Gjest AnonymBruker Skrevet 16. april 2010 #21 Skrevet 16. april 2010 Jeg synes det er en stor tankevekker det hele. Leste at kong Harald er en av europas mest aktive kongelige når det gjelder jobb. Han jobber litt over 190 dager i året. Til sammenligning så er Mette Marit på jobb 59 dager i året - noe som gir en ganske saftig timelønn latterlig. Danske Mary jobber nesten dobbelt så mye som Mette Marit. Victoria i Sverige jobbet enda mer enn Mary igjen ..
LetThemEatCake Skrevet 16. april 2010 #22 Skrevet 16. april 2010 Man ska inte tro på allt man läser i kvällstidingarna. Här i Sverige är hon en stor modeikon och mångas förebild. Men visst är det orättvist att det inte är bara hennes pengar som spenderas, men jag tycker att det är fint med ett kungahus. Det är en stor del av Sverige och vi tjänar sjukt mycket på att ha det! En stor del av turismen är kungahusets förtjänst. Och jag skulle inte vilja bli av med det. Men visst håller jag med om att det är skevt, självklart, men man får väga för och nackdelar. Jag ser hellre att prinsessan är välvårdad än smutsig om man säger så. Bilen man har av en prinsessa är ju välklädd, lyxig och vacker! Hon lever bara upp till bilden. Och hennes syster Viktoria gör ju allt och lite till, välgörenhet som räcker och blir över för hela familjen. Jag betalar gärna skatt till kungahuset! De är Sveriges ansikte utåt. Traditioner är mer värt än många tror. Kungen är med på allt möjligt och både drottningen och kronprinsessan (speciellt kronprinsessan) är enorma förebilder för många människor i Sverige, så de gör mycket mer än folk tror. De sitter inte bara och äter gourmetmiddag på slottet! Jag tror knappt att de har tid för det ens, om det är inte är schemalagda konferanser och sådant. De jobbar (även om det är ett annorlunda jobb) nog mer än de flesta gör i veckan. Ni som fortfarande är skeptiska och missunsamma: föreställ er Sverige (eller Norge för den delen) utan kungahuset och jämför.
Gjest kenneth Skrevet 16. april 2010 #23 Skrevet 16. april 2010 For meg representerer prinsesse Madeleine av Sverige alt som er galt med monarki. Leser i diverse aviser at bare hittil i år har hun vært på flere "venninneferier", blant annet til Verbier og London, i tillegg til Thailandferie med kjæresten etc. Hun har også shoppet stort, blant annet en Hermes-veske til 100 000 kr. Alt dette for penger hun slettes ikke har tjent selv!! Synes det er så bakvendt at en person som ikke viser noe annet talent enn shopping og soling skal bli så respektert og satt opp på en pidestall som kongelig. Hva tenker dere om dette? Ja, jeg vet det finnes andre ting å irritere seg over, men dette irriterer meg akkurat her og nu.Én ting er at kongelig lektyre stort sett skrives av søppelmedier som Se og hør. At man faktisk har kjennskap til hva kongelige i andre land foretar seg, er i utgangspunktet et dårlig tegn. Før man gnåler om at Madeleine "representerer alt som er galt med et monarki", burde man kanskje begynne med det mer grunnleggende aspektet: at monarkiet er en anakronisme. Jeg blir litt oppgitt når folk hisser seg opp over at de norske kongelige får satt opp et gjerde på øya de skal feriere. Hallo! De er kongelige! Ville ikke monarkiet mistet litt av piffen hvis de skulle være helt som oss? Kutt ut ukeblader, abonnér på en avis og gjør deg og verden en tjeneste.
Gjest AnonymBruker Skrevet 17. april 2010 #24 Skrevet 17. april 2010 Man ska inte tro på allt man läser i kvällstidingarna. Här i Sverige är hon en stor modeikon och mångas förebild. Men visst är det orättvist att det inte är bara hennes pengar som spenderas, men jag tycker att det är fint med ett kungahus. Det är en stor del av Sverige och vi tjänar sjukt mycket på att ha det! En stor del av turismen är kungahusets förtjänst. Och jag skulle inte vilja bli av med det. Men visst håller jag med om att det är skevt, självklart, men man får väga för och nackdelar. Jag ser hellre att prinsessan är välvårdad än smutsig om man säger så. Bilen man har av en prinsessa är ju välklädd, lyxig och vacker! Hon lever bara upp till bilden. Och hennes syster Viktoria gör ju allt och lite till, välgörenhet som räcker och blir över för hela familjen. Jag betalar gärna skatt till kungahuset! De är Sveriges ansikte utåt. Traditioner är mer värt än många tror. Kungen är med på allt möjligt och både drottningen och kronprinsessan (speciellt kronprinsessan) är enorma förebilder för många människor i Sverige, så de gör mycket mer än folk tror. De sitter inte bara och äter gourmetmiddag på slottet! Jag tror knappt att de har tid för det ens, om det är inte är schemalagda konferanser och sådant. De jobbar (även om det är ett annorlunda jobb) nog mer än de flesta gör i veckan. Ni som fortfarande är skeptiska och missunsamma: föreställ er Sverige (eller Norge för den delen) utan kungahuset och jämför. Veldig bra skrevet! Ellers er jeg enig med kenneth i at kongehuset (både i Sverige og Norge) ville mistet noe av "piffen" om de skulle vært som alle andre. Hadde liksom ikke vært like stas om Harald og Sonja bodde i en blokkleilighet i Groruddalen og dro på harrytur til Svinesund i Toyotaen sin.... Det skal være litt glitter og glamour med de kongelige, er noe av morroa:-)
Gjest Little princess Skrevet 17. april 2010 #25 Skrevet 17. april 2010 Veldig bra skrevet! Ellers er jeg enig med kenneth i at kongehuset (både i Sverige og Norge) ville mistet noe av "piffen" om de skulle vært som alle andre. Hadde liksom ikke vært like stas om Harald og Sonja bodde i en blokkleilighet i Groruddalen og dro på harrytur til Svinesund i Toyotaen sin.... Det skal være litt glitter og glamour med de kongelige, er noe av morroa:-) Hihihih, det hadde jaggu vært litt av ett syn!
Gjest AnonymBruker Skrevet 25. april 2010 #26 Skrevet 25. april 2010 Hun har vel ikke akkurat valgt å bli prinsesse. Hun må da få lov til å reise så mye hun vil hun også, som alle andre.
Gjest AnonymBruker Skrevet 26. april 2010 #27 Skrevet 26. april 2010 Jeg synes hun er søt og smilende og har god stilsans, men hun viser seg sjelden i offisiell sammenheng. Det synes jeg man bør gjøre av og til når man tross alt lever på skattebetalernes penger. Enkelte uttalelser gjør at hun ikke fremstår som særlig smart, bl.annet da hun under det årlige nyttårsintervjuet med svensk tv uttalte at "Barnarbete er jettespännande".... Min svenske venninne bekreftet at ordet "barnarbete" på svensk betyr det samme som på "barnearbeid" norsk, altså utnyttelse av barn til arbeidsformål.Det hun mente å si var nok at hun likte å jobbe med barn... Ellers er hun vel den eneste kongelige under 30 år som ikler seg pelsjakker av den ekte sorten, noe jeg synes vitner om en snever etisk bevissthet. For noen år siden studerte hun barnepsykologi på universitetet i Stockholm, men stod i fare for å ikke klare eksamen. Da ble utdanningen "skreddersydd" til henne, slik at hun slapp å avlegge eksamen i de emnene hun slet mest med...Slikt synes jeg man bør unngå hvis man er kongelig.
