Gå til innhold

Kan noen redde alperipsen min?

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Vi plantet alperips sommeren 07, i håp og å få en fin og tett hekk. Jeg har imidlertid IKKE grønne fingre, og leste altfor lite om hekkplanting da vi holdt på.

Den har ikke blitt klippet i det heletatt, annet enn bittelitt da vi plantet den. Lurer litt på hvordan vi kan gå fram for å klippe den nå? Plantene er ca 1,2 m høye nå, slanke og "buskete".

Når bør den klippes, nå eller til høsten? Bør vi ta mye på høyden, eller i "bredden"? Det er virkelig ikke mye å ta av på bredden, annet enn enkeltgrener som stikker ut.

Gjest Hedda Gabler
Skrevet

Alperipsen kan du godt beskjære nå, og den kan tas ganske kraftig.

Skrevet

den kan du beskjære kraftig ja. Jeg kutta min helt ned pga av samme problemet for noen år siden. Den kommer seg helt fint og i etterkant er den blitt beskjært hyppigere:)

Gjest AnonymBruker
Skrevet

den kan du beskjære kraftig ja. Jeg kutta min helt ned pga av samme problemet for noen år siden. Den kommer seg helt fint og i etterkant er den blitt beskjært hyppigere:)

Takk for svar! Hvor fort vokser alperipsen egentlig?

Føler jeg har "mistet" de snart 3 årene hvor jeg ikke har beskjært den, og så må jeg begynne på scratch igjen. :-(

Det skulle jeg kanskje tenkt på før!

Hvor langt ned er "kutta helt ned" da?

Den er, ved nærmere ettersyn, ca 1 m høy på det høyeste, men de fleste kvistene er 50-60-70 cm høye.

Gjest Spinell
Skrevet

Hos oss vokser alperipsen sikkert 15-20 cm per år, og vi trimmer den etpar ganger i løpet av sommeren. Veldig lettvint og takknemlig plante, som er nesten umulig å ta livet av, heldigvis :)

Skrevet

Tipper jeg kutte den ned til ca 10 cm.....og det tar litt tid før den er 1 meter igjen ja. Til gjengjeld så får du nå en penere hekk hvis du passer på å beskjære den litt oftere.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...