Gjest AnonymBruker Skrevet 13. april 2010 #1 Skrevet 13. april 2010 Jada, jeg vet man må ha sex for å bli gravid. Jeg var gira på å få baby da jeg var rundt 20, men hadde (heldigvis) ingen mann å bli gravid med da. Jeg ser i ettertid at jeg ikke egentlig var klar for baby på den alderen. Nå derimot, er jeg overklar. Og det begynner nesten å bli for sent... Jeg er 34 år og føler at klokka tikker fortere og fortere. Iblant blir jeg redd den har slutta å tikke også. Alt er på plass nå: Et trygt samboerforhold, stabil økonomi (ikke rike, men vi klarer oss) og vi er begge klare for ansvaret og bekymringene som følger med den store gleden ved å få barn. Vi har reflektert fram og tilbake, forberedt oss mentalt på alt fra evig ufrivillig barnløshet til det å få et barn med handikap. Vi har vært prøvere på en litt tilfeldig måte i over ett år. Vi kan ingenting om EL-tester osv, vi har bare sluttet med prevensjon og hatt sex når vi har hatt lyst uten å tenke på EL. Og ingen barn har det blitt så langt. Så nå må vi vel bli mer "seriøse" i prøvingen vår. På tide å følge med på EL og ... hva mer? Hva bør egentlig en prøver tenke på? Hvordan maksimere sjansene for å bli gravid? Og når bør man eventuelt ta kontakt med lege for utredning? Jeg vet jeg kan lese masse om det i andre tråder, men valgte å lage en egen tråd. Litt fordi jeg er elendig på å bruke KGs søkefunksjon, og litt fordi jeg gjerne vil ha alt samlet i en tråd istedet for å plukke litt her og litt der. Håper noen orker å svare meg til tross for at sikkert tusen andre har spurt om det samme.
Gjest Alabama Skrevet 13. april 2010 #2 Skrevet 13. april 2010 Hei! Nå som dere har prøvd i et år uten å få det til på egen hånd, kan dere oppsøke lege som vil henvise dere videre til spesialist. Hvis du vil begynne å forske litt på egenhånd kan du begynne med temping og å teste for eggløsning (tester kjøpes billig på ebay). Ellers virker det som om trikset er å ha sex annenhver dag gjennom hele syklusen. Lykke til! (KGs søkefunksjon er blitt elendig... Kan ikke huske at den var sånn før..)
Gjest AnonymBruker Skrevet 13. april 2010 #3 Skrevet 13. april 2010 Det viktigste er nok å finne ut når du har eggløsning hvis du har regelmessige sykluser er det i utgangspunktet ganske lett å regne seg fram til det (mange kjenner også at de har eggløsning, på utfloden og/eller smerter o.l), men det er jo ikke nødvendigvis gitt at du har skikkelig eggløsning selv om syklusen er regelmessig. Så siden dere har prøvd såpass lenge bør du kanskje kjøpe noen eggløsningstester også (hvis disse angir om eggløsning faktisk skjer, jeg har ikke så greie på det). Når det gjelder å ta kontakt med lege kan dere vel på en måte det nå, samtidig er det jo forskjell på å prøve utfra syklus og mer tilfeldig, så jeg ville ventet til f eks over sommeren (ettersom du er såpass voksen ville jeg ikke ventet "for" lenge heller, da det jo kan ta sin tid med utredning osv, og de anbefaler vel "eldre" å ta kontakt tidligere enn yngre par). Spis folat, ellers finnes det vel et utall kjerringråd, men tror egentlig ikke så mange av dem funker. Lykke til
Gjest Alabama Skrevet 13. april 2010 #4 Skrevet 13. april 2010 Ville kontaktet lege med en gang, jeg. Du blir nok ikke prioritert hos fastlegen din, og når du får henvisning videre derfra tar det ofte litt tid å få time hos spesialist. I mellomtiden kan du bli kjent med din egen syklus ved å teste for el og tempe.
helenaa Skrevet 13. april 2010 #5 Skrevet 13. april 2010 Støtter de som anbefaler lege. Ikke fordi det trenger å være noe galt, men fordi det ikke er noen grunn for å vente. Det er mange som får barn i din alder, men hvis du skulle trenge hjelp på en eller annen måte vil det være greit å komme i gang med det. For øvrig bør du ta folat (det gjør du kanskje allerede), og følge med på syklusen din. Hvis du har regelmessige sykluser er det ikke sikkert at du trenger å teste EL, men bare gå ut fra at den er ca 14 dager før mens. Husk at sædceller kan leve opptil 5 dager i kroppen din, så det er ikke feil å være litt tidlig ute Lykke til!
Gjest AnonymBruker Skrevet 15. april 2010 #6 Skrevet 15. april 2010 Takk for rådene! Skal nevne dette for legen neste gang jeg er der. Tida går jo fort...
Gjest Alabama Skrevet 15. april 2010 #7 Skrevet 15. april 2010 Du kan fint bestille en egen legetime for dette.
Gjest Smaragd Skrevet 1. mai 2010 #8 Skrevet 1. mai 2010 Heisann Legger igjen litt info her, i tilfelle du ikke har vert med legen enda. Den dagen du får mensen, heter dag1 Så fortsetter du å telle dager, helt til neste mens, som da er ny dag1 i neste PP (prøveperiode) Så da ser du hvor lang syklus du har, ved å se på antall dager mellom mensene (Som vi kaller Tanta/Tante Rød her inne (TR) ) Nå vet du hvor lang syklus du har, da er det å finne EL (Eggløsningen) som står for tur Mange har EL midt i syklusen, men dette er ingen regel, da mange har den tidlig og mange har den sent i syklusen. (Jeg selv har 27-28 dager i syklusen, og har EL på dag 13-14) Akkurat når du har EL kan du bare vere sikker på om du har kraftige symptomer rundt EL, eller om du tester etter den. (Stikking i magen alltid på en spesiell dag i syklusen, EL-tester, temping, sjekking av cervix) Man får også som regel EL-slim noen dager før EL kommer. Det er seigt og veldig strekkbart om du kjenner på det. Du vil ofte merke det på at papiret glir veldig lett når du skal tørke deg. (Da er forresten tiden for å hoppe i høyet! ) Temping må gjennomføres systematisk for at det skal funke, med et termometer med to desimaler. (Slike ting finner du mye om på www.pernille.info ) Når du har funnet ut når EL er, er det bare å kjøre på dagene før. Spermiene kan overleve opptil 5 dager i dag, så ver tidlig ute med så kan dere heller ta flere "turer" fremimot EL. De sier det aller beste er annenhver dag, for da får hans celler best mulighet til å vere kampklare og sterke Håper jeg har vert forståelig her nå, og at det snart klaffer for dere! Lykke til!!! .
LineGourmet Skrevet 1. mai 2010 #9 Skrevet 1. mai 2010 Jøss, dette var nesten som å lese om meg selv. Anbefaler dagboken min selv om jeg på nåværende tidspunkt ikke har fått det til ennå (tilsynelatende).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå