Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg er vokst opp med en mor og en far som nærmest er avholdsmennesker, og jeg har vel egentlig aldri vært noe særlig til festmenneske heller. I dag har jeg ikke noe i mot å drikke alkohol, men jeg har aldri drukket så mye av hverken øl eller vin at jeg synes det er sånn spesielt godt. Men jeg kan unne meg en øl i festlig lag, og henger gjerne med på en ost og vinkveld.

Siden jeg er oppvokst slik, så har jeg absolutt ingen formening om hvor mye det egentilg er normalt å drikke av alkohol i dagliglivet. Og som med alt annet så er nok dette også forskjellig fra person til person. Kjæresten min elsker øl, og han slapper gjerne av med en kald pils om kvelden foran tven. Ikke hver dag riktignok, men det blir flere halvlitere på ukedagskveldene og enda flere i helgene. Er dette normalt, eller burde jeg bekymre meg for at han drikker for mye og prøve å roe han litt ned?

(jeg er 24, han er 26 dersom det skulle ha noe å si)

Videoannonse
Annonse
Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg liker også å ta meg et glass vin, og ser egentlig på dette på lik linje med de som tar seg en cola hver dag fordi de liker det. Men i mine øyne er det en forskjell på om det er øl/vin eller alkoholrusen som nytes...

Skrevet

Jeg ville ikke sett på dette som noe problem med mindre han hadde blitt rusa av det flere ganger i uka.

Samboeren min er også veldig glad i øl, og koser seg gjerne med en eller to noen kvelder i uka. Nøyaktig hvor sunt det er er vel en annen sak, men vi har vel alle våre laster! :)

Skrevet

Ikke noe problem. Jeg og forloveden kan gjerne ta oss en pils, eller et glass vin hver kveld. Forskjell på det, og på å drikke seg full hver kveld. Kald pils om kvelden når det er varmt ute er fantastisk! Akkurat som det er fantastisk med et glass rødvin om kvelden når det er kaldt og fælt ute :)

Skrevet

Hvis du har god oversikt over hans konsum, så kan du jo føre en statistikk over en måned i det stille. Det er vanskelig å ha en mening om uten å ha en sånn nogenlunde oversikt :)

Skrevet

Personlig kosedrikker jeg ikke, men jeg kjenner flere som gjør det. La gutten din kose seg, selvfølgelig med måte. :)

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Kjøp lettøl til han, så finner du ut om han drikker mest for å bli ruset, eller smaken av øl :gjeiper:

Skrevet

Blir han ruset av det? Hvorfor gjør han det? Å drikke "flere halvlitere" på hverdager er ikke normalt. For meg er dette et tegn på dypereliggende problemer, men det kan være feil.

Hvordan reagerer han om du spør om han kan la være? Dersom han reagerer med sinne og ikke klarer la være å drikke så har han et problem vil jeg påstå. Nå skal det jo sies at enkelte er så barnslige at de vil tolke dette som et kontrollbehov fra din side, og utvise sinne av den grunn.

Jeg kan godt ta meg en øl til fotballkampen innimellom, mens jeg plukker navlelo og klør meg i skrittet, men det er fordi jeg har lyst akkurat der og da. Ikke fordi jeg føler noe behov for det, det er en vane, eller blir rar om jeg ikke får drukket den ølen.

Skrevet

Det er ganske normalt.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Ts igjen. Ja da veit jeg hvertfall at kjæresten min ikke er den eneste som er glad i øl :gjeiper: Det er definitivt smaken og ikke rusen han går for, så kresen som han er på smaken. Takk for svar. (og når jeg skreiv "flere halvlitere fordelt på ukedagskveldene" så mente jeg sånn totalt på alle ukedagskveldene, ikke på en kveld ;)

Gjest strykebrett
Skrevet

Jeg ser ikke noe som helst galt i det. En samboer som var full flere kvelder i uka ville jeg reagert på, men en øl for å hygge seg syns jeg ikke det er noe galt med.

Skrevet

Hvis det er noen halvlitere fordelt på hele uken kan du sove trygt TS. Det er langt fra unormalt.

Skrevet

Svarer som jeg pleier på dette spørsmålet: foreslå en hvit uke og se hvordan han reagerer på det. Hvis han sier at det er helt ok, så ingen fare. Hvis han derimot blir sinna, så er det fare på ferde.

Skrevet

Jeg drikker ikke i uken, men jeg hadde blitt forbanna av å bli foreslått en hvit uke. Hvorfor da? Fordi han må da få lov til å drikke tre halvlitere fordelt på fem dager, å nekte er bare kontrollerende.

Skrevet

Jeg drikker ikke i uken, men jeg hadde blitt forbanna av å bli foreslått en hvit uke. Hvorfor da? Fordi han må da få lov til å drikke tre halvlitere fordelt på fem dager, å nekte er bare kontrollerende.

Det har ingenting å gjøre med å være kontrollerende, men en fin måte å teste sin egen avhengighet på. Det er ikke snakk om "å få lov" eller "nekte".

Skrevet

Nå er jeg ganske medgjørlig, men jeg ville følt det som et urimelig "hopp" og derfor latt være å hoppe. Hvorfor skal han gjøre det? Han kommer garantert ikke til å se poenget. Om han drikker seg brisen flere ganger i uken er jeg med på notene, men om jeg forstår TS er det snakk om å ta en øl tre dager i uken. :klemmer:

Skrevet

Umulig å vite når man ikke kjenner folk. Det var bare ment som et generelt råd. :gjeiper:

Gjest redstar
Skrevet

Jeg ville ikke sett på dette som noe problem med mindre han hadde blitt rusa av det flere ganger i uka.

Enig, jeg tror ikke du har noe å bekymre deg over :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...