Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg tar master i medievitenskap nå, så det kan jeg litt om. Har ikke gått på HiO, men har en viss ide om hva forskjellene er allikevel. :)

HiO er et mye mer praktisk studium, med mer fokus på produksjonsbiten. Du lærer nok mer om selve mediene og hvordan arbeidshverdagen innen mediebransjen er. Mye mer arbeidslivsrettet enn medievitenskap.

Medievitenskap er ikke en yrkesrettet utdannelse rettet mot mediebransjen. Man ser kun på mediebransjen utenfra med et teoretisk og kritisk blikk. Medievitenskap ligger i skjæringspunktet mellom humaniora og samfunnsvitenskap, og jeg vil si at det er valg av fagene du tar som bestemmer om du ender opp med en humanistisk eller samfunnsvitenskaplig utdannelse. Velger du fag som dreier seg om tekstanalyse, retorikk, filmanalyse o.l. får du i hovedsak en humanistisk utdannelse og har i realiteten omtrent samme utdannelse som hvis du hadde studert f.eks. litteratur. Velger du mer samfunnsrettede fag som dreier seg om politisk journalistikk, makt- og eierforhold, medier og demokrati, medier og etikk ++ er disse basert på samfunnsfaglige teorier, og du går ut med en kompetanse som ligner på kompetansen til noen som har studert sosiologi eller statsvitenskap. (Bortsett fra at du selvfølgelig har litt spesialkompetanse når det gjelder medier.)

Medievitere analyserer det tidligere medier og kommunikasjons-studenter produserer, kanskje det kan sies sånn? Så ønsker du en jobb som klipper, journalist, innen filmbransjen e.l. velger du medier og kommunikasjon, mens hvis du er mer interessert i å jobbe opp mot mediebransjen (som informasjonskonsulent e.l.) velger du medievitenskap.

Jeg innbiller meg at det er enklere å få seg jobb med en bachelor i medier og kommunikasjon fordi man har lært noe konkret på studiet som man bruker i jobb. Som medieviter kan du ingenting praktisk, og konkurrerer om jobber med alt fra siviløkonmer til historikere. Det er også mange arbeidsgivere som ikke vet hva medievitenskap er, så man må være flinkere til å selge seg selv. På den andre siden er man nok kvalifisert for et større spekter av jobber etter en grad i medievitenskap enn en i medier og kommunikasjon, fordi man har en grundig grunnleggende akademisk utdannelse i bunn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...