Gå til innhold

Får man boliglån når man har kredittkortgjeld?

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg og min samboer skal i banken denne uken for å høre om mulighetene for boliglån slik at vi kan kjøpe oss noe, det blir da evt min første bolig.

Jeg har en kredittkortgjeld på 25 000 kroner som jeg ikke har mulighet til å betale ned alt på nå, men satser på å være kvitt den innen sommeren er over.

I hvor stor grad vil dette påvirke lånesøknaden? Vi har noe egenkapital gjennom BSU.

Sånn for å ha det sagt, så trenger jeg ingen leksjon om hvor dum og u-smart jeg har som har denne gjelden, det er jeg fullt og helt klar over. Men dumme ting skjer, så da får jeg prøve å gjøre det beste ut av det.

Skrevet

Jeg kan ikke si deg hvor mye dette påvirker låneevnen din, men banken tar hensyn til alle lån/gjeld du har fra før når de regner ut hvor mye lån du kan få. Jeg kan ikke se at 25 000 vil ha den aller største påvirkningen, men det kan godt hende du får spørsmål rundt det. Lykke til!

Skrevet

Etter hva jeg har hørt kan det ha en del innvirkning, fordi dere skal jo vise at dere har kontroll på økonomien, og med kredittkortgjeld vil det virke som om dere har dårligere kontroll enn noen uten kredittkortgjeld.

Men, det er jo bare å gå og høre, og evt. høre på nytt når du har betalt det ned.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Etter hva jeg har hørt kan det ha en del innvirkning, fordi dere skal jo vise at dere har kontroll på økonomien, og med kredittkortgjeld vil det virke som om dere har dårligere kontroll enn noen uten kredittkortgjeld.

Men, det er jo bare å gå og høre, og evt. høre på nytt når du har betalt det ned.

kredittkort får du også gjennom banken din og 25000 i gjeld er ikke mye.

Hvor mye dere får kommer ann på inntekt. gjelda på 25000 blir nok medregnet ifht hva dere greier av utgifter i mnd.

De aller fleste har vel kredittkort i dag?

Skrevet

kredittkort får du også gjennom banken din og 25000 i gjeld er ikke mye.

Hvor mye dere får kommer ann på inntekt. gjelda på 25000 blir nok medregnet ifht hva dere greier av utgifter i mnd.

De aller fleste har vel kredittkort i dag?

Problemet er vel ikke kredittkortet i seg selv, men at man bruker det mer enn man klarer å betale ned ved forfall hver måned og dermed opparbeider seg gjeld. Det er det som viser manglende økonomisk styring. Klarer man å betale hver måneds forbruk ved forfall er kredittkort et praktisk hjelpemiddel ved netthandel, reisebestillinger og i evt. perioder hvor man er illikvid men vet at penger kommer på konto før forfall.

Skrevet

Problemet er vel ikke kredittkortet i seg selv, men at man bruker det mer enn man klarer å betale ned ved forfall hver måned og dermed opparbeider seg gjeld. Det er det som viser manglende økonomisk styring. Klarer man å betale hver måneds forbruk ved forfall er kredittkort et praktisk hjelpemiddel ved netthandel, reisebestillinger og i evt. perioder hvor man er illikvid men vet at penger kommer på konto før forfall.

Helt enig! God økonomisk styring er noe av det banken legger stor vekt når dere går i banken og søker om boliglån, og kredittkortgjeld tyder på det motsatte.

Skrevet

Jeg ville tenkt at "ok, du har ikke klart å betale ned kredittkortgjelda di, hvordan skal du klare å betale ned et huslån da?". Som sagt, 25 000 kr er ikke veldig mye penger, så dette burde du ha klart å betale ned rimelig kjapt, om du er i stand til å ha råd til nedbetaling av huslån.

Men hvordan banken ser det vet jeg ikke.

Skrevet

Var ikkje eit tema ein gang da eg tok boliglån. Hadde opp mot 30 000 i kredittkortgjeld. Var pga. bedriftsreise så venta på utbetaling av reisepenger.

Skrevet

Var ikkje eit tema ein gang da eg tok boliglån. Hadde opp mot 30 000 i kredittkortgjeld. Var pga. bedriftsreise så venta på utbetaling av reisepenger.

Det blir noe helt annet når det er snakk om noe du får igjen fra jobben, syns jeg.

Skrevet

Om du har kredittkort gjelden en annen plass en hos banken du skal søke lån i vet vel ikke banken om denne?

Skjønner ikke hvorfor folk bruker kredittkort til å låne penger det er jo nesten 10ganger dyrere enn å låne penger til normalrente.

Er du sikker på at du er voksen nok til å låne penger? Du forstår at du låner dem og at du må betale for det? At du må betale tilbake mye mer enn du låner, og at pengene du låner er like ekte som de du har i lomma?

Vet ikke om du er sånn altså men de jeg kjenner som har kredittkort gjeld skjønner bare ikke hva det vil si å låne penger. De tror banken er snille med dem som låner dem penger, de tenker ikke på at det skal betales tilbake når det skal betales tilbake eller hvor mye mere de må betale tilbake.

Bare et eksempel om du låner på 1000kr ekstra på et boliglån på 30år vil det i løpet av 30år med 5% rente være 4538kr ekstra i lån, renters renter effekten.

Skrevet

Det blir noe helt annet når det er snakk om noe du får igjen fra jobben, syns jeg.

Framleis var det ikkje eit tema. Vart ikkje nevnt ein gang.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Det tror jeg ikke har noe å si. Vi hadde litt slik gjeld når vi søkte om boliglån, og det brydde de seg ikke noe om. Men da hadde vi tross alt gode inntekter når vi søkte, og kredittkortgjelden var noe vi hadde på dratt oss når jeg var uten jobb i 2 år.

Gjest SmallTalk
Skrevet

Samboeren fikk boliglån med kredittkortgjeld på langt over 30.000. Det var ikke noe problem.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Kredittkortgjeld er alltid et faresignal. Hva gjør du når banken spør om hvorfor du har den gjelden og hvorfor den ikke er nedbetalt ?

Bankene liker ikke at du har slik gjeld fordi de ikke vil ha andre kreditorer. dersom du skulle gå konkurs vil banken helst ha mest mulig selv. De vil ikke dele boet med andre fordringshavere.

Det er mulig du får dårligere rentebetingelser pga annen gjeld.

Betal ned gjelden før du låner penger. Da viser du banken at du har sunn økonomistyring.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Kredittkortgjeld er alltid et faresignal. Hva gjør du når banken spør om hvorfor du har den gjelden og hvorfor den ikke er nedbetalt ?

Bankene liker ikke at du har slik gjeld fordi de ikke vil ha andre kreditorer. dersom du skulle gå konkurs vil banken helst ha mest mulig selv. De vil ikke dele boet med andre fordringshavere.

Det er mulig du får dårligere rentebetingelser pga annen gjeld.

Betal ned gjelden før du låner penger. Da viser du banken at du har sunn økonomistyring.

Det er ikke nødvendig å være SÅ pessimistisk. Råder TS til å snakke med banken om dette, ikke søke råd på et forum hvor hvem som helst kan komme med slike negative utsagn.

Gjest Tidssone
Skrevet

Det er, slike jeg har forstått det, ganske vanlig å ha kredittkortgjeld.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Nei, det er ikke vanlig å ha kredittkortgjeld. Tvert imot er det et tegn på at du bruker mere penger enn du tjener. Bankene liker ikke slikt. De vil gjerne låne bort pengene sine til folk som helt sikkert betaler tilbake.

Det bankene hater er folk som ikke gjør opp for seg og som drar kortet hver gang de vil ha noe de ikke har råd til. Bankene vet at risikoen ved å låne bort penger til slike mennesker er høy.

Dersom du har en sunn økonomi tjener du penger først og bruker dem etterpå. Lån tar du kun til hus og bil og da til lav rente.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Nei, det er ikke vanlig å ha kredittkortgjeld. Tvert imot er det et tegn på at du bruker mere penger enn du tjener. Bankene liker ikke slikt. De vil gjerne låne bort pengene sine til folk som helt sikkert betaler tilbake.

Det bankene hater er folk som ikke gjør opp for seg og som drar kortet hver gang de vil ha noe de ikke har råd til. Bankene vet at risikoen ved å låne bort penger til slike mennesker er høy.

Dersom du har en sunn økonomi tjener du penger først og bruker dem etterpå. Lån tar du kun til hus og bil og da til lav rente.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Hei på deg,

Jeg var selv i banken i dag, og vi snakket om boliglån. Vi snakket om kredittkort, og den blide vennlige ansatte som hjalp oss fortalte om at det var vanlig å ha kredittkortgjeld. Det som er uvanlig er krisetilfeller ala luksusfellen, hvor de lar kredittgjelden vokse i over tre måneder og videre. En fin regel var å bare ta opp så mye kredittkortgjeld som man har råd til å betjene i løpet av tre måneder.

:)

Gjest AnonymBruker
Skrevet

All kredittkortgjeld er selvfølgelig drittdårlig å ha, det kan man ikke komme bort ifra, men summen til TS er ikke en katastrofe.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...