Gjest AnonymBruker Skrevet 27. april 2010 #28 Skrevet 27. april 2010 Ellers er hun vel den eneste kongelige under 30 år som ikler seg pelsjakker av den ekte sorten, noe jeg synes vitner om en snever etisk bevissthet. For noen år siden studerte hun barnepsykologi på universitetet i Stockholm, men stod i fare for å ikke klare eksamen. Da ble utdanningen "skreddersydd" til henne, slik at hun slapp å avlegge eksamen i de emnene hun slet mest med...Slikt synes jeg man bør unngå hvis man er kongelig. Seriøst? og jeg som trodde Mette Marit var alene om å være dum. Jaja Madde er iallfall pen.
Gjest AnonymBruker Skrevet 28. april 2010 #29 Skrevet 28. april 2010 Synes Madeleine er litt oppskrytt jeg...Hun er jo pen, men ikke noe mer enn litt over gjennomsnittet.Føler jeg ser mange jenter som henne hver eneste dag i byen,på skolen osv.. Et godt eksempel på Beauty AND Brain i de kongelige kretser: http://cremefraiche.blogg.no/1236774067_profil_dronning_rania.html Etter min mening den peneste av alle de kongelige. Men det er min mening da :-)
LetThemEatCake Skrevet 28. april 2010 #30 Skrevet 28. april 2010 Synes Madeleine er litt oppskrytt jeg...Hun er jo pen, men ikke noe mer enn litt over gjennomsnittet.Føler jeg ser mange jenter som henne hver eneste dag i byen,på skolen osv.. Et godt eksempel på Beauty AND Brain i de kongelige kretser: http://cremefraiche.blogg.no/1236774067_profil_dronning_rania.html Etter min mening den peneste av alle de kongelige. Men det er min mening da :-) Oj, vad vacker hon var! :rødme:
Gjest Illiya Skrevet 28. april 2010 #31 Skrevet 28. april 2010 Seriøst? og jeg som trodde Mette Marit var alene om å være dum. Jaja Madde er iallfall pen. Ærlig talt, Mette Marit har gjort en god jobb! Fra æ være alenemor med noe utelivsbakgrunn, så har hun jammen tatt oppdraget seriøst, og jobbet hardt nok for det! Jeg var skeptisk til henne fra begynnelsen, men hun har da virkelig kledd jobben sin?! Når man tenker på alle de som syter og har hverdagsproblemer her inne, så har Mette Marit vist at hun har mer styrke enn de fleste. Å holde ut med å være i søkelyset så mye som hun har, og også engasjere seg så mye i diverse saker, så har hun vist at hun fyller stillingen sin. Mye mer enn Ari har gjort! Han har jammen ikke vist mye sånn sett i løpet av omtrent samme antall år. Jeg synes vi kan være stolte av Mette Marit.
Gjest Dainty Skrevet 28. mai 2010 #32 Skrevet 28. mai 2010 Jeg tror jeg hadde følt meg veldig tom og meningsløs om jeg hadde vært Madeleine. Ikke er hun rik og berømt for noe hun har oppnådd eller jobbet hardt for, ikke har hun noen bragder eller talenter (så vidt man vet) å vise til, det eneste hun er kjent for, er shopping og soling og fasade. Man må da komme til et punkt i livet hvor man blir utrolig lei. Hva skjer om ti-femten år, når hun ikke er ung og vakker lenger, og ikke kan leve et jetsetliv? Hun må jo ha verdens kjedeligste fremtid å se frem til. Glad det ikke er meg! Hun er engasjert i Childhood-organisasjonen, og det er jo bra (selv om man jo tviler på om motivene er riktige, de kongelige er jo forventet å være engasjerte i veldedighet), men hun fikk jo fri fra dette arbeidet i mange uker på grunn av bruddet med forloveden. Jeg tviler ikke på at det er kjipt å gå igjennom et brudd, men de færreste kan ta seg fri fra alle forpliktelser i ukesvis på grunn av noe slikt. Og hun ligger ikke akkurat inne på soverommet og gråter øynene ut heller, hun er på venninnetur til Miami
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå