Deli Skrevet 14. april 2010 #1 Skrevet 14. april 2010 Eg har sjekka opp så eg veit at eg kvalifiserer mtp butid etc. Men korleis i svarten gjer eg dette i praksis??? Det er eg ikkje i stand til å finne ut. Eg er vant med å berre svare på sms, har aldri endra på sjølvmeldinga. Men i år bør eg jo det. Kjøpte leilegheit i burettslag i 2006 til 162000000 og selde for 15000000. Så selde absolutt med tap. I tillegg skulle meglerhuset ha sitt. Nokon i same situasjon som har ei enkel korleis-gå-fram oppskrift. Kvar fyller eg ut og kva sender eg eventuelt som vedlegg?
Blowers daughter Skrevet 14. april 2010 #2 Skrevet 14. april 2010 VIl bare presisere at det kun er de som IKKE oppfyller kravene om botiden som kan føre opp tap på salg av bolig. Dvs hvis du har leid ut mer enn 12 av de siste 24 mnd. Dersom du ikke oppfyller kravet om botiden kan du regne ut tapet omtrent slik: (klippet fra et svar jeg ga i går til en som spurte om omtrent det samme) Kostpris: Kjøpesum + Evt dokumentavgift + Tinglysing etc. + Evt påkostninger (påbygg, etc, IKKE vedlikehold) = Skattemessig kostpris Netto salgssum: Salgssum - Eiendomsmeglers honorar - Annonsering,osv - Reiseutgifter til visninger, etc. = Netto salgssum Beregning av tap/gevinst: Salgssum - Kostpris = Gevnst/tap* * Overføres til selvangivelsen post 2.8.4 (post 3.3.6 ved tap) Kommenter hvordan du har kommet frem til beregningen i post 5.0 og legg ved evt dokumentasjon(Hvis du eier borettslag, husk å ta med fellesgjeld/formue når du regner ut kjøps- og salgspris. ) Skatten bli 28% av evt gevinst. Tilsvarende kan du føre fradrag om du går med tap.
Deli Skrevet 14. april 2010 Forfatter #3 Skrevet 14. april 2010 Tusen takk for kjempebra svar! Trur eg kan klare dette. Ja, har leid ut i eit par år, så skulle gå bra.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå