Gå til innhold

Sy bunad - tidsbruk?

Anbefalte innlegg

Gjest tantenipsy
Skrevet

Jeg er ikke en stor håndarbeidsfantast, men strikker litt og har brodert noe. Nå har jeg lyst til å brodere forklè, lue og veske til balsfjordbunad. Resten vil jeg ha en proff sydame til å sy og montere.

Det er ganske mye broderi på forklèet.

Er det noen vante bunadssyere her som kan anslå hvor mye tid man bør se for seg at det vil ta?

Balsfjordbunaden

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Den burde ikke ta lang tid egentlig. Jeg broderte skjorte, stakk, vest og veske til Nordlandsbunaden, uten å ha sydd annet enn korsting på forhånd. Jeg begynte i februar, og fikk bunaden ferdig til et bryllup 14 mai... Kan jo legge til at jeg da var hjemmeværende og hadde god tid til å brodere.

I ettertid har jeg brodert et par Rogalandsbunader og storsjal til denne.

Jeg vil tro jeg kanskje hadde brukt 3 måneder max på dette. Men det avhenger jo selvsagt av fingerferdighet og hvor mye tid du har til rådighet...

Gjest tantenipsy
Skrevet

Takk for svar!

Ja, synes jo selv at den ser overkommelig ut, men når man aldri har brodert bunad før er det vanskelig å gjette seg til. "Mye arbeid" sa de på Husfliden, men hvor mye er mye, liksom :)

Jeg er hjemme i barselpermisjon til november, så nå tror jeg at jeg skal kjøpe materialpakken og sette igang!

Gleder meg skikkelig til å se storjenta min bli konfirmert i en bunad som jeg selv har brodert; )

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg brukte fire mndr. på hele bunaden min, og hadde ikke brodert noe siden 5. klasse på barneskolen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...