Neytiri Skrevet 12. april 2010 #1 Skrevet 12. april 2010 Kanskje noen kan hjelpe meg her......sitter bomfast på strikkinga, vil ikke gjøre feil igjen etter jeg måtte begynne på nytt. Er denne biten jeg sitter fast med nå: Oppskrift er på svensk da: 1 hålv=1rm=kantm. X 2rm, 2rm tillsammans rett, 1 omsl X upprepa X-X och sluta med 3rm,1rm=kantm rm=rettmaske *jeg har 37m på pinnen nå da. Det jeg egentlig ikke skjønner er det med 1 omsl X upprepa X-X ?? For det jeg regner blir jo ikke engang alle de 37m på pinnen........eller skal jeg strikke 5masker rett og så avslutte med 4 masker rett.......og alt innimellom blir rett???? for hvorfor skriver dem det sånn da og ikke bare at alle 37 maskene blir rett??? Eller skjønner jeg ikke dette???
cogito Skrevet 12. april 2010 #2 Skrevet 12. april 2010 (endret) Første og siste maske på pinnen er kantmasker. Desse kan du eigentleg gjere som du vil med, men strikk dei gjerne rett! Så har du 35 masker der du skal gjenta instruksjonen som står mellom X'ane. Og skrive ut i klartekst blir det: X - Strikk 2 masker rett. Strikk så 2 masker rett saman. Lag eit omslag (dvs. lag ei ny maske ved å ta tråden ein gong rundt pinnen. - X Dette gjentar du 8 gonger = 32 masker totalt. Avslutt med 3 masker rett og ei kantmaske (også rett). I mønsteret vil du altså minke ei maske kvar gong du strikker 2 saman, og auke ei maske med omslaget. Endret 12. april 2010 av cogito
Neytiri Skrevet 12. april 2010 Forfatter #3 Skrevet 12. april 2010 oi....tuuuuusen takk....dette hjalp veldig, må vist noen gang lære meg å strikke etter oppskrift så det ikke bare blir teppe og sjerfer her i gården Da prøver jeg videre
Neytiri Skrevet 13. april 2010 Forfatter #4 Skrevet 13. april 2010 (endret) Trenger hjelp med siste del av oppskriften, håper noen kan hjelpe... på svensk: nesta v stickas: 23rm, 2rm tillsamman rett, 7 rm, 2rm tillsamman rett i bakre maskb, 23rm. Upprepa int-v med 1 v:s mellanrum ytterl 3 ggr OBS! mittmaskorna minskas med 2m før varje int-v. på nesta v stickas de 3m i mitten tillsammans rett. Maska av alla m. Sy ihop sockan mitt bak och under foten. Gør 1 snodd och trå igenom hålv. Det jeg sliter med er det som er i fet bokstaver.....neste gang blir det norsk oppskrift altså p.s. jeg har 53 m på pinnen Endret 13. april 2010 av Neytiri
cogito Skrevet 14. april 2010 #6 Skrevet 14. april 2010 (endret) Har du funne ut av det? Iallfall, skal prøve å hjelpe så godt eg klarer: Strikker du rundt no? Det høyrast slik ut i oppskrifta iallfall. v = varv = omgang upprepa = gjenta int = intagning. Det du har utheva med feit skrift, blir då: Strikk 2 masker rett saman i bakre maskebue (= vridd rett). 23 rettmasker. Gjenta inntagningsomgangen med 1 omgangs mellomrom, ytterlegare 3 gonger. Viss du ikkje skjønner det med bakre maskebue, kan du sjå denne videoen: Vridd maske rett P.S. Garnstudio har ei ganske god ordliste, viss du har problem med svenke strikkeuttrykk! Lykke til! Endret 14. april 2010 av cogito
Neytiri Skrevet 14. april 2010 Forfatter #7 Skrevet 14. april 2010 Har du funne ut av det? Iallfall, skal prøve å hjelpe så godt eg klarer: Strikker du rundt no? Det høyrast slik ut i oppskrifta iallfall. v = varv = omgang upprepa = gjenta int = intagning. Det du har utheva med feit skrift, blir då: Strikk 2 masker rett saman i bakre maskebue (= vridd rett). 23 rettmasker. Gjenta inntagningsomgangen med 1 omgangs mellomrom, ytterlegare 3 gonger. Viss du ikkje skjønner det med bakre maskebue, kan du sjå denne videoen: Vridd maske rett P.S. Garnstudio har ei ganske god ordliste, viss du har problem med svenke strikkeuttrykk! Lykke til! Takk da har jeg gjettet meg frem riktig Ble ferdig med første sokken/tøffla så nå kan jeg si jeg har strikket etter oppskrift, og det på svensk MEN tror det blir norske oppskrifter fra nå av.... takk for hjelpen!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå