sabrina111 Skrevet 13. april 2010 #1 Skrevet 13. april 2010 Hei KG. vil begynne med å si at jeg er 20 år og blir 21 i juni. Jeg bor for tiden i en leilighet ikke så langt unna moren min, og jeg tenker virkelig på å adoptere søstra mi\ få henne vekk fra den grusomme moren min. Moren min behandler søsteren som et 0, hun tvinger søstern til å gå 6 km til skolen hver dag, og hjem igjen,mens hun kjører den samme veien hver morgen.Hun elsker de andre ungene, og behandler dem så mye bedre enn søstern, hun behandler stesøstra mi som gull, mens hun driter i meg og søstra mi. Hun straffer søstern med å si at hun ikke får lov til å komme å besøke meg. For ikke så lenge siden så sa søstra mi til meg at hun har begynt å røyke + kutte seg selv pga mamma. Fordi mamma gjør henne så ulykkelig at hun tenker på selvmord til tider. Hun er dypt deprimert, og vil komme seg vekk. Hun mener at ingen elsker henne i denne verden untatt meg, og at hun ikke har noe mor. Faren våres er like grusom. Jeg vil hjelpe til. Jeg vil at søstra mi skal bo hos meg, men for tiden så har jeg ikke noe jobb og går på nav. Men lykken hennes betyr alt for meg, og jeg vil ikke at hun skal gå gjennom det samme jeg gjorde. måtte flytte ut når jeg var 17 fordi jeg ikke klarte det mer. Moren min har ikke den evnen til å vise kjærlighet, alt med henne handler om makt. Hun liker å ha makt over oss. altså true oss med feks. hvis vi ikke vasker bilen så får vi ikke sitte på med henne i 1 mnd. Hun har til og med sagt til meg at jeg ikke er datteren hennes når jeg trengte hjelpen hennes. Det er så mange andre grusomme ting, men jeg tror at dere skjønner bildet. Jeg vet ikke helt hvordan dette pågår, og det er derfor jeg trenger råd i fra dere. btw søstra mi er 14 og blir 15 i oktober.
Shade Skrevet 13. april 2010 #2 Skrevet 13. april 2010 (endret) Det er nok helt umulig å adoptere henne men hva med å ta kontakt med barnevernet? Så lenge dis søster tørr å fortelle de alt er det en god sjanse for at hun kan få hjelp til å flytte vekk Endret 13. april 2010 av Shade
Gjest AnonymBruker Skrevet 13. april 2010 #3 Skrevet 13. april 2010 Hei kjære deg, Det er godt dere har hverandre med slike foreldre. Ikke la noe ødelegge ditt forhold med din søster, så har dere hverandre. Det er tøfft å miste datterfølelsen, men om man har et søsken som forstår så er det mye mye lettere. Det var utrolig trist å høre om din mor. Jeg anbefaler dere å ta kontakt med barnevernet, og få din søster i terapi. Kansje barnevernet kan komme i kontakt med dine foreldre? Studerer du?
Gjest Gjest Skrevet 13. april 2010 #4 Skrevet 13. april 2010 Det er fantastisk at du tar ansvar der den som egentlig skulle tatt ansvar feiler. Det du antyder kan imidlertid bli veldig krevende for deg, og det er ikke sikkert alt fungerer like bra mellom dere som det gjør idag, om din søster flytter til deg. Å bo sammen kan ofte medføre div diskusjoner og uenigheter. Det synes imidlertid klart at søstern din må bort, nesten uansett hvor hun flytter. Som andre sier vil barnevernet sansynligvis kunne hjelpe i en situasjon som dette, og det er mulig at barnevernet faktisk kan akseptere at din søster blir boende hos deg. Dette vet jeg imidlertid veldig lite om og jeg synes du derfor skal undersøke dette med BV før du gjør noe mer. Det kan f.eks. gjøres ved at du får noen bekjente til å snakke med BV i første omgamg uten at de forteller hvem det gjelder. Før du forteller hvem du er til BV bør du ha tenkt grundig gjennom situasjonen, hva det vil koste deg rent økonomisk og hva du kan forvente av økonomisk støtte. Du bør også ha en plan hvordan ting kan/bør fungere og helst vite om din søster kan akseptere disse punktene. I det hele tatt bør du ha svar på flest mulig spørsmål om hvordan dette praktisk kan gjennomføres og litt om grensesetting, etc, FØR du kontakter barnevernet. Du må også huske at du ikke får noen støtte fra din søster er 18 år og kansje ønsker å studere videre. Men selv om det kan synes som om det er mange hinder for å finne en løsning synes jeg du bare skal stå på videre. Jeg tror DU er den typen som kan finne løsninger, og sammen med din søster kan dere bli enig så det meste ordner seg.
Gjest AnonymBruker Skrevet 18. april 2010 #5 Skrevet 18. april 2010 Godt for søsteren din at hun har deg! jeg synes du burde finne noen å rådføre deg med. Kanskje et familievernkontor eller barnevernet?
Vibi Skrevet 19. april 2010 #6 Skrevet 19. april 2010 Jeg tviler på at det er mulig å adoptere sin egen søster, men hva med å være fosterhjem for henne? Er det mulig? Isåfall får du jo støtte fra Bufetat også.. Samt en fast sum i måneden som skal dekke utgifter. Hvor gammel er søsteren din? Vet ikke hvordan dette fungerer, så jeg slang bare ut et forslag:)
Gjest AnonymBruker Skrevet 19. april 2010 #7 Skrevet 19. april 2010 Det skal mye til at du skal få hjelp av BV med det du skriver her. Hva om moren din sier hun ikke lar henne sitte på til skolen fordi hun mener det er sunt å gå? Og det at hun forlanger at de skal vaske bilen for å få lov til å sitte på med henne er jo faktisk ikke så urimelig om man tenker etter. Dere kjenner henne jo selvfølgelig bedre enn hva jeg gjør og det kan godt tenkes at hun er et monster, men disse to eksemplene vil dere nok ikke komme langt med om dere tar opp situasjonen med barnevernet.
Gjest fosterbarn Skrevet 20. april 2010 #8 Skrevet 20. april 2010 Min søster hjalp meg fra mamma Hun lot meg bo hos seg (uten å sifra til mamma) og meldte i fra til barnevernet og skole- og hadde lange samtaler med dem. Deretter bodde jeg en stund hos søsteren min, før jeg kom i ungdomshjem,beredskapshjem og fosterhjem. Hvis søsteren min hadde kunnet ha meg, så ville jeg nok ha bodd hos henne (med hjelp fra barnevernet), men noen adopsjon tror jeg neppe at det ville ha vært. Hvis søsteren din har det ille, så synes jeg at du skal hjelpe henne. Du kan alltids være et besøkshjem, for det å være et fosterhjem er temmelig strengt.
Gjest Dhanu Skrevet 21. april 2010 #9 Skrevet 21. april 2010 Kontakt barnevernet og ta det derfra. Har problemer med å skjønne hvorfor de skulle ha noe imot at to såpass voksne søstre bor sammen, jeg flyttet hjemmefra da jeg var ett år eldre enn søsteren din (15) og det uten at det var problematisk hjemme overhode.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå