Gå til innhold

Vask av persienner?

Anbefalte innlegg

Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Jeg har vel bare meg selv å takke men persiennevasken har vært slett. Har vanligvis bruk Jif Støvmopp men hvor effektivt det er, når man bor midt i byen, skal ikke sies for mye om.

Men nå har jeg tatt persiennen ned. De gikk rett i dusjen og har blitt vasket med zalo/salmiakk-blanding. Så ut til å funke kjekt helt til jeg tok på persiennene og smørte bare møkka utover. Og å vaske hver enkelt skinne er nytteløst. Å stå å træle med lange persienner i ett lite dusjkabinett er ikke bare-bare.

Noen tips for å få vasket de skikkelig?? Uten å bli så frustret at du bare MÅ knuse ett eller annet?

Videoannonse
Annonse
Gjest Syrin_Ulven
Skrevet

Det lurer eg også på. Har et par på soverom som har hengt der siden før vi flytta inn og som mest sannsynlig aldri har blitt reingjort. Har prøvd med sånn støv-mopp dings, men dårlig resultat. Litt skeptisk til å ta for mye på de pga støv allergi og fordi de skinnene bøyer seg bare ved at man ser på dem omtrent.

Skrevet

Jeg lar de henge nede, lukket, og vasker over mange ganger + tørker.

Jeg tørker over vinduet, siden det alltid blir klinete, før jeg tar baksiden

snur de ut igjen).

Når jeg er ferdig, så går jeg over igjen, og tar restene, men en våt klut.

Etter at de er 100% tørre, så vasker jeg vinduene.

Det er en skikkelig klineter drittjobb, så jeg bruker lang tid, og gjør det skikkelig med en gang, fåor da tåler jeg og se de henge uvasket lenger.

Når jeg "slufser" over dem, blir jeg alltid misfornøyd, og irriterer meg helt fra til neste gang jeg tar en skikkelig runde/rens.

Jeg bruker alltid salmiak, Jiff skurekrem + gryteskrubb.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Sett støvsugeren på lav effekt og gå over med den. Får bort mye av støvet ihvertfall, så blir ikke vaskinga like ille. Jeg pleier som regel å støvsuge først, så lukke persiennene og så dra over med klut. Blir såklart ikke helt strøkent men bedre enn ingenting.

Skrevet

Jeg pleier å lukke persiennene og gå over med støvsugeren (men du må ha sånn støv-munnstykke med bust på støvsugeren for at det skal fungere bra). Om nødvendig kan de vaskes med en våt klut etterpå.

Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Støvsuger hjelper ikke etter ett par år med slett vask av persienner gitt (jeg bor i byen og det ene vinduet mitt er alltid oppe - uansett årstid) så de ble virkelig sorte.

Men superfornøyd med dagens vask. Soveromspersiennene fikk jeg hengt opp inne i dusjkabinettet og fikk virkelig skrubba de rene med svamp og zalo/salmiakk. Digg. Og så har jeg lovet meg selv å ikke vente flere år på neste skikkelige vask av dem.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...