Gjest AnonymBruker Skrevet 13. april 2010 #1 Skrevet 13. april 2010 Vi plantet alperips sommeren 07, i håp og å få en fin og tett hekk. Jeg har imidlertid IKKE grønne fingre, og leste altfor lite om hekkplanting da vi holdt på. Den har ikke blitt klippet i det heletatt, annet enn bittelitt da vi plantet den. Lurer litt på hvordan vi kan gå fram for å klippe den nå? Plantene er ca 1,2 m høye nå, slanke og "buskete". Når bør den klippes, nå eller til høsten? Bør vi ta mye på høyden, eller i "bredden"? Det er virkelig ikke mye å ta av på bredden, annet enn enkeltgrener som stikker ut.
Gjest Hedda Gabler Skrevet 13. april 2010 #2 Skrevet 13. april 2010 Alperipsen kan du godt beskjære nå, og den kan tas ganske kraftig.
Nr14 Skrevet 13. april 2010 #3 Skrevet 13. april 2010 den kan du beskjære kraftig ja. Jeg kutta min helt ned pga av samme problemet for noen år siden. Den kommer seg helt fint og i etterkant er den blitt beskjært hyppigere:)
Gjest AnonymBruker Skrevet 13. april 2010 #4 Skrevet 13. april 2010 den kan du beskjære kraftig ja. Jeg kutta min helt ned pga av samme problemet for noen år siden. Den kommer seg helt fint og i etterkant er den blitt beskjært hyppigere:) Takk for svar! Hvor fort vokser alperipsen egentlig? Føler jeg har "mistet" de snart 3 årene hvor jeg ikke har beskjært den, og så må jeg begynne på scratch igjen. :-( Det skulle jeg kanskje tenkt på før! Hvor langt ned er "kutta helt ned" da? Den er, ved nærmere ettersyn, ca 1 m høy på det høyeste, men de fleste kvistene er 50-60-70 cm høye.
Gjest Spinell Skrevet 14. april 2010 #5 Skrevet 14. april 2010 Hos oss vokser alperipsen sikkert 15-20 cm per år, og vi trimmer den etpar ganger i løpet av sommeren. Veldig lettvint og takknemlig plante, som er nesten umulig å ta livet av, heldigvis
Nr14 Skrevet 14. april 2010 #6 Skrevet 14. april 2010 Tipper jeg kutte den ned til ca 10 cm.....og det tar litt tid før den er 1 meter igjen ja. Til gjengjeld så får du nå en penere hekk hvis du passer på å beskjære den litt oftere.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå