Gjest caramiacaramella Skrevet 12. april 2010 #1 Skrevet 12. april 2010 Flaut å si det, men jeg har faktisk aldri lært å bruke vaskemaskin! Nå som jeg har flyttet hjemmefra,trenger jeg altså å lære det. Vaskemaskinen er også på engelsk,og har mange flere knapper enn den hjemme hadde. Er forvirret! Så jeg setter veldig pris på det hvis noen gidder å hjelpe Hvilke knapper må jeg trykke på(husk at knappene er på engelsk...),og må jeg trykke på forskjellige knapper når jeg vasker forskjellige ting(laken og håndklær,klær osv)? Jeg vet at man deler det hvite og det med farger. Men hvor mange grader skal det forskjellige på? Og hvor skal jeg putte vaskepulveret? Og er det sant av hvis du aldri har vasket et klesplagg før,så må du vaske det alene så det ikke farger av på de andre klærne? På forhånd tusen takk for hjelp!
Tussilago_2 Skrevet 12. april 2010 #2 Skrevet 12. april 2010 Hei Hvilken type vaskemaskin har du??? Jeg vasker alt som er lyst og mørkt hver for seg... Sterke farger som ikker er vasket før, bør vaskes for seg selv første gang ellers risikerer du at all vasken får samme farge,,,
Tussilago_2 Skrevet 12. april 2010 #3 Skrevet 12. april 2010 Hvis du ser her Min lenke link til å tyde vaskeanvisninger (står merket på innsiden av alle plagg...) jeg pleier som regel å vaske det meste på 40 grader...
Gjest SmallTalk Skrevet 12. april 2010 #4 Skrevet 12. april 2010 Flaut å si det, men jeg har faktisk aldri lært å bruke vaskemaskin! Nå som jeg har flyttet hjemmefra,trenger jeg altså å lære det. Vaskemaskinen er også på engelsk,og har mange flere knapper enn den hjemme hadde. Er forvirret! Så jeg setter veldig pris på det hvis noen gidder å hjelpe Hvilke knapper må jeg trykke på(husk at knappene er på engelsk...),og må jeg trykke på forskjellige knapper når jeg vasker forskjellige ting(laken og håndklær,klær osv)? Jeg vet at man deler det hvite og det med farger. Men hvor mange grader skal det forskjellige på? Og hvor skal jeg putte vaskepulveret? Og er det sant av hvis du aldri har vasket et klesplagg før,så må du vaske det alene så det ikke farger av på de andre klærne? På forhånd tusen takk for hjelp! Nr 1. Hvilke knapper du skal trykke på avhenger av hva slags vaskemaskin du har (forskjellige merker har forskjellige menysystemer). Men generelt så kan jeg si at du velger temperatur ved en knapp/bryter, sentrifugehastighet ved en annen knapp/bryter og vaskeprogram på en tredje knapp/bryter. Hva slags program du skal velge avhenger av hva du skal vaske og hvor møkkete klærne er, og hva slags menysystem du har. (Et bilde av maskinen hadde vært fint). Er det noe som heter Cotton Normal Wash eller noe sånn, så kan du sikkert bruke dette. Prewash er forvask og trengs kun på virkelig møkkete klær. Nr 2. Temperaturen klærne skal vaskes på står inni klærne på vaskelappen der. Bukser med stretch skal på 30 grader uten skyllemiddel, andre syntetiske klær et sted mellom 30-40 grader og klær i ren bomull tåler 90 grader. Men vask etter den laveste temperaturen du finner, for klær tåler lavere temp enn det står, bare den ikke blir høyere. Klær sorteres etter farge (og også type). Mørke klær for seg, lyse klær for seg, og håndklær/kjøkkenkluter for seg (disse bør du vaske på minst 70 grader). Nr 3. Du har antageligvis et rom med tre forskjellige kamre. Det minste pleier å være forvask (markert med 1 eller prewash), det store kammeret er for hovedvask (markert med 2 eller wash) og det siste har antageligvis et gitter på seg. Dette er til skyllemiddel. Bruker du ikke forvask trenger du bare ha vaskemiddel i det store rommet. Om du vil bruke skyllemiddel eller ikke er opp til deg. Nr 4. Nye klær som kan farge kan vaskes sammen med liknende farger. Dvs at en rød genser fint kan vaskes sammen med mørke klær, men ikke lyse. Da vil den farge de lyse klærne.
Gjest caramiacaramella Skrevet 12. april 2010 #5 Skrevet 12. april 2010 Hei Hvilken type vaskemaskin har du??? Jeg vasker alt som er lyst og mørkt hver for seg... Sterke farger som ikker er vasket før, bør vaskes for seg selv første gang ellers risikerer du at all vasken får samme farge,,, Det er en Zanussi Electrolux,hvis det sier deg noe? Ok,da vet jeg det
Gjest caramiacaramella Skrevet 12. april 2010 #6 Skrevet 12. april 2010 Tusen takk for hjelp, da har jeg satt på min første klesvask!
Gjest SmallTalk Skrevet 12. april 2010 #7 Skrevet 12. april 2010 Det er en Zanussi Electrolux,hvis det sier deg noe? Ok,da vet jeg det Zanussi og Electrolux er to forskjellige merker.
Stor&Sterk Skrevet 16. april 2010 #8 Skrevet 16. april 2010 Det beste er å se på maskinen for å finne modell og merke.. Prøv først å google det for å finne bruksanvisning-ofte finner du bruksanvisninger på produsentens hjemmeside. Finner du ikke på nettet kan du sende mail direkte til produsent og de vil hjelpe deg. Lykke til !
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå