Gå til innhold

Sosial status avgjørende?

21 stemmer

1. 1. Har sosial status noen innvirkning på valg av partner?

• Ja
      8
    • Nei
      13

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg fikk meg ny jobb, og ble kjempegod venn med en av guttene der. Vi hadde det veldig gøy sammen når vi jobba og etter noen uker spurte han meg ut, men siden vi alltid var så useriøse sammen trodde jeg han kødda med meg for dritt så jeg spøkte det bort og han virket veldig skuffet. Noen helger etter møtte vi hverandre på byen og jeg ble med ham hjem... etter det var vi så og si friends with benefits i mange mnder. Og jeg merket jeg begynte å føle mer for han enn bare vennskap, og jeg merket det var gjensidig.

Problemet var at han hadde veldig høy sosial status og kjente utrolig mange, jeg er mer en person som har færre, men veldig nære venner. Jeg føler dette gjorde at det aldri ble noe mer mellom oss, som om han følte den biten manglet og at det gjorde ham usikker på forhold!

Synes det er helt fælt at det skal ha noe å si hvor mange venner noen har? :kjefte: Beklager at jeg ikke har rundet 1000 venner på facebook liksom! :gjeiper:

Så da lurer jeg egentlig på hvordan dere er, og om dere har noen erfaringer med dette eller evt deres syn på det med sosial status hos en potensiell partner!?

Videoannonse
Annonse
Gjest Trajan
Skrevet

Det har nok en vis avgjørelse

f.eks en rik suksefull person med gode forbindelser. Har en mye større sjanse og få partner

en f.eks en uteligger uten noen for for forbindleser

Det og si at det ikke har noen betyding er rett og slett løgn og utrolig naivt. Det betyr nok mindre for noen og mer for andre. Men at det har en betyding er det ikke noe tvil om

Skrevet

Men jeg er da ikke noen uteligger uten noen forbindelser! :ler:

Det er det jeg mener, jeg er en helt gjennomsnittlig person.

Bare fordi noen ikke er "der oppe" så skal man fortrenge følelsene sine?

:tristbla:

Skrevet

Hmm.. Hvor gamle er dere??

Synes det er litt pussig egentlig at akkurat hvor mange venner en har skulle ha noe å si..

Jeg har mengder av venner og kontakter.. mine venner har også det.. men har aldri lagt merke til at valg av partner går etter hvor mange kontakter en har.

Gjest Gjest_Michelet
Skrevet

Nja, ikke direkte avgjørende men jeg f.eks er ikke supersosial, så jeg ønsker en kjæreste som er mer på mitt nivå. Men hvor mange venner han har på f.eks fb har lite med realiteten å gjøre

Gjest gjestdeluxe
Skrevet

Nja, ikke direkte avgjørende men jeg f.eks er ikke supersosial, så jeg ønsker en kjæreste som er mer på mitt nivå. Men hvor mange venner han har på f.eks fb har lite med realiteten å gjøre

Snakker du om sosial status nå?

Det betyr: http://en.wikipedia.org/wiki/Social_status

Jeg selv blir tiltrukket av menn som har oppnådd en viss tyngde av stjerner på den sosial rangstigen. Eksempel: jeg har erfaring med at jeg blir mer interessert og engasjert i en mann som er diplomat eller driver sitt eget firma, fremfor en mann som jobber som bartender og er fornøyd med det. Så ja, for meg betyr tydeligvis sosial status noe.

Mange kunstnere betraktes som såkalt klasseløse ("frie og uavhengige"). Disse kan ofte inneha flere stjerner på den sosial rangstigen på sidelinjen av "sosial rang". Altså, de slipper unna ved at de er uavhengige. Til og med i India, der kastesystemet sto/står sterkt, er kunstnerne en uavhengig og klasseløs kaste.

Gjest Gjest_Michelet
Skrevet

Snakker du om sosial status nå?

Det betyr: http://en.wikipedia.org/wiki/Social_status

Jeg selv blir tiltrukket av menn som har oppnådd en viss tyngde av stjerner på den sosial rangstigen. Eksempel: jeg har erfaring med at jeg blir mer interessert og engasjert i en mann som er diplomat eller driver sitt eget firma, fremfor en mann som jobber som bartender og er fornøyd med det. Så ja, for meg betyr tydeligvis sosial status noe.

Mange kunstnere betraktes som såkalt klasseløse ("frie og uavhengige"). Disse kan ofte inneha flere stjerner på den sosial rangstigen på sidelinjen av "sosial rang". Altså, de slipper unna ved at de er uavhengige. Til og med i India, der kastesystemet sto/står sterkt, er kunstnerne en uavhengig og klasseløs kaste.

Bare dro fram noen av punktene til TS, da hun skrev om antall venner og facebook.

Skrevet

Sosial likhet har noe å si - altså at man har mer eller mindre lik bakgrunn og dermed samme erfaringsgrunnlag (og altså felles verdigrunnlag osv osv) - men jeg tror antallet venner og status utover det får mindre og mindre å si jo eldre man blir.

Om personen du hadde noe på gang med ikke ville være sammen med deg fordi du hadde for få venner, tror jeg rett og slett du kan være fornøyd med å være kvitt ham, for det sier mest om at han er utrolig overfladisk.

Skrevet

Ja ja JA!

Det har sikkert ofte en avgjørende betydning, men jeg bryr meg IKKE!

Gjest thisisnotanick
Skrevet

Tror nok det er avgjørende for noen mennesker.

For min egen del er det ikke det, kunne vel egentlig ikke brydd meg mindre.

Kan ikke se noen god grunn for at det skal ha betydning.

Skrevet

Jeg hadde to beilere: en modellkjekk lege som alle likte (jenter og gutter) og en mindre kjekk håndverksarbeider med et rusproblem. Jeg valgte nummer 2. Jeg kunne se for meg det perfekte liv med nummer 1, men allikavel poppet alltid nr 2 opp i bakhodet. Så min konklusjon er at kjærlighet gjør faktisk blind, selv når det gjelder sosial status.

Skrevet

Nei, overhodet ikke! Syns det er veldig rart at folk syns det har så stor betydning.

Skrevet

Jeg har ALDRI skjønt hvorfor antall venner skal være avgjørende. Jeg er journalist, og har veldig mange bekjente, antakeligvis en del bekjente som mange synes er "høy status" også. Så, ja, på Facebook ser det sikkert ut som at jeg er supersosial, og vanker på kule arrangementer hver eneste helg, men det gjør jeg ikke. Jeg har tre nære venninner og to gode kamerater, samt familie og kjæreste som jeg liker å bruke tid sammen med. Jeg trives også godt i eget selskap, så selv om jeg blir invitert med på en del, betyr det ikke at jeg deltar på alt. Tviler på at jeg er den eneste som har opplevd dette, så ikke la dere blende av FB-kontoene til folk, folkens!

Ellers tror jeg at ekte kjærlighet ikke avhenger av antall venner, eller sosial status, for øvrig.

Gjest Anjelika
Skrevet

Begrepet sosial status betyr vel noe litt annet enn hvor mange venner man har, men om jeg skal bruke din definisjon som går mer på om man er sosial så har det lite betydning for meg. Det er jo en fordel å ha noen venner på hver sin kant slik at man har et liv utenom forholdet, men det trenger ikke være 1000 stk.

Men det er jo greit å være litt på the same page, jeg er selv ikke supersosial og har vært sammen med en som var det. Det måtte alltid skje noe for han, og han måtte henge med flere mennesker hele dagen. Jeg tror han syntes jeg var litt rar som elsker min alenetid og kan tilbringe en lørdagskveld i heimen.

Skrevet

Begrepet sosial status betyr vel noe litt annet enn hvor mange venner man har, men om jeg skal bruke din definisjon som går mer på om man er sosial så har det lite betydning for meg. Det er jo en fordel å ha noen venner på hver sin kant slik at man har et liv utenom forholdet, men det trenger ikke være 1000 stk.

Men det er jo greit å være litt på the same page, jeg er selv ikke supersosial og har vært sammen med en som var det. Det måtte alltid skje noe for han, og han måtte henge med flere mennesker hele dagen. Jeg tror han syntes jeg var litt rar som elsker min alenetid og kan tilbringe en lørdagskveld i heimen.

Like barn leker best. I hvert fall på slike områder.

Gjest gjestdeluxe
Skrevet

Der har vi samme type erfaring, ja... :) Min eks var også supersosial og det måtte være aktiviteter rundt ham hele tiden. Slitsomt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...