FrøkenFjong Skrevet 12. april 2010 #1 Skrevet 12. april 2010 (endret) Da jeg var yngre syntes jeg bare det var patetisk og teit med gutter som ville bære tunge poser for meg, lukke opp dører, "hjelpe" med småting og være oppmerksomme. I dag er det helt annerledes. Jeg legger godt merke til hvis en mann/gutt lukker opp døren, bærer bagen min, rydder bort tallerkener - rett og slett "gjør de små tingene". Tidligere var blomster det dummeste jeg visste, i dag er det noe av det fineste jeg vet å få. Jeg er i slutten av 20-årene, og lurer på om dette rett og slett er noe som har kommet "med alderen" og at flere der ute setter pris på dette, eller om vi i Norge bare er generelt uromantiske og "likestilte", siden det ikke er noen selvfølge at gutta er litt gentlemen. Når det er sagt, mener jeg det er helt naturlig at begge parter rydder bort tallerkener, holder leilighet i orden etc hvis man bor sammen. Det jeg mener er forskjellen mellom den "daten" som faktisk er bevisst på å "varte" opp litt, og den som ikke tenker tanken i det hele tatt. Noen synspunkter/erfaringer? Endret 12. april 2010 av FrøkenFjong
Zealuu Skrevet 12. april 2010 #2 Skrevet 12. april 2010 Vi er alle barn av den lutherske kirke og arbeiderpartilikestilling - trekker man ut stolen for en dame er man sær, har sett for mange amerikanske filmer, eller sikkert bare ute etter sex.
Strenge Frk.Gerd Skrevet 12. april 2010 #3 Skrevet 12. april 2010 Jeg synes det er hyggelig. Men det skjer oftere med utenlandske menn (som italienere, franskmenn.. amerikanere.. osv).
Gjest Airi Chikako Skrevet 12. april 2010 #4 Skrevet 12. april 2010 Jeg liker det, jeg Det er jo av velment, og det er ingenting galt med vanlig høflighet, uansett om vi er likestilte eller ikke. Har hørt om jenter som har blitt rasende om gutten har holdt opp døra for dem og lignende, det er i alle fall ikke riktig framgangsmåte Kjæresten min er verdens mest galante, og det er en bra ting. Jeg er 22, og jeg tror de fleste setter pris på en gentleman.
Gjest Airi Chikako Skrevet 12. april 2010 #5 Skrevet 12. april 2010 Vi er alle barn av den lutherske kirke og arbeiderpartilikestilling - trekker man ut stolen for en dame er man sær, har sett for mange amerikanske filmer, eller sikkert bare ute etter sex. Jeg har til gode å oppleve at noen har trekt ut stolen for meg og fått det til å bli naturlig. Da blir det mye fomling før man får satt seg godt til rette. Sikkert hyggelig om han får det til da^^ Alt annet liker jeg godt, åpning av dører, at han fører deg inn i rommet, tilbyr seg å bære baggasjen bla.
Gjest hogwash Skrevet 12. april 2010 #6 Skrevet 12. april 2010 Alt annet liker jeg godt, åpning av dører, at han fører deg inn i rommet, tilbyr seg å bære baggasjen bla. Disse tingene har jeg fått langt fler negative tilbakemeldinger på ("tror du jeg er helt hjelpesløs eller?") enn positive. Da er det fort gjort å slutte...
Gjest Gjest_Michelet Skrevet 12. april 2010 #7 Skrevet 12. april 2010 Ja til gentlemen og litt oppvartning :rødme: Men det går begge veier, jeg kan gjerne varte opp en mann også
Gjest Mahareth Skrevet 12. april 2010 #8 Skrevet 12. april 2010 Jeg tenker at jenter som reagerer negativt på det ikke har tenkt over at meningen bak er fin. Forøvrig lar jeg alltid min kjære åpne dører, bære tunge ting, gi meg blomster og det han måtte ønske. Mulig jeg setter foten ned ved å bli ført inn i et rom, men det har han ikke prøvd seg på heller. Han drar ikke ut stolen min, for det faller ikke naturlig for noen av oss. Men vi har diskutert det
Cuckold Skrevet 12. april 2010 #9 Skrevet 12. april 2010 Ja til gentlemen og litt oppvartning :rødme: Men det går begge veier, jeg kan gjerne varte opp en mann også Helt klart. Det må gå begge veier : http://lh4.ggpht.com/_Ve2DaGK5dmU/ShtQhQ8ztrI/AAAAAAAAAz0/TJdvb56SLtI/s800/feminists.jpg
Kamikatze Skrevet 12. april 2010 #10 Skrevet 12. april 2010 Vel, du blir ikke nedkjefta for å ha holdt oppe ei dør mange gangene, før du finner det klokest å bare sleppe den i fleisen på dem...
babord Skrevet 12. april 2010 #11 Skrevet 12. april 2010 Holde oppe døren, hjelpe med bagasje, trekke ut stolen(om man er ute og spiser eller i middag hjemme hos noen, ikke hjemme hos meg & sambo ved frokostbordet liksom) er egentlig ting jeg forventer litt Ser ikke på det som å være spesielt gentleman, bare vanlig folkeskikk. Trenger ikke å være alltid, jeg blir ikke sur hvis det ikke skjer, men i alle fall i formelle sammenhenger går jeg ut fra at en mann/gutt vet hvordan man oppfører seg. Det gjelder jo begge kjønn, det...å ha litt 'grace' og stil å hente fram når en må i alle fall, så kan en chille litt mer i hverdagen Tror ikke noen av mine venninner tar litt dannede fakter ille opp i alle fall, men hvis mannen insisterer selv om det er i en rar sammenheng eller bare blir kleint så er det jo ikke gentlemanaktig lenger, poenget er vel å få en litt elegant flyt på det hele
MissStiles Skrevet 12. april 2010 #12 Skrevet 12. april 2010 Eksen var en sånn gentleman!! Holdt opp døren for meg, dro ut stolen for meg ++ Skulle ønske det fantes flere som han!! Liker at gutter er litt gammeldagse og åpner opp døra for jenta osv..
Gjest A Skrevet 13. april 2010 #13 Skrevet 13. april 2010 Vel, du blir ikke nedkjefta for å ha holdt oppe ei dør mange gangene, før du finner det klokest å bare sleppe den i fleisen på dem... Signerer på den, Kamikatze. Men damer som er gravid pleier å bli litt mer glad.
Green Lady Skrevet 13. april 2010 #14 Skrevet 13. april 2010 Jeg er heldigvis svært bortskjemt på det området, og synes det er kjempefint å ha en gentleman av en kjæreste :rødme:
Gjest Hedda Gabler Skrevet 13. april 2010 #15 Skrevet 13. april 2010 Jeg syns det er utrolig hyggelig. Regner med at det blir gjort i beste mening, og gir meg litt prinsessefølelse i hverdagen.
Marshmallow Skrevet 13. april 2010 #16 Skrevet 13. april 2010 Kjæresten min holder alltid opp dører og hjelper meg på med kåpen etc. Han er sveitsisk, så kanskje det faller litt mer naturlig for han enn for mange nordmenn? Når en fremmed mann holder opp døra for meg føles det av og til litt awkward, blir til at jeg mumler frem en takk og ser ned. Blir iallfall ikke fornærmet!
Gjest Dainty Skrevet 13. april 2010 #17 Skrevet 13. april 2010 Jeg digger det! Jeg synes det er kjempesexy med menn som er litt galante. Helst på en slik måte at det virker som det bare ligger i naturen hans å være høflig og hensynsfull, ikke på en overdrevet, slesk måte. Når en mann vet å være gentleman, ser man jo lett for seg at han også vet å behandle en kvinne som en prinsesse i sengen
Kamikatze Skrevet 13. april 2010 #18 Skrevet 13. april 2010 Når en mann vet å være gentleman, ser man jo lett for seg at han også vet å behandle en kvinne som en prinsesse i sengen Enkelte, nevner ingen brukernavn, kan risikere å bli temmelig overrasket en sein kveldstund når stearinlyset er tømt og vinen blåst ut...
Havbris Skrevet 13. april 2010 #19 Skrevet 13. april 2010 Jeg setter veldig stor pris på mannen min som er av den galante typen! Hvordan viser vi kvinner det tilsvarende for våre menn?
^^Belle^^ Skrevet 13. april 2010 #20 Skrevet 13. april 2010 (endret) Jeg kan synes det er litt kleint (i mangel på et bedre ord...flaut?) dersom det blir for mye av det gode. Å bli ført inn i et rom? Men jeg takker ikke nei til bagasjebæring da. En god mellomting er som oftest det beste. Endret 13. april 2010 av ^^Belle^^
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå