Gjest AnonymBruker Skrevet 13. april 2010 #1 Skrevet 13. april 2010 Jeg og samboeren tenker på å kjøpe noe større sammen. Totalt kan vi vel få omlag 3 millioner i lån. Jeg har egenkapital på omlag 1,5 millioner og har en inntekt på 500 000. Når vi nå skal ta opp nytt lån tenker jeg at vi ikke skal ta opp mer lån enn at jeg kan sitte igjen med boligen ved et evt brudd. Hvor stort boliglån er det da forsvarlig å ta opp, og hvor mye vil banken godta? Går de med på avdragsfrihet for å unngå salg av boligen? med den egenkapitalen jeg har vil de jo ha sikkerhet. Men ser jo også at et lån på 2,5-2 millioner gir veldig store utgifter pr mnd...
Gjest navnelapp Skrevet 13. april 2010 #2 Skrevet 13. april 2010 Du kan få avdragsfridom i to-tre år, det gir deg eit pusterom. Noko meir enn 2,5 mill er heilt urealistisk. Husk på faste utgifter, vedlikehaldskostnader osv..
Gjest navnelapp Skrevet 13. april 2010 #3 Skrevet 13. april 2010 (endret) dobbelpost. Endret 13. april 2010 av Alt godt
Rosalie Skrevet 13. april 2010 #4 Skrevet 13. april 2010 Med inntekt på 500.000 vil nå jeg påstå at mer lån enn mellom 1.5 og 2 mill er urealistisk.
Gjest yojo Skrevet 13. april 2010 #5 Skrevet 13. april 2010 Jeg tjener ca 350 -400 000 i året. Jeg har lån på 1,4 mill. Jeg er samboer og vi har et gjeldsfritt hus ved siden av.
Gjest AnonymBruker Skrevet 13. april 2010 #6 Skrevet 13. april 2010 TS her. Det er jo selvsagt ikke slik at jeg planlegger å ta opp så stort lån alene, jeg planlegger jo ikke at det skal bli slutt mellom meg og samboeren! Det er vel heller det at jeg ikke ser for meg at jeg skal slippe å selge leiligheten mhvis det blir slutt. Jeg ville jo selvsagt aldri funnet på å ta opp så stort lån alene. Noen som har erfaring/kunnskap fra liknende situasjon?
ism85 Skrevet 13. april 2010 #7 Skrevet 13. april 2010 Skandiabanken tibyr avdragsfritt lån i 20år dvs så lenge at inflasjon har spist opp det aller meste av lånet ditt. Om du tjener 500k og bruker det sifo sier du skal m/bil U/barn har du igjen ca 21k /mnd Om vi sier at du kan bruke 15k av disse på lån kan du takle en rente på 10% med et lån på 2,5mil. avdragsfritt. Om renta er 9% kan du med dine 15k i mnd betale renter og avdrag med nedbetalings tid på 30år. Du kan altså forholdsvis lett sitte med et lån på 2,5mil men det er jo et veldig stort lån og ting kan forandre seg drastisk om du blir arbeidsledig renta blir ekstremt høy eller andre ting. men nå har du jo så mye EK at det ikke børe bli noe problemer for deg
Gjest Constanze Skrevet 14. april 2010 #8 Skrevet 14. april 2010 (endret) Jeg har samme innstilling som deg. Ønsker å ha et hus som jeg eier selv og kan sitte med selv uten problemer hvis jeg skulle bli alene. Min inntekt er 450.000 og jeg hadde 3.500.000 i egenkapital da vi bygde det nye huset. Jeg valgte å legge omtrent alle pengene i huset for å komme billigst mulig utav det, så jeg sitter i dag med totalt lån på 1.400.000. Dette er et samlet lån for flunkt nytt hus og en 2009-modell bil. Lånet på 1.400.000 koster meg omtrent 8000 kroner pr mnd, og mesteparten av de 8000 er avdrag. Synes jeg har det som plommen i egget - har råd til det meste. Må legge til at mannen min eier også en eiendom - men den leier vi ut. Endret 14. april 2010 av Constanze
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå