tineline Skrevet 12. april 2010 #1 Skrevet 12. april 2010 Jeg har i mange år og mange blokker opplevd at folk setter i gang og bråker sent på kveld. Som nå, hvor mine naboer over startet bankingen (med hammer og spiker) kvart over ti, hvorpå det høres ut som om de sleper møbler over gulvet - og nå dro de faktisk i gang drillen også (Klokka elleve om kvelden). Her i blokka skal det ikke forekomme boring, banking og lignende støy etter kl 21.00, og spesielle hensyn skal tas mellom kl 23 og 06. Dette er alltid noe av det første jeg setter meg inn i når jeg flytter. Hva med dere? Utviser dere hensyn etter regelverket, eller tenker dere ikke over det? Vet dere når det skal være stille, og hender det at dere blåser i det? Jeg er ikke så interessert i tips til hva jeg kan gjøre med naboen (har planen klar) som i forholdet folk har til regler mer generelt, og allmenn hensyntagen til folk rundt seg når man bor i blokk.
Gjest Mahareth Skrevet 12. april 2010 #2 Skrevet 12. april 2010 Her er det ikke lov med borring og banking etter 19 (17 på lørdag). Vaskeriet kan brukes til 20. Det skal være stille etter 23 her også. Kan ikke skjønne hvorfor folk mener at reglene bare gjelder for alle andre
Tempus Fugit Skrevet 12. april 2010 #3 Skrevet 12. april 2010 Her skal det ikke være høye lyder som f.eks. banking etc etter kl 8, og det skal være generelt stille mellom kl 22 og 6.
Gjest strykebrett Skrevet 12. april 2010 #4 Skrevet 12. april 2010 Jeg aner ikke hva reglene er her jeg bor, men holder meg til det jeg mener er alminnelig folkeskikk. Dersom jeg må lage høy lyd som banking og boring gjør jeg det på dagtid. Det er tomme butikklokaler i hele førsteetasjen altså mellom vaskekjelleren og nærmeste nabo, så jeg vasker når som helst. Ser at andre i blokka også gjør det så tror ikke det er noe problem. Syns egentlig det er synd at man skal trenge strenge regelverk med tidspunkter, alminnelig fornuft og folkeskikk burde egentlig være nok, men jeg skjønner jo at det dessverre er en utopi.
Pingting Skrevet 12. april 2010 #5 Skrevet 12. april 2010 Jeg er skikkelig overfølsom og irritabel for lyd så ja - det setter jeg meg inn i. Nå forventer jeg selvfølgelig ikke at folk skal ta ekstra hensyn til at jeg er veldig lydvar (her om dagen våknet jeg av at naboen min løste døra si. Har ikke tenkt å be ham om å slutte å låse dører etter kl 23, akkurat), men jeg synes dte går inn under vanlig folkeskikk å repektere slike tider.
tineline Skrevet 12. april 2010 Forfatter #6 Skrevet 12. april 2010 Godt å høre! Men er det noen som tenker "ja, men jeg bråker jo aldri ellers, så én gang kan det vel ikke skade?"
Larsern Skrevet 12. april 2010 #7 Skrevet 12. april 2010 Godt å høre! Men er det noen som tenker "ja, men jeg bråker jo aldri ellers, så én gang kan det vel ikke skade?" Helt sikkert. Det er faktisk også noen som er av den oppfatningen at siden noen andre i blokka har brutt reglene så har de rett til det også, ihvertfall like mange ganger.
Gjest AnonymBruker Skrevet 12. april 2010 #8 Skrevet 12. april 2010 Godt å høre! Men er det noen som tenker "ja, men jeg bråker jo aldri ellers, så én gang kan det vel ikke skade?" Jeg må innrømme at jeg ikke har dårlig samvittighet om jeg spiller høy musikk etter 23, for de som bor over gjør det rett som det er. Men jeg overholder alt det andre.
tineline Skrevet 12. april 2010 Forfatter #9 Skrevet 12. april 2010 Haha, ja det er interessant! Nordmenn har en utpreget rettferdighetssans. Og synd vi syns det er så ille med konfrontasjoner, for da får de fleste holde på uhindret!
Gjest AnonymBruker Skrevet 12. april 2010 #10 Skrevet 12. april 2010 Haha, ja det er interessant! Nordmenn har en utpreget rettferdighetssans. Og synd vi syns det er så ille med konfrontasjoner, for da får de fleste holde på uhindret! Nettopp
MissStiles Skrevet 12. april 2010 #11 Skrevet 12. april 2010 Bor i blokk jeg og. Det skal være stille etter kl 20. Sjelden det er det. Alltid noen som pusser opp eller noe.
Arkana Skrevet 12. april 2010 #12 Skrevet 12. april 2010 Nå bor ikke vi i blokk lenger, men da vi gjorde det visste vi selvsagt stilletidene. Det skulle være stille mellom 23 og 7. Helst skulle man unngå sterkt bråk etter kl 20, men det var mer en anmodning enn en regel. Nå var det heldigvis ikke særlig lytt i blokka vår, og de fleste tok hensyn så i løpet av de årene vi bodde der opplevde vi aldri at det var plagsom støy (da mener jeg utover at noen har fest i ny og ne, at folk pusser opp innimellom og annet som man bør forvente når man bor i blokk).
Gjest AnonymBruker Skrevet 13. april 2010 #13 Skrevet 13. april 2010 Stilltidene i blokka jeg bor i er: Søndag-torsdag 23:00-06:30 Lørdag-søndag 24:00-06:30 Støyende arbeid er tillatt i følgende tidsrom: Mandag-fredag 08:00-21:00 Lørdag 10:00-18:00 Søndag skal det være stille Vaskeriet er åpent i tidsrommet "støyende arbeid" er tillatt.
Stor&Sterk Skrevet 13. april 2010 #14 Skrevet 13. april 2010 Vi(familie på 4,to voksne og to små barn) eide en leilighet i borettslag, med stilletider. Naboen under var silkenarkoman og spilte så høy musikk at vi ikke kunne høre vår egen tv. Dette var vanlig oppførsel hver helg, noen ganger før hun skulle på byn eller etter - når hun begynte å ruse seg. Snakket med hun mange ganger, leverte skriftelige klager til styret, ble innkalt til møte oss/henne/styret men hun møtte ikke opp. Ringte styreforman når hun holdt på, slik at han ringte henne... prøve også politiet men de hadde ikke tid å komme den natten. Det hele endte med at VI ble nødt til å flytte for å få et normalt liv. Når bor vi på landet men etter 5 år savner vi byen vår.... Har hørt at mange borettslag er veldig strenge for å holde stilletidene.., vårt var redd for å kaste henne ut, pga frykt for dyr rettsak osv..det sa de til oss...
Gjest Blondie65 Skrevet 13. april 2010 #15 Skrevet 13. april 2010 Jeg har sittet i styret og innskjerpet stillereglene, innført nabovarsel og banket på døren til den som boret hele langfredag fra kl 7 om morgenen til kl 20 om kvelden UTEN STANS. Klart at man setter seg inn i reglene. Men det er enorm forskjell på å borre 1. hull en kveld og å holde det gående kveld etter kveld. SÅ regler er regler, men et visst rom for skjønn vil det alltid være (på tross av "tenk hvis alle holdt på sånn"). Der jeg var i styret innførte vi nabovarslingsplikt for alt oppussingsarbeid med oppslag på fellestavlen og i postkasse for tilstøtende naboer i alle retninger. Det samme gjaldt fest. Reglene ble oppslått på fellestavlen og det løste faktisk problemer som hadde pågått lenge. Nyinnflyttede var rett og slett ikke klar over hvor lydt det var. De forstod heller ikke før det ble sagt på generalforsamling at det er forskjell på en fest du vet om og som du kan flykte fra og en fest som pågår og pågår og pågår uten stans uten at du fikk forberedt deg.
Gjest strykebrett Skrevet 13. april 2010 #16 Skrevet 13. april 2010 Naboen under var silkenarkoman Hva er silkenarkoman? Aldri hørt om det før..
Gjest AnonymBruker Skrevet 13. april 2010 #17 Skrevet 13. april 2010 Her skal det være rolig tidligere i helgen enn på hverdager, men det virker som folk tror det er motsatt...
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå