toyses Skrevet 13. april 2010 #1 Skrevet 13. april 2010 Hvis det er noen som vet av solkrem på mindre flasker/tuber så si ifra. Jeg leste senest idag en artikkel på kg om at vi ikke må bruke solkrem som har gått ut på dato. Jeg skjønner jo selvfølgelig det. Men hvorfor selges det så lite solkrem på små flasker/tuber. Jeg vet ikke hvor lang holdbarhet det er på solkrem, er det 1 år eller kanskje 2? Uansett så går solkremen vår alltid ut på dato før vi har rukket å kommet halveis ned på flaska.
Gjest AnonymBruker Skrevet 13. april 2010 #2 Skrevet 13. april 2010 Du får kjøpt mindre flasker på apoteket. Jeg bruker å ha en på 100 ml derfra, siden den får lov til å være med i håndbagasjen på flyet. Om det er for stort bruker du alt for lite solkrem. En 100ml holder akkurat fra påske og til sommeren er over for meg, og da bruker jeg den kun i ansiktet.
Gjest AnonymBruker Skrevet 13. april 2010 #3 Skrevet 13. april 2010 Hvis det er noen som vet av solkrem på mindre flasker/tuber så si ifra. Jeg leste senest idag en artikkel på kg om at vi ikke må bruke solkrem som har gått ut på dato. Jeg skjønner jo selvfølgelig det. Men hvorfor selges det så lite solkrem på små flasker/tuber. Jeg vet ikke hvor lang holdbarhet det er på solkrem, er det 1 år eller kanskje 2? Uansett så går solkremen vår alltid ut på dato før vi har rukket å kommet halveis ned på flaska. Nå er det slik at hvis du bruker solkremen riktig, det vil si riktig mengde blir påsmurt med riktig mellomrom, så vil en normalstor flaske/tube solkrem for en person vare i ca 2-3 uker. De aller fleste smører på for lite solkrem, både for tynt lag, og for sjeldent, og da er det ikke rart at en flaske solkrem ikke blir brukt opp i løpet av sommeren.
Gjest AnonymBruker Skrevet 13. april 2010 #4 Skrevet 13. april 2010 Nå er det slik at hvis du bruker solkremen riktig, det vil si riktig mengde blir påsmurt med riktig mellomrom, så vil en normalstor flaske/tube solkrem for en person vare i ca 2-3 uker. De aller fleste smører på for lite solkrem, både for tynt lag, og for sjeldent, og da er det ikke rart at en flaske solkrem ikke blir brukt opp i løpet av sommeren. Her er det mange faktorer (bokstavlig talt ) du glemmer bort. F.eks. type solkrem/faktor. Og: Det kommer vel an på hvor i verden man befinner seg og hvor mye man er utendørs. Jeg bruker svært lite solkrem i løpet av en sommer. Jeg er blek og blir lett solbrent hvis det faktisk er sol ute, så jeg ville nok merket det om jeg brukte for lite solkrem. Jeg bruker solkrem ved behov.
Auri Skrevet 13. april 2010 #5 Skrevet 13. april 2010 Nå skal man egentlig smøre hver bit av huden som ikke er dekket av klær hver eneste dag året gjennom helst, og hvertfall fra påske til høstferien. Selv om vi er langt nord, så er det fortsatt farlige UV-stråler her resten av året utenom juli og august også.
Gjest AnonymBruker Skrevet 13. april 2010 #6 Skrevet 13. april 2010 Her er det mange faktorer (bokstavlig talt ) du glemmer bort. F.eks. type solkrem/faktor. Og: Det kommer vel an på hvor i verden man befinner seg og hvor mye man er utendørs. Jeg bruker svært lite solkrem i løpet av en sommer. Jeg er blek og blir lett solbrent hvis det faktisk er sol ute, så jeg ville nok merket det om jeg brukte for lite solkrem. Jeg bruker solkrem ved behov. Jeg blir også svært lett solbrent (vi snakker boblende hud om jeg ikke smører meg og er i solen for lenge) og jeg bruker absolutt ikke nok solkrem. Jeg husker ansiktet (jeg er første AB her) men desverre ikke resten av kroppen. Og om man ikke blir solbrent eller opplever så "dramatiske" reaksjoner som meg er det likevel svært viktig å bruke solkrem. Man skal ikke la seg lure av at Norge ligger såpass langt nord
Gjest AnonymBruker Skrevet 13. april 2010 #7 Skrevet 13. april 2010 Nå skal man egentlig smøre hver bit av huden som ikke er dekket av klær hver eneste dag året gjennom helst, og hvertfall fra påske til høstferien. Selv om vi er langt nord, så er det fortsatt farlige UV-stråler her resten av året utenom juli og august også. Veldig riktig Her brukes det ansiktskrem med faktor 15 gjennom hele året, og faktor 50 om det er bra med sol ute. Og ja, jeg blir fremdeles brun
Meaty Skrevet 13. april 2010 #8 Skrevet 13. april 2010 Jeg har fått høre av en produsent av solkrem at faktoren halveres når kremen har gått ut på dato. Solkrem på mindre flasker hadde vært en god idé, for jeg bruker heller ikke opp en hel flaske på en sommer. Jeg er ikke noe glad i sol i utgangspunktet, og prøver å holde meg mest i skyggen, evt. innendørs. Men jeg lurer på om det finnes solkrem som ikke er parfymert? Jeg hater lukten av solkrem! Jeg er plaget av eksem og veldig tørr hud, og bruker masse fuktighetskremer, men de er uparfymerte.
Gjest AnonymBruker Skrevet 13. april 2010 #9 Skrevet 13. april 2010 Jeg har fått høre av en produsent av solkrem at faktoren halveres når kremen har gått ut på dato. Solkrem på mindre flasker hadde vært en god idé, for jeg bruker heller ikke opp en hel flaske på en sommer. Jeg er ikke noe glad i sol i utgangspunktet, og prøver å holde meg mest i skyggen, evt. innendørs. Men jeg lurer på om det finnes solkrem som ikke er parfymert? Jeg hater lukten av solkrem! Jeg er plaget av eksem og veldig tørr hud, og bruker masse fuktighetskremer, men de er uparfymerte. Ja, det finnes uparfymert solkrem. Har god erfaring med Cosmica der.
Cata Skrevet 13. april 2010 #10 Skrevet 13. april 2010 Du får kjøpt mindre flasker på apoteket. Jeg bruker å ha en på 100 ml derfra, siden den får lov til å være med i håndbagasjen på flyet. Om det er for stort bruker du alt for lite solkrem. En 100ml holder akkurat fra påske og til sommeren er over for meg, og da bruker jeg den kun i ansiktet. Om man bruker alt for lite kommer vel an på hvor ofte man er i solen . Selv kan jeg ikke fordra å være i solen og er typisk "inne-menneske" så jeg bruker bare solkrem hvis jeg skal være lenge i solen eller går på stranda/er på sjøen, så jeg kan fint ha en vanlig flaske i 3-4 år hva mengde angår. (Men vet jo den blir temmelig "vassen" til slutt i så fall.) Så jeg sier ja takk til små flasker som jeg kan få brukt opp i løpet av en sesong eller to.
Gjest AnonymBruker Skrevet 14. april 2010 #11 Skrevet 14. april 2010 Jeg er faktisk ikke den som er mest i solen jeg heller, men smører på hver dag Og de små flaskene finnes jo, så jeg ser ikke problemet
Djungelvrål Skrevet 14. april 2010 #12 Skrevet 14. april 2010 Solfaktor 50? Hadde aldri blit brun jeg da.. Hva gjorde man før, husker det sterkeste som fantes når jeg var liten var faktor 10. Ble ikke brent av den.
toyses Skrevet 14. april 2010 Forfatter #13 Skrevet 14. april 2010 Åh, jeg visste ikke at det fantes solkrem på så små flasker. Topp :D Jeg smører meg for lite, jeg vet jo det. Skal jeg sitte ute på verandaen i solen en varm sommerdag, så smører jeg meg kanskje 3 ganger? Men å smøre seg hver time blir litt tungvint for meg, det er noe annet når jeg ligger på stranda/er i syden osv. Jeg vet det er UV-stråler selv om sola ikke skinner, men da smører jeg meg ikke, selv om jeg kanskje burde. Man må ikke bli for manisk med dette med solkrem og UV-stråling heller. Solfaktor 50 er jo solblokk. Det er kanskje viktig å få litt av næringen fra sola også da? Sol er sunt for oss vet du, masse vitamin D :D En liten kommentar: Jeg har sett noen som gir solblokk til barna sine, fordi de ikke skal bli solbrent. Jeg vil jo ikke at barna mine skal bli solbrent jeg heller, men når de bruker solfaktor 50 så vil ikke barna få farge i det hele tatt og de har mye lettere for å bli solbrent senere i livet. Barna har godt av litt brunfarge de også, slik at huden venner seg til sola.
Gjest Elfrida Skrevet 14. april 2010 #14 Skrevet 14. april 2010 Solfaktor 50? Hadde aldri blit brun jeg da.. Hva gjorde man før, husker det sterkeste som fantes når jeg var liten var faktor 10. Ble ikke brent av den. I gamle dager fikk alle som en masse rynker og hudkreft...eller no. Mye bedre å begrense solingen enn å ligge å steke hver dag innsmurt i faktor 50.
Auri Skrevet 14. april 2010 #15 Skrevet 14. april 2010 Elfrida har helt rett... Er en grunn til at de ivrigste "soltilbederne" på 70-80 tallet ser ut som inntørka svisker idag. De som kun brukte sololje og ingen faktor. UV-skader heter det. Ødelegge huden, heter det. Selv om man ikke blir brent på overflaten, så ødelegger du huden din.
Gjest AnonymBruker Skrevet 14. april 2010 #16 Skrevet 14. april 2010 Solfaktor 50? Hadde aldri blit brun jeg da.. Hva gjorde man før, husker det sterkeste som fantes når jeg var liten var faktor 10. Ble ikke brent av den. Solfaktor 50 ja Pga. huden min og forhøyet risiko for hudkreft så kjører jeg det Den er ikke sunblock heller, husker ikke helt hva forskjellen var, men det kan man jo spørre om der man kjøper den.
Gjest AnonymBruker Skrevet 14. april 2010 #17 Skrevet 14. april 2010 Sunblock blokkerer alt av stråler, solkrem stenger ute noe. SPF står for hvor lenge man kan være ute i solen uten å bli brent.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå