Gjest Nøffi Skrevet 14. april 2010 #1 Skrevet 14. april 2010 Hei, jeg har bladd og bladd i nettsidene til bufetat, men jeg finner ikke svar på følgende: hva regnes som "godkjent adopsjonsorganisasjon"? Er det kun de tre som opererer i Norge, eller kan feks en britisk organisasjon gjøres gjeldende dersom de og opprinnelseslandet godtar oppdraget og søkerne fyller de norske vilkårene? Eller blir alt som foregår utenom Verdens Barn, Adopsjonsforum og InorAdopt automatisk regnet som privatadopsjon og blir dermed en papirmølle av dimensjoner (og praktisk talt umulig å få til, regner jeg med ). Kanskje noen vet dette av erfaring, eller jobber med det, så derfor spør jeg her. Bakgrunnen for at jeg lurer er at vi ønsker å adoptere et barn med spesielle behov, fordi vi er på et sted i livet der vi føler vi har råd, kapasitet og ressurser til å gjøre det. Vi er så heldige å ha friske barn fra før av, men ønsker oss en liten tass til... og har mer lyst til å ta inn et barn som har alle odds mot seg, heller enn å lage enda et selv (selv om vi er fullt klar over at det blir vanskelig, tidkrevende, dyrt og frustrerende, det er ingen spøk å gjennomgå adopsjonsprosessen, har jeg skjønt) Internett nærmest flommer over av barna "ingen vil ha", og det er tydelig at opprinnelseslandene er temmelig desperate. "Eligible for single parents- 1000$ grant availiable- age limit under 60- EASY TRAVEL!" er liksom reklameteksten for en levende unge, det er så det skjærer i hjertet Men jeg frykter at de norske reglene setter en stopper for å gjennomføre adopsjon gjennom andre byråer enn de norske, selv om både opprinnelsesland og byrå hadde vært sjeleglade for å få en familie som oss som adoptanter (ikke at vi er så perfekte, men vi har alt på plass og har rett og slett bare ønske om og kapasitet til å gjøre dette). Noen som vet noe? Skal selvsagt kontakte bufetat og høre, men tenkte jeg skulle spørre her først, det er mange kloke hoder på KG. På forhånd takk for svar!
Gjest Gjest-Nilsen Skrevet 14. april 2010 #2 Skrevet 14. april 2010 De tre adopsjonsforeningene i Norge formidler også barn med spesielle behov fra enkelte land. Det beste er kanskje å ta kontakt med de tre formidlerne i Norge og høre hvordan dere skal gå fram. Alt utenom de tre norske organisasjonene er å anse som privat adopsjon, og det tillater Bufetat bare dersom man har særlig tilknytning til landet.
Gjest Gjest Skrevet 14. april 2010 #3 Skrevet 14. april 2010 Dere trenger ikke være "perfekte" for å adoptere Det er selvsagt en del krav som stilles, og dere må gjennom mye gjennom adopsjonsprosessen, men er man motivert og bestemt på at dette skal gjennomføres, så går det helt greit! Vi må tenke på at alt dette gjøres for å sikre barna en best mulig fremtid. Det forespørres stadig etter foreldre med kapasitet og mulighet til å ta mot barn med spesielle behov, så dersom dere blir ansett å tilfredsstille kravene til dette, går det greit. Det er mange barn som stiller langt bak i køen fordi de fleste adoptivforeldre ønsker seg et (iallfall tilnærmet) friskt barn, så det er kjempebra at noen tenker som deg! Lykke til, håper dere får positive svar!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå