Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Jeg vurderer å kjøpe leiereim til poden. En sånn reim som jeg fester rundt overkroppen slik at han gå fritt og jeg fremdeles har kontroll.

Ser nesten ingen som har det for tiden, er det noen grunn til det.

Gutten min er snart 2 og han stikker av hele tiden.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er vel ikke helt stuerent for tiden å ha unger i bånd... men praktisk, ja, du verden. Det selges i barnetøy-utstyrsbutikker som vognsele. selv hadde vi ungen i vogn til han kunne holde hpnden og gå vanlig. Men vi har ALLTID holdt hånd og det har ALDRI vært diskusjon om å ikke holde hånden når vi er ute og går. Så dette kan trenes inn tidlig.

Hvis det er stas å være med i butikken, så holder vi hånd på parkeringsplass, ellers går mamma/pappa i butikken alene.

Fra ungen kunne gå, har han fått sånn liten vogn å trille, ble det tull og tøys så var det rett ut i bilen og hjem og mamma/pappa handler alene. I dag har vi en fireåring som er reell hjelp i butikken, er det mange mennesker eller andre steder vi ikke vil han skal stikke av så gjør han ikke det/holder hånden.

Får ungen din sele, vil han aldri oppdras til dette - så praktisk ja, og visst har jeg vel kunnet ønske meg det noen ganger, i dag er jeg glad vi tok den harde veien.

Skrevet

Jeg reagerer litt når jeg ser det, men alikevel skjønner jeg at det er utrolig kjekt :)

Har igrunn bare sett to stk som har hatt det på barn......

Skrevet

Jeg har brukt sele på nummer to fordi hun rett og slett var helt vill. Hun hadde en liten sekk på seg, så gikk selen fra den til meg. Hun hatet vogna fra det øyeblikket hun kunne gå, og jeg ville heller ha på henne sele enn risikere at hun løp rett ut foran en bil fordi jeg var uoppmerksom i et øyeblikk. Men nå har hun roa seg ned, så vi har sluttet med selen, og nå går hun bli og fornøyd og holder i hånden - så de kan nok lære det selvom man bruker sele når det står på som verst;) Hun er 3 nå - blir 4 til høsten, og vi slutta vel for omtrent et år siden.

Gjest ThatWoodcut
Skrevet

Mamma brukte sele på broren min da han var liten, han var også veldig glad i å stikke av. Og jeg hadde ikke reagert om jeg hadde sett noen gå med barnet i "bånd", selv om jeg aldri har sett dette da...

Jeg husker at vi pleide å bruke den til å leke hund eller hest med også, så om det er andre barn i nærheten kan den bli morsom=) Bare pass på, jeg bandt broren min fast til et tre en gang og gikk min vei :fnise:

Skrevet

Jeg brukte det på min minste, rett og slett fordi han var en skikkelig liten ape! Han var liten av vekst, og lærte tidlig å gå, dvs, han lærte å løpe. Det gikk som regel greit å holde i hånden, men hånden var liten og var man svett var det kjapt at den gled ut av grepet. i tillegg hadde jeg da en gutt på 4 som ikke heller sto stille mer enn han behøvde.

Da jeg var alene på tur med dem til sørlandet inførte jeg båndtvang på barn under en meter, for å si det slik, jeg hadde på ham vognselen, og brukte en kort lenke på den. Særlig på Morr-Horten fergen og i Dyreparken var det greit. For i dyreparken var han totalt fryktløs, tigrene var "pus" krokodillene var "fisle" og han var helt klar for å bade sammen med sjøløvene...

Jeg møtte forøvrig mange med små unger som stresset hit og dit etter dem og som utbrøt: ååå, sånn skulle vi også hatt!

Skrevet

Ofte er alternativet til sele med bånd at ungen settes i vogna med sele på, jeg synes ikke det noen forskjell på bruken av sele om barnet går selv eller sitter i vogn. :gjeiper:

Gjest SmallTalk
Skrevet

Det er kanskje ikke helt stuerent, men jeg ser definitivt der praktiske i det. Og om man har barn i sele i vogna eller i bånd når det går, går vel ut på ett? Heller en fornøyd unge i som går i "bånd", enn en grinete unge i vogna med sele på. :)

Bestemor satte onkelen min i "bånd" når han var liten, kort og godt fordi dersom hun slapp han løs så var han over alle hauger før hun fikk sukk for seg.

Skrevet

Praktisk for dem som har tre barn som stikker av... Man har jo uansett ikke nok hender til at alle kan leie.

Skrevet

Så det mye i Irland da jeg bodde der, men tror jeg bare har sett det her i Norge en gang. Vi har vurdert det selv, men ikke følt behovet for det enda. Et par praktiske råd:

* Bruk en sele som festes om overkroppen på barnet, og ikke rundt håndleddet. Du har mye bedre kontroll på ungen på denne måten, og kan også lettere hindre fall.

* Pass på at båndet ikke er for langt. Du vil ikke risikere at noen går mellom deg og ungen og drar ham/henne overende.

* Båndet betyr ikke at barnet er helt trygt og at man kan ignorere det (så et par skremmende eksempler av dette). Båndet er kun en forsikring mot at barnet ikke stikker av/blir borte i mengden, og jeg ville fortsatt oppfordret barnet til å leie deg, spesielt i "farlige" situasjoner (steder med biler osv).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...