Gjest AnonymBruker Skrevet 12. april 2010 #1 Skrevet 12. april 2010 Hei jeg er syk og har ikke vært på skolen siden oktober. Fordi jeg måtte være nermere et sykehus som kunne hjelpe meg i forhold til min sykdom og dette sykehuset er på en annen kant av landet enn skolen. Jeg har vært i jevnlig dialog med skolen. Dette er en privat skole som en skal betale 6000 kr i månden for... Jeg har bare vært på skolen i ca en måned før jeg ble syk. Jeg synes det er ganske dårlig av skolen at jeg må betale alt dette siden jeg ikke har opptatt plassen til noen andre. Hadde jeg tatt opp plassen til noen andre hadde jeg skjønt det. Men når det faktisk var 5 plasser ledig gjennom hele skoleåret synes jeg det er dårlig at jeg ikke kan slippe og betale hvertfall noe av pengene. Hva synes dere jeg skal gjøre? Er dette en sitvasjon dere ville styret og prøvd og få slippe og betale alt? Er det noe jeg kan gjøre for å slippe å betale så mye? Det vil jo være ganske dårlig reklame for skolen at jeg ikke kan få tilbake noe av pengene. Så om jeg begynner og si det til folk vil jeg to søkertallet deres fort går ytligere ned. Jeg er veldig konfliktsky samtidig synes jeg skolen kunne vært litt forståelses fulle siden jeg ble syk og det er ikke noe jeg kan noe for. Og så betyr de pengene mye for meg nå siden jeg er syk har lite penger. Ikke kan jobbe med de første heller... Ganske kjip situasjon noen som kan hjelpe?
thirteen Skrevet 12. april 2010 #2 Skrevet 12. april 2010 Nå hjelper jeg vel ikke, men du burde kansje sagt opp plassen din når du måtte flytte nærmere et sykehus? Da hadde du sluppet dette
Mistymya Skrevet 12. april 2010 #3 Skrevet 12. april 2010 Hvis du har lån/stipend fra statens lånekasse, kan alt bli gjort om til stipend pga sykdom. Ring til dem i tilfelle.
aluminium Skrevet 12. april 2010 #4 Skrevet 12. april 2010 Du har skrevet kontrakt med skolen, og bundet deg til skoleplassen, så det er nok ikke så enkelt å slippe unna det nei... Det enkleste er nok å ta kontakt med Lånekassen, de kan som sagt lenger oppe gjøre om til stipend om du har vært syk.
O'hara Skrevet 13. april 2010 #5 Skrevet 13. april 2010 En kontrakt er en kontrakt, og så lenge du ikke har sagt den opp er den gyldig. Dessverre så må du nok betale dette, kjipt ja, men slik er det. Selv om du føler du ikke har holdt av en plass, så har du faktisk gjort det, selv om du ikke har vært tilstede. De kan ikke selge din plass til noen andre. Men som de andre sier her, har du vært langvarig syk kan lånekassen omgjøre lån til stipend. Snakk med de, og si opp skoleplassen din om du ikke skal gå der videre. Følg de fristene som står i kontrakten din.
Gjest AnonymBruker Skrevet 13. april 2010 #6 Skrevet 13. april 2010 Selv om du føler du ikke har holdt av en plass, så har du faktisk gjort det, selv om du ikke har vært tilstede. De kan ikke selge din plass til noen andre. De hadde ikke akkuratt vært noe poeng i selge plassen min til noen andre da de hadde så mange ledige plasser. Skjønner jo at jeg burde sagt fra meg plassen når jeg måtte flytte men jeg trodde lenge jeg skulle bli bedre og at jeg skulle kunne komme tilbake på skolen uka etter. Men så ble jeg plutselig mye verre istedenfor å da sov jeg omtrent hele tiden. Så er det slik på skolen at jeg må betale for fem månder etter at jeg har sluttet. Er det neon som har noe forslag? Sykestipend fra lånekassa er det noe en får bare hvis en står på eksamen?
O'hara Skrevet 13. april 2010 #7 Skrevet 13. april 2010 Du kan lese om sykestipendet på lånekassens hjemmeside
Horge Skrevet 13. april 2010 #8 Skrevet 13. april 2010 Er det neon som har noe forslag? Jeg foreslår at du betaler regningen du har fått. All den tid skolen ikke har fått noe som helst beskjed om at du ikke kom til å fortsette, så har de i sin ressursbruk nødvendigvis tatt høyde for at du er til stede - noe annet hadde jo vært uhørt. Tenk hvis det var andre veien; du hadde vært borte fra skolen i tre måneder, og de hadde derfor bare slettet deg fra alle ruller uten å hverken å spørre eller varsle deg. Du hadde vel blitt litt irritert? At du i neste instans får høre om du kan få noe godvilje fra lånekasse, nav eller andre instanser; det er så sin sak. Men at du skal betale skolen, derom hersker liten tvil.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå