Gjest AnonymBruker Skrevet 13. april 2010 #1 Skrevet 13. april 2010 Vi venter baby til sommeren, og jeg sitter og regner litt budsjett. Si at vi har en inntekt på 18 000 kr i mnd til sammen, etter skatt. Inntekta mi er på ca 8-9000 kr i mnd etter skatt, og sambo er arbeidssøkende i tillegg til en deltidsjobb. Regner med han kommer til å ha minst 10 000 kr i mnd når han har fått seg jobb. Muligens mer, men ihvertfall ikke mindre. Altså, inntekt: 18 000 kr + Leiligheten vi skal leie koster 7500 kr i mnd, dette er INKLUDERT tv, varmtvann og strøm. Altså ingen flere utgifter enn det. Ellers regner jeg med at vi må betale internett selv, rundt 300 kr i mnd. Mobil kommer på ca 800 kr i mnd for begge. Treningsmedlemskap kommer på 660 kr for begge. Mat, er det greit å regne med 4000 kr for oss og en liten baby? Plusser på 500 kr til husholdningsartikler. Utgifter i mnd blir altså: 7500 kr + 300 kr + 660 kr + 4000 kr + 500 kr = 12960 kr Da står vi igjen med 18000 kr - 12960 kr = 5040 kr Vil dere si at ca 5000 kr er nok i mnd til transportutgifter (vi bor midt i sentrum, så det er ikke snakk om mye eller ofte, har ikke bil), eventuelt legereginger (det er vel gratis for babyen det første året? så kun for oss), eventuelle klær og uforutsette utgifter? Eller ser det ut til at vi må finne en billigere leilighet? Er jeg urealistisk eller ser det bra ut?
Gjest AnonymBruker Skrevet 13. april 2010 #2 Skrevet 13. april 2010 Kan nevne at vi har en bufferkonto utenom til store uforutsette utgifter, feks om vaskemaskinen blir ødelagt eller lignende.
Gjest AnonymBruker Skrevet 13. april 2010 #3 Skrevet 13. april 2010 Med 800 kr i tlf utgifter på begge bør der skifte. Vi har nesten aldri utgifter på tlf pga vi skiftet levrandør. Og da blir det fort ekstra penger Men baby koster en del, så husk å regen på det som går på utgifte som bilsete, vogn, klær (de vokser fort), melkeerstatning, grøt, bleier osv.
Gjest Lille-pus Skrevet 13. april 2010 #4 Skrevet 13. april 2010 Hva med kommunale utgifter ? De skal normalt sett være inkludert i leieprisen, men det kan det være greit å få klarhet i Forsikringer (innbo), TV lisens og avis (?) kunne jeg ikke se var inkludert i budsjettet ditt. Det kan kanskje bli litt stramt, spesielt med en liten en, men det kan gå om begge er innstilt på at det ikke blir noe luksusliv
Gjest AnonymBruker Skrevet 13. april 2010 #5 Skrevet 13. april 2010 Med 800 kr i tlf utgifter på begge bør der skifte. Vi har nesten aldri utgifter på tlf pga vi skiftet levrandør. Og da blir det fort ekstra penger Men baby koster en del, så husk å regen på det som går på utgifte som bilsete, vogn, klær (de vokser fort), melkeerstatning, grøt, bleier osv. Vi har 800 kr i utgifter til sammen på det meste. Min regning ligger somregel på litt over 300 kr i mnd, og hans ligger på rundt 350 kr i mnd. Da betaler jeg ned 100 kr på en mobil i mnd, og han 150. Altså er mobilutgiftene på kun 2-250 kr i mnd, noe som jeg er billig La på 200 kr, bare for å ha litt å gå på, feks når babyen kommer. Da blir det nok mye mms og ringing osv. Bilsete, vogn og slike ting er kjøpt. Vi har alt utstyr til babyen kommer. Melkeerstatning og grøt går under matbudsjettet. Husholdningsartikler går utenom. Klær går innunder de 5000 kr vi har etter regninger er betalt.
Gjest AnonymBruker Skrevet 13. april 2010 #6 Skrevet 13. april 2010 Hva med kommunale utgifter ? De skal normalt sett være inkludert i leieprisen, men det kan det være greit å få klarhet i Forsikringer (innbo), TV lisens og avis (?) kunne jeg ikke se var inkludert i budsjettet ditt. Det kan kanskje bli litt stramt, spesielt med en liten en, men det kan gå om begge er innstilt på at det ikke blir noe luksusliv Kommunale utgifter og TV-lisens går innunder husleia. Ingen utgifter der. Avis skal vi ikke ha, har aldri hatt det. Forsikringer har jeg ikke regnet med, det var bra du sa Hvor mye koster innboforsikring? Er det et månedsbeløp eller en årsavgift eller..? Hvor mye er det normalt at den ligger på? TS
helenaa Skrevet 13. april 2010 #7 Skrevet 13. april 2010 Innboforsikring varierer med utgangspunkt i hvor mye dere skal forsikre. Hvis dere er med i en fagforening er det gjerne gode vilkår der. Jeg kunne heller ikke se at du har tatt med barnetrygden som er ca 1000 pr mnd. Jeg tror utfordringen for dere kan komme hvis barnet skal i barnehage. De utgiftene - ca 2500 - kan være vanskelig å finne rom for i budsjettet.
Gjest AnonymBruker Skrevet 13. april 2010 #8 Skrevet 13. april 2010 Innboforsikring varierer med utgangspunkt i hvor mye dere skal forsikre. Hvis dere er med i en fagforening er det gjerne gode vilkår der. Jeg kunne heller ikke se at du har tatt med barnetrygden som er ca 1000 pr mnd. Jeg tror utfordringen for dere kan komme hvis barnet skal i barnehage. De utgiftene - ca 2500 - kan være vanskelig å finne rom for i budsjettet. Regnet barnetrygden inn i min inntekt Dette budsjettet er for det første året, jeg begynner som student og sambo søker aktivt på jobb innenfor utdannelsen sin. Får han jobb der, så har han 20 000 kr i inntekt alene. Det er jo dette som er planen, men dessverre så har han ikke fått jobb der enda. Uansett så skal han jobbe fulltid så fort han får noe, de 10 000 kr jeg regner med i hans inntekt, er om han må fortsette å jobbe deltid hvis han ikke får noe på heltid snart. Siden han søker aktivt, så skjer det nok i løpet av det neste året Dette budsjettet er altså et minimumsbudsjett, kommer ikke til å ligge under det, og det er heller ikke varig
Gjest AnonymBruker Skrevet 13. april 2010 #9 Skrevet 13. april 2010 Hva med kommunale utgifter ? De skal normalt sett være inkludert i leieprisen, men det kan det være greit å få klarhet i Forsikringer (innbo), TV lisens og avis (?) kunne jeg ikke se var inkludert i budsjettet ditt. Det kan kanskje bli litt stramt, spesielt med en liten en, men det kan gå om begge er innstilt på at det ikke blir noe luksusliv I følge husleieloven så er det eneste man kan kreve utenom husleie, strøm. Om du kommer bort i noen som krever kommunale avgifter i tilegg så er det faktisk ulovlig.
Gjest AnonymBruker Skrevet 14. april 2010 #10 Skrevet 14. april 2010 I følge husleieloven så er det eneste man kan kreve utenom husleie, strøm. Om du kommer bort i noen som krever kommunale avgifter i tilegg så er det faktisk ulovlig. Nei, dette er ikke lengre riktig. Fra 1. januar i år kan utleier kreve betaling for vann og avløp dersom forbruket måles (dvs. utleieenheten må ha egen vannmåler). Ref husleielovens $3-4. Beklager avsporingen, men dette er en endring mange ikke er klar over etters om den nylig ble innført.
Britt Banditt Skrevet 14. april 2010 #12 Skrevet 14. april 2010 Så lenge dere har TV må dere betale TV-lisens. Det kommer automatisk hvis TV'en er registrert på dere.
Gjest AnonymBruker Skrevet 14. april 2010 #13 Skrevet 14. april 2010 Nei, dette er ikke lengre riktig. Fra 1. januar i år kan utleier kreve betaling for vann og avløp dersom forbruket måles (dvs. utleieenheten må ha egen vannmåler). Ref husleielovens $3-4. Beklager avsporingen, men dette er en endring mange ikke er klar over etters om den nylig ble innført. Beklager, var ikke klar over det. Men det blir vel uansett kunn etter forbruk, og da ikke kommunale avgifter i seg selv..?
aluminium Skrevet 15. april 2010 #14 Skrevet 15. april 2010 Det stemmer nok, det er nok mye annet enn vannforbruket som er inkludert i de kommunale avgiftene ja...
Ninen Skrevet 15. april 2010 #15 Skrevet 15. april 2010 Det ser ut som du glemte å legge inn mobilbruket i budsjettet. Eller er det bare jeg som sover?
aluminium Skrevet 15. april 2010 #16 Skrevet 15. april 2010 Mobilbruken ble vel oppgitt til 800,-/mnd...
Ninen Skrevet 16. april 2010 #17 Skrevet 16. april 2010 Ja det så jeg også, men det er vel ikke med i summen over utgiftene?
aluminium Skrevet 16. april 2010 #18 Skrevet 16. april 2010 Det er faktisk helt korrekt! Godt observert!
Gjest Coarvi Skrevet 16. april 2010 #19 Skrevet 16. april 2010 Det er jo viktig å tenke litt omvendt også. Er det realistisk for dere å få leid en leilighet som koster mindre enn 7500 i måneden, der det skal være plass til liten familie? Det kommer jo helt an på hvor dere bor, men mange steder er hvertfall ikke 7500 mye for en leilighet der det er plass til en liten familie. Det er liksom det jeg er vant til å betale når jeg har leid "leilighet" med venninne, uten stue og med bad der det knapt er plass til å snu seg. Får dere tak i noe billigere, så prøv på det, men er det ikke mulig må dere jo nesten bare ta det dere får. Hadde det bare vært dere to hadde dere jo nesten hatt det luksuriøst med den økonomien der (sånn i forhold til hva man er vant som student... ), men et barn koster jo enormt mye da.
aluminium Skrevet 16. april 2010 #20 Skrevet 16. april 2010 Hva med å kjøpe noe da? Dersom dere kan få en god avtale med banken om å betale svært små avdrag, og betale nesten kun renter i begynnelsen til dere er ferdige med studier. Dere skulle være i stand til å håndtere en del rentekroner på 6-7k i måneden...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå