Gå til innhold

GPS

Gjest Vimsevas

Anbefalte innlegg

Gjest Vimsevas

Jeg er i en jobb jeg har bruk for GPS! Dette hadde spart meg for myyye tid :)

Er det noen her som har prøvd, eller har noen anbefalinger til noen? Jeg får dte for meg at de billigste "klikker" er litt redd for det.. må ha en som fungerer,hele tiden:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Spørs litt hva slags gps du ser etter?

En mobiltlf. med innebygd gps (som oftest best for gange/lavere hastigheter), eller egen dedikert gps for gange eller bil?

De fleste nyere bilgps er stort sett stabile og er på hele tiden dersom du plugger den i sigarettuttaket. Ser du etter små gps enheter med batteri ville jeg sett etter en med lang levetid...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs litt hva slags gps du ser etter?

En mobiltlf. med innebygd gps (som oftest best for gange/lavere hastigheter), eller egen dedikert gps for gange eller bil?

De fleste nyere bilgps er stort sett stabile og er på hele tiden dersom du plugger den i sigarettuttaket. Ser du etter små gps enheter med batteri ville jeg sett etter en med lang levetid...

Denne GPS´en i fra TomTom er helt suveren.

Har testet GPS på min iPhone, og det fungerer også bra.

Men i byer sliter den litt. Det gjør også de litt rimelige modellene synes jeg.

Her har du en modell i fra TomTom, som er utrolig presis og som gjør jobben. Lite kluss, og aldrig problemer med at du må ta omstart osv. under kjøring.

Har den selv, og er strålende fornøyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en TomTom One V3 selv, og har hatt den et par år og kjørt ganske mange tusen km med den etter hvert, og den har vært helt perfekt for min del. Den har aldri "klikket", den er forsåvidt mer enn rask nok.

Bror min har en One V4, som er den du får i butikken idag, og jeg hadde den på en tur Oslo-Bergen, og det var mye det samme med den som med min egen. De største forskjellene var kanskje bedre skjerm og at den var litt kjappere. Dette er en GPS til rundt 1000-lappen, noe som ikke er den helt store investeringen, og gull verdt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Jeg er i en jobb jeg har bruk for GPS! Dette hadde spart meg for myyye tid :)

Er det noen her som har prøvd, eller har noen anbefalinger til noen? Jeg får dte for meg at de billigste "klikker" er litt redd for det.. må ha en som fungerer,hele tiden:)

Jeg bruker ikke GPS til vanlig, men GPS skal en være forsiktig med. JEg og to venner var på roadtrip. I Sverige er det to plasser som heter Linkøping og Lidkøping. Vi kom fra Danmark og var på vei mot Linkøping fordi vi trodde det var nærmt grensa. Vi hadde bestillt hotel og stilt inn GPS og greier og vi ante ingenting om at det fantes Lidkøping også. Plutselig viser GPS'en feil og vi fatter ingenting og tror at den må være noe gale med fordi den prøver å få oss til å kjøre en helt annen retning (heldigvis hadde vi en ghvis anelse i hvilken retning vi skulle), men det viser seg at vi egentlig skulle til Lidkøping. Om vi ikke hadde oppdaga noe hadde GPS ledet oss til Linkøping som er på andre siden av landet.

Tenk på det dere... GPS er bra å ha, men ikke stol fullt ut på den fordi feil kan skje og da er det lurt at du selv har en hvis anelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må selvsagt ha en viss formening om hvor man skal, men der jeg iallefall synes GPSen er uvurderlig, nemlig i storbyer, bruker det som regel å gå veldig greit. Det som kan være trøblete der er om det blir endret kjøreretning i gater osv., da kan man slite, men det er som regel bare å ha ferske kart, så går det bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Vimsevas

takk for tips! jeg kjører pizza på dolly og det blir endel korte turer og er derfor avhengig av at den viser rett fodi jeg jobber mot tiden:)

Vil kjøpe en billig en, ikke over 1000 tenkte jeg..tror de fleste her invisterer i dyrerer GPS? tenkte også å kjøpe ove nett da dette er billigere enn i butikk:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå for en TomTom One, de er enkle og greie, med gode kart. Jeg har selv kjørt mye rundt i Bergen med min One, og hadde sikkert vært ute og kjørt enda om det ikke var for GPSen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har gps innebygget i bilen. Den klarte ikke å finne rett vei i dag da vi testet den ut med å legge inn gps adressen. Den sendte oss til høyre i siste kryss. Vi fant ikke laderen til den andre (tom tom), så vi fikk ikke teste den.

Men jeg har kranglet med den flere ganger. Viste at vi skulle kjøre høyre og noen hundre meter. Den ville ha oss til venster og 15 km. Takker meg til kart jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange av de innebygde GPS-ene er ikke spesielt gode, og mange som har integrert bruker ofte ekstern istedenfor. Hvilken bil, og hvor gammel? Det er litt variasjoner der også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en TomTom One til bruk i bilen, og jeg har enda til gode å oppleve at den ikke får meg dit jeg skal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg elsker min TomTomOne :hjerte: (utgammel utgave, en av de første som kom). Den bringer meg stort sett dit jeg skal og den har kun en gang gått i surr i tettbygd strøk (veiene var lagt om etter at kartet var lagt inn).

Men GPS'n er jo ikke bedre enn kartene som ligger inne så på litt lengre strekk der veier legges om kan den komme med en del rare forslag. På langkjøring så er det lurt å stikke ut kursen med hjelp av et kart, for en GPS vil veldig ofte tenke "korteste vei", med det resultat at man havner på en smal grusvei oppi heia ;) . Veldig lite morsomt for både bil og sjåfør. Jeg pleier bruke et veikart og legge inn rute langs større veier og heller legge inn noen punkter som jeg skal innom langs ruta, for å sikre at jeg ikke havner langt inni skauen bare ford GPS'n skal være lur og ta korteste vei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har hatt to ulike Garmin-modeller og de har vært helt greie. Den billigste koster rundt 1000-lappen, nå har jeg den som er hakket dyrere, men den eneste forskjellen er størrelsen på skjermen. Det har bare vært en og annen adresse den sliter med, også må man jo selvsagt bruke hue litt når det er omkjøringer ol, som den ikke kan vite om.

Det med "korteste vei" kan man stille inn på de fleste GPS'er, ved å regulere hvilken veistørrelse den skal bruke.

Jeg synes GPS er ganske genialt, det eneste jeg trenger når jeg skal besøke venner på nye steder er en adresse, så slipper jeg å forholde meg til veiforklaringer av ymse kvalitet. Og jobber man med leveranser er det egentlig obligatorisk å ha en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kjøpte en Garmin for rundt 1000-lappen for et par år siden. Den er/var av de rimeligere. Aldri hatt noe tull med den, veldig praktisk å ha!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Man skal så absolutt ikke stole blindt på en GPS, nei. Den fører oss "hurtigste veien til målet", og bryr seg ikke nevneverdig om at veien er enveiskjøring, gangvei, eller en smal krøttersti, og da er man ille ute.

Oppdater noen ganger i året, så er du sikrere på at den klarer jobben sin. Ellers er konseptet fint det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hører mange som sier at den ikke bryr seg om krøtterstier, enveiskjørte osv., som siste anonymbruker, men jeg har enda til gode å oppleve noe som det. Til dags dato har jeg enda ikke blitt ført ut på en idiotisk kjerrevei, bare fordi den er litt kortere. Som regel legger den opp ruten som er raskest, ikke kortest. Enveiskjøringer har jeg heller ikke hatt problem med, til tross for at jeg har kjørt en del i Bergen sentrum, hvor det som kjent er ufattelig mye enveiskjøring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Vår Garmin til ca 1000,- er helt grei.

Nå skal det sies at jeg ikke er helt venn med gps-er, men dette er ikke gps-en sin feil, men det elendige kartverket her i landet. Det er mange ganger det ikke stemmer, at jeg blir sendt til feil sted eller at jeg i følge gps-en kjører midt på et jorde (pga nye veier som ikke har blitt oppdatert enda). :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til dags dato har jeg enda ikke blitt ført ut på en idiotisk kjerrevei, bare fordi den er litt kortere. Som regel legger den opp ruten som er raskest, ikke kortest.

Samme her. Jeg har stilt inn min så den prioriterer hovedveier, og har aldri hatt problemer med å bli ledet ut i traktorspor ol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...