ThereseSA Skrevet 14. april 2010 #1 Skrevet 14. april 2010 (endret) Hei:) Jeg og min samboer er så heldige å blitt spurt om å være faddere for min lille niese i hennes dåp, og synes jo det er stas. Men så har det seg slik at jeg ikke er døpt, og dermed ikke medlem av Den Norske Kirke, og det var visst et "kriterie" for å være fadder leste jeg på nett.. Men jeg vil jo så gjerne være det, søsteren min mente at de ikke kom til å finne det ut på kirken uansett, siden de ikke skulle ha personnr mitt, kun navnet? Samboeren min er døpt og medlem.. Søsteren min er heller ikke døpt, men hun skal altså døpe datteren sin likevel. Jeg er absolutt ikke "antikristen", og kunne godt meldt meg inn i kirken.. Bare det at jeg må døpe meg først, og det kan jo bli litt "rart"..? Dessuten er det bare noen mnd til dåpen..:/ Noen som har erfaring med dette? Kan jeg "lure" meg til å være fadder likevel? Therese Endret 14. april 2010 av ThereseSA
Gjest Gjest Skrevet 14. april 2010 #2 Skrevet 14. april 2010 Det stemmer ikke, du behøver ikke være medlem av DNK. Men du kan ikke være medlem av noe kirke/religiøst samfunn som benekter barnedåp. (fx pinsevenner som praktiserer voksendåp) "...fadrane må enten vere medlemar av Den norske kyrkja eller eit kyrkjesamfunn som ikkje forkastar barnedåp." http://www.kirken.no/?event=doLink&famID=3125
MarianneE Skrevet 14. april 2010 #3 Skrevet 14. april 2010 Da vi hadde dåp var ikke fadderene medlemmer av statskirka. Var ikke noe problemer det
liv Skrevet 14. april 2010 #5 Skrevet 14. april 2010 Det eropp til den enkelte prest om de godtar de som ikke er døpt selv som fadder.
Gjest Blush Skrevet 14. april 2010 #6 Skrevet 14. april 2010 Det eropp til den enkelte prest om de godtar de som ikke er døpt selv som fadder. Det stemmer. Da tantebarnet mitt ble døpt kunne ingen av brødrene til pappaen være faddere fordi alle er utmeldt av statskirken.
ThereseSA Skrevet 14. april 2010 Forfatter #7 Skrevet 14. april 2010 hmm.. håper det er en grei prest da..:s
Gjest Iril Skrevet 14. april 2010 #8 Skrevet 14. april 2010 Jeg er fadder til to, og medlem av et trossamfunn der vi bruker voksendåp. Prestene (var to forskjellige) mente det viktigste var den grunnleggende troen.
Miss Puddel Skrevet 14. april 2010 #9 Skrevet 14. april 2010 Jeg har vært fadder uten å være medlem av statskirken, barna mine er dødt i statskirken etter ønske fra barnas far, og da hadde vi også fadder som ikke sto i statkirken, men da kunne jeg ikke ha dem som eneste faddere, jeg måtte fylle opp kravet om minst to faddere som sto i statskirken, også hadde jeg min bror "hedningen" som fadder ved siden av...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå