig* mente :)

Skrevet

Etter løst prat sist uke skulle vi en gjeng på 5 stykker ut å ta en utepils i helgen. Da helgen kommer, er jeg ikke helt i "slag" og melder avbud. Jeg skriver noe som dette: "Kos dere på utepils, jeg blir ikke med denne gangen alikevell". Den venninnen som jeg skriver melding til svarer: "har du en god unnskyldning?". Jeg ble litt fornermet av spørsmålet, og gadd ikke svare henne.

Det er foresten ikke vanlig at jeg melder avbud når vi har en avtale, men denne gangen var det altså meg.

Jeg syntest det er rart å skrive tilbake på denne måten, og forlange en grundig unnskyldning... Vet at hun muligens ble skuffet når jeg ikke ble med, men alikevell...

Er det uhøflig å ikke komme med unnskyldning??

Syns du gjorde alt helt perfekt, faktisk ! Ikke nedlat deg til å svare på frekke spørsmål. Du meldte avbud på en fin måte. Det er en menneskerett å ombestemme seg.... Siden du ikke svarte, får du mest sannsynligvis ikke en sånn frekk sms neste gang.
Skrevet

Jeg synes ikke du trenger en unnskyldning. Oppfattet meldingen hennes som veldig frekk.

Skrevet

Jeg ville tatt det som en spøk. Men jeg ville også nevnt når jeg meldte avbud at jeg ikke var i slag, synes det er vanlig høflighet når man bryter en avtale å si to ord om hvorfor.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...