Gå til innhold

Har du og partneren din vidt forskjellige yrkesambisjoner?

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Problemstilling: Den ene er veldig ambisiøs og driver på med f.eks doktorgrad. Den andre har ingen høyere utdanning, og jobber i en kurant tilfeldig jobb og har ingen ønsker eller planer om noe mer.

Kunne dette fungert i det lange løp?

Jeg har inntrykket av at de med høyere utdanning ofte finner en med høyere utdanning. Men er det noen som har det slik som i eksemplet? :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja og nei. Det kommer vel ann på hva du gjør det til selv. Jeg ville definitivt foretrukket en jente med samme utdanningsnivå som meg selv, master, men det er ingen krav. Folk med høyere utdanning finner vel ofte hverandre fordi det er større sannsynlighet for at de er på samme bølgelengde, men som alt annet har det MANGE unntak. Spørsmålet er om DU trives med HAN og om du vil være sammen med han. Trives han i jobben og dersom han trives med det han oppnår/har oppnådd misunner jeg han faktisk litt. Og en annen ting, folk har forskjellige prioriteringer i livet, noen vil utfolde seg i karriere andre i for eksempel familie. Ingenting er rett eller galt. :klemmer:

Skrevet

Det er ihvertfall større sjanse for at det fungerer om han er den "ambisiøse", da menn ikke har dette anerkjennelsesbehovet med å ha partner av samme "status".

Gjest hihihi
Skrevet

Det er ihvertfall større sjanse for at det fungerer om han er den "ambisiøse", da menn ikke har dette anerkjennelsesbehovet med å ha partner av samme "status".

:goodbye: Nei, men foretrekker vel at damen er dårligere utdannet slik at han ikke må føle seg truet?? :fnise:

Skrevet

Ja.

Det spørs jo da hvordan du definerer ambisjoner. Sånt sett er jo heller ikke doktorgrad noe kjempeambisiøst, har man skikkelige store ambisjoner velger man vanligvis ikke forskning (det blir jo flere og flere med doktorgrad som jobber utenom forskning, men i det store og det hele er det jo likevel forskerutdanning). Lange arbeidsdager, usikker jobbsituasjon, og heller ikke så veldig bra betalt. Så det er ikke ambisjoner man har om man har forskerdrømmer, men heller illusjoner.. ;)

Så om spørsmålet bare gjelder utdanning, da tja.. Det spørs litt. Men synes generelt at i hvert fall videregående/yrkesfaglig burde man ha, så det er minstekrav for min del. Utover det - om man har interesse for verden og er relativt intelligent ellers, da ser jeg ikke noe grunn hvorfor en med mindre utdanning ikke kunne være sammen med en med lengre utdanning. Like barn leker jo best, men det finnes da unntak. Jeg tror ikke det er noe problem å være sammen, men man blir kanskje ikke så ofte kjent.

Om man mener ambisjoner mer generelt, da har ambisjoner ofte noe med verdiene å gjøre - og jeg synes at det er viktig at man har noen lunde like mål i livet, eller i hvert fall felles forståelse og akseptanse for hverandres mål. Om dette er på plass, ser jeg ingen grunn hvorfor forskjellige ambisjoner ikke kunne fungere - det finnes jo da vitterlig mange suksessrike mennesker som har mindre ambisjøse ektefeller, både menn og kvinner.

Skrevet

Vi jobber i samme firma, og har omtrent de samme ambisjonene begge to. Verken jeg eller han er veldig ambisiøse, men vi er begge veldige flinke i jobben vår og får stadig vekk nye utfordringer. :-)

Gjest redstar
Skrevet

Jeg liker at vi begge har samme ambinasjoner, da vi begge kan hjelpe hverandre bedre, forstå hverandre bedre i sitvasjoner der vi kansje trenger litt råd og veiledning. Jeg liker at mannen min kan forstå hvordan det er vis jeg sitter fast med noe, trenger noe motivasjon osv. Og at jeg kan bidra med gode råd og min hjelp fra min egen erfaring, selv om vi begge kunne klart dette selv om vi evnt hadde hatt 2 helt forskjellige interesser/ambinasjoner, men jeg liker veldig godt vi sammen kan jobbe mot samme mål og drøm :)

:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...