Gjest AnonymBruker Skrevet 13. april 2010 #1 Skrevet 13. april 2010 Hvem skal man egentlig henvende seg til når man ikke vet hva riktig skatt skal være? det finnes jo så mange unntak, klausuler osv i skatteloven og jeg har en noe komplisert situasjon med eiendom i forskjellige land, en kaotisk arbeidssituasjon, utbytte på fond tatt ut i forskjellige land osv. Jeg vet ikke hvordan jeg skal komme frem til riktig skatt selv, så jeg får ikke sjekket selvangivelsen. Finnes det gratis institusjoner man kan henvende seg til i forbindelse med levering av selvangivelsen?
Gjest AnonymBruker Skrevet 13. april 2010 #2 Skrevet 13. april 2010 Du henvender deg selvsagt til en jurist med spesialkompetanse innen skatterett. Og det koster selvsagt å få råd. Men det kan koste enda mer å trå feil Du kan jo selvsagt ringe skatteetaten og snakke med en saksbehandler. Men de opplyser ikke nødvendigvis om mulighetene for å spare skatt. Og det du også må huske på i forhold til skatteetaten er at ingenting av det de sier er bindende, det betyr at de kan si noe, men gjøre det stikk motsatte. Man må be om en bindende forhåndsuttalelse for at de skal gjøre det de sier.
Scorpina Skrevet 13. april 2010 #3 Skrevet 13. april 2010 Jeg ville kontaktet skattekontoret i din kommune og bedt om å få en time med en saksbehandler hos Skatt Nord/Sør/Øst/Vest/Midt. husk å få ta med deg alt "som kan krype og gå" av dokumentasjoner/bilag m.v. Her finner du de forskjellige skattekontorene i landet.
Horge Skrevet 13. april 2010 #4 Skrevet 13. april 2010 (endret) Du har eiendom og verdipapirer i flere land, hvor du også har fått utbytte fra flere utenlandske fond..., og du er på jakt etter gratis veiledning. Ingen ting vondt sagt om tjenester som er gratis, og det er jo gjerne ved å velge gratisalternativer man legger grunnlaget for å bli rik; men er du helt sikker på at du ikke har en tusenlapp eller to å avse på en skatterådgiver? Alternativkostnaden ved å la være kan bli veldig høy. edit: leif. Endret 13. april 2010 av Horge
Gjest AnonymBruker Skrevet 14. april 2010 #5 Skrevet 14. april 2010 Du har eiendom og verdipapirer i flere land, hvor du også har fått utbytte fra flere utenlandske fond..., og du er på jakt etter gratis veiledning. Ingen ting vondt sagt om tjenester som er gratis, og det er jo gjerne ved å velge gratisalternativer man legger grunnlaget for å bli rik; men er du helt sikker på at du ikke har en tusenlapp eller to å avse på en skatterådgiver? Alternativkostnaden ved å la være kan bli veldig høy. edit: leif. Alltid skal det være noen som viser tenner med en gang. Du vet jo ikke hva slags eiendom det er, kan være en liten ettromsleilghet i spania eller noe. Og utbytte i fond kan være 10 000 for alt du vet. Hvorfor denne mistenkeliggjøringen med en gang? Personen vil jo ha hjelp og derfor spør, forstår meg ikke på sånne som deg.
Horge Skrevet 14. april 2010 #6 Skrevet 14. april 2010 Du vet jo ikke hva slags eiendom det er, kan være en liten ettromsleilghet i spania eller noe. Og utbytte i fond kan være 10 000 for alt du vet. Alvorlig talt. En av "vedlikeholdskostnadene" ved å ha eiendom og verdipapirer i utlandet, er at man også må ha kompetansen til å administrere det. Har man ikke kompetansen selv, så er det noe man må skaffe på annet vis. Mitt råd er altså å gå til en ekspert, heller det enn å ta med seg havresekken til skattekontoret. Det skal ikke så mye til for at de tusenlappene man bruker på rådgiver betaler seg mangedobbelt tilbake i spart skatt. Hvis du mener dette er et dårlig råd, så må du gjerne forfekte ditt standpunkt - men det ser bedre ut hvis du også kan argumentere konstruktivt på hvorfor det er et dårlig råd, og ikke minst hva du mener ts bør gjøre. En annen ting er at dersom dette utbyttet i fond er "ynkelige" 10 lapper, og vi forutsetter en avkastning på 5%, hvilket må sies å være bra i dagens marked; så tilsier det at ts har 210.000,- i saldo etter godskrivningen. Da har man faktisk råd til et par tusen til skatterådgiver. Oppsummering og konklusjon er at dersom disse eiendommene og verdipapirene skaffer ts mye skattemessig hodebry, så må det da være enklere å selge alt, og heller sette pengene på bok i Norge og bruke dette som eget feriefond. Med salg av "en liten ettroms i Spania" og de ulike fondene, så bør det bli nok penger til at du får en fet ferie hvert år bare for rentene...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå