Gjest lisbeth Skrevet 13. april 2010 #1 Skrevet 13. april 2010 jeg og kjæresten skal flytte sammen. Hvordan fordeler dere økonomien? Etter vi ble sammen bruker jeg MYE mer penger på mat enn ellers. Jeg er jo så litta så jeg spiser ikke så mye. Han spiser jo kanskje 3 ganger så mye som meg, og vi må derfor ofte på butikken! Mener ikke være gjerrig på det,men det er ikke akkuratt favoritt stedet å bruke penger;)
Kirby Skrevet 13. april 2010 #2 Skrevet 13. april 2010 Jeg og sambo legger av penger til felles ting (mat, husleie, regninger osv) i en stor pott, og tar av den som det passer oss. Om dere spiser veldig forskjellig ville jeg kanskje tatt akkurat mathandling hver for dere, unntatt det vanlige dere begge spiser (brød, melk osv.).
Louie Skrevet 13. april 2010 #3 Skrevet 13. april 2010 Jeg var ikke nøye på det med ekssamboer. Jeg hadde bedre økonomi og betalte gladelig mer, hvorenn mye hun protesterte. Men, jeg skjønner at det er kjipt å betale mer for mat. Om han spiser tre ganger så mye som deg får enten han alt for mye næring eller så får du alt for lite. Spiser han 1/3 mer enn deg, som han mest sannsynlig burde, ville jeg ikke tatt det så tungt - da snakker vi små penger i det store løp. Det jeg uansett vil si til dere er at dette må dere avklare FORT. Jeg tipper det er veldig ødeleggende å irritere seg over pengefordeling i et kjærlighetsforhold.
Gjest AnonymBruker Skrevet 13. april 2010 #4 Skrevet 13. april 2010 Jeg flyttet sammen med min kjære nettopp. Vi har ordnet to felles kontoer. En til betaling av huslån, og en konto som vi begge har visakort til. Den kontoen går til betaling av regninger, mat, bilutgifter osv. Hver måned setter vi inn et fast avtalt beløp på hver av disse kontoene. Samboeren min må sette inn litt mere enn meg siden han har høyere inntekt. Dette har så langt fungert godt for oss siden vi slipper å krangle om filleting å småpenger...
Louie Skrevet 13. april 2010 #5 Skrevet 13. april 2010 Signerer, det er bare å glemme å telle hundrelapper.
LetThemEatCake Skrevet 13. april 2010 #6 Skrevet 13. april 2010 Vi kör "varannan gång"-varianten. Skulle någon lägga ut mer någon gång, så kompenserar vi det. Vi vill inte dela konton heller, jag vill inte behöva fråga honom om jag vill köpa ett par skor till exempel. Vi funderar dock på att lägga undan en "hushålls-kassa" där båda bidrar med lika mycket varje månad, så får de gemensamma kostnaderna gå därifrån. Vi får se hur ambitiösa vi är.
Anglofil Skrevet 13. april 2010 #7 Skrevet 13. april 2010 Her betaler vi etter evne, og ergo betaler jeg mest. Selv om den ene spiser mer enn den andre betaler jeg med glede for å si det slik. Dessuten er det ikke "mine" og "dine" penger. Vi har en regningskonto til husleie og mat, resten kan vi bruke på oss selv. MEN, om f.eks vi skal på kino og han betaler, så er det ikke slik at jeg må betale tilbake (og omvendt selvsagt), fordi vi ser på pengenes som "våres". Mvh Yvonne
Phaedra Skrevet 13. april 2010 #8 Skrevet 13. april 2010 Vi har, og har alltid hatt, fellesøkonomi, men det betydde at vi betalte veldig forskjellige summer, fordi jeg var student og han var i fulltidsjobb når vi flyttet sammen. Vi har aldri diskutert å gjøre det på noen annen måte, og det har alltid fungert helt fint
Gjest redstar Skrevet 13. april 2010 #9 Skrevet 13. april 2010 Jeg og min kjære har nå vært samboere i over ett år og vi har det helt fantastisk sammen. Jeg har mye mindre inntenkt enn ham og dette er veldig veldig kjipt for meg siden jeg får litt dårlig samvittighet siden han bruker mer penger(og har mer penger å bruke) enn meg på mat, ting til leiligheten, feriene og han kjøper gjerne klær, kosmetikk og andre ting til meg men dette er fordi at jeg bruker så mye jeg kan på oss pluss jeg prøver å gjøre det beste utav det lille jeg har. Han vet også at det er kun nå en liten stund at jeg har en del mindre penger å bidra med enn ham og han ser at jeg gir alt jeg har og ikke holder noe tilbake så derfor er han ikke uenig i ordningen vi har nå. Han har uansett høy nok inntekt til husholdning osv pluss det han selv måtte ønske å bruke pengene på Det er han som står på bilen men jeg betaler gjerne bensin, nye dekk osv. Det er jeg som har innboforsikringen(da jeg fikk best tilbud i min bank) og jeg er også den som har tatt meg av reiseforsikring. Vi har ikke felles konto men deler pengene mellom oss, og har ingen problemer med å gi kortet med hverandre osv, felles konto tenker vi på når vi gifter oss:p (sparer gleden:p ) Vi trives veldig godt med løsningen vi har nå men jeg gleder meg veldig til min økonomi stiger litt slik at jeg kan bidra litt mer.
Fjesingen Skrevet 13. april 2010 #10 Skrevet 13. april 2010 Vi hadde en felles konto der lån, husleie o.l. ble trukket. Hele lønna ble betalt inn, minus 10.000 i "lommepenger" som ble beholdt på våre egne kontoer. Pleide sjekke overskuddet på felles konto en gang i halvåret og brukte gjerne dette på ferie eller et eller annet morsomt. Dette fungerte veldig bra for å korrigere for litt ujevne lønnsutbetalinger hos begge.
Gjest nina Skrevet 14. april 2010 #11 Skrevet 14. april 2010 Jeg har det på samme måte som trådstarter, jeg bodde alene inntil for et halv år siden og er gastric bypass operert og spiser derfor veldig små mengder, etter han har flyttet inn blir jeg omtrent fattig av matinnkjøp Han spiser iallefall tre dobbelt som meg og det begynner og irritere meg at han tar det som en selvfølge at jeg sørger for middag og annnen mat og han bare kan komme hjem fra jobb til mat i hus. Hender han slår til med og spørre om vi trengr noe i butikken, men er jeg som står for planleggingen. Virker som han mener det er greit og gå i butikken hver gang man skal ha mat mens jeg liker og handle for flere dager i slengen og ha basisvarer i hus. Jeg liker ikke mase om dette heller men har delvis tatt det opp med han og da blir det litt bedre noen dager for så å gå tilbake til jeg som må ta ansvar for all matinnkjøp. Det merkes faktisk temmelig bra på min økonomi. Jeg er litt usikker på hvordan han reagerer om jeg virkelig begynner og kreve han tar sin del av det eller gi meg penger for mat for jeg er jo og litt enig i de som sier dette er smålig. Jeg er jo glad for og dele hverdagen og måltder med noen, men i lengden så vil dette nok irritere meg veldig så vet jeg må gjøre noe med det før det ender i en krangel.
Gjest AnonymBruker Skrevet 14. april 2010 #12 Skrevet 14. april 2010 Jeg betaler noe husleie til han som eier leiligheten. Vi sparer på alle kvitteringer på matkjøp som legges inn i excelark. Tåpelig for noen kanskje, men da har vi en oversikt over hvem som betaler hva og hvor mye vi bruker i uka/mnd på mat. Vi teller ikke på krona, men om vi ser han ligger 1000,- foran meg er det jeg som betaler ved neste store handling. Inn i dette regnearket går alt vi kjøper på matbutikken, et blad til han, lunsj til meg på jobb, tannbørster eller barberblader. Vi har hittil ikke kranglet én eneste gang om økonomi.
Gjest Blush Skrevet 14. april 2010 #13 Skrevet 14. april 2010 Hos oss er det jeg som i hovedsak har kontrollen på økonomien, dvs de faste, felles utgiftene (herunder mat). Siden vi tjener så og si likt deler vi disse likt mellom oss, dvs at jeg skriver budsjett over det som skal betales, også har han fast trekk til min konto på halvparten av det beløpet. Det vi har igjen etter at regningene er betalt disponerer vi hver for oss, men vi har likevel ganske felles økonomi. Dvs at hvis han blakker seg på noe dyrt en måned, så spanderer jo jeg kinobesøk, resturantregninger og sånt resten av måneden, men personlige ting som klær osv går alltid av egen lønning. Ingen av oss har et ufornuftig forbruk, så det faller seg naturlig at det noen ganger er jeg som betaler mest til fellesen, andre ganger han. Et tips for å få matforbruket under kontroll er å sette opp et budsjett for hvor mye dere skal bruke hver uke på mat, skrive handleliste også handle bare 1-2 ganger. Erfaringsmessig sparer man veldig mye på det, i forhold til hvis man handler hver eneste dag uten å tenke på hva man egentlig kjøper. Vi bruker 1000 kr i uka på to voksne og et barn, og da spiser vi sunt og godt. Ofte blir det noen småinnkjøp utenom, men har vi dårlig råd en måned er det null problem å holde seg til det beløpet.
Jente89 Skrevet 14. april 2010 #14 Skrevet 14. april 2010 Så koslig at dere skal flytte sammen! Jeg og samboer har ikke felles økonomi ennå.. Mine lønninger varierer litt da jeg jobber som ringevikar og studerer samtidig - han har fast full jobb. Jeg er flink med penger og han sløser endel, så selv om jeg har mye mindre inntekt enn han vil jeg ikke ha felles økonomi helt ennå. Vi deler på utgifter som husleie, strøm, internett og tv. Han overfører halvparten til meg og jeg betaler regningene fra min konto. Fungerer veldig greit. Vi tar ut 2000 kr hver hver mnd og bruker kontantene på butikken. Det jeg skal ha av blader, kremer shampoo osv kjøper jeg utenom. Det han skal ha av røyk, barberblader og slike ting kjøper han utenom. Det som er til overs bruker vi for eksempel på en kinotur eller noe vi kan kose oss med Vi teller ikke hundrelapper og er ikke veldig opptatt av det egentlig. En dag kan jeg bruke endel av mine penger på en film han ønsker seg og han bruker av sine penger de gangene han overrasker meg med roser <3 Lykke til med penger og samboerforhold Nyt det!!
krem Skrevet 15. april 2010 #15 Skrevet 15. april 2010 Gratulerer! Vi har felles økonomi. Vi har begge litt vanskelig for å få kontroll over økonomien, siden ingen av oss har noen som helst interesse for penger, tall osv. Etter å ha gått på en del smeller, har vi nå funnet et genialt system! Hver uke tar vi ut en viss mengde penger og fordeler dette i konvolutter etter hva vi har budsjettert med. Nå har vi konvolutter for mat, medisiner, husleie (disse pengene får stå på konto, det samme gjelder penger til regninger som strøm osv.), klær til begge, buss og gaver. Overskuddet hver måned deles slik at halvparten går til sparing, den andre halvparten deles i to og vi får lommepenger. For oss er dette en stor motivasjon til å spare. Et annet godt tips er å handle mat en gang i uka. Skriv handleliste! Det sparer dere for enormt mye penger, ja det krever litt tid og innsats, men jeg mener i alle fall at det er verdt det! lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